Γνώριζες πώς επιδρά το άγχος στον εγκέφαλο; Είτε ξέρεις είτε όχι, πρέπει να απαλλαγείς από αυτή την κακή σου συνήθεια άμεσα, γιατί οι επιπτώσεις είναι πολύ σοβαρές. 

Ο περισσότερος κόσμος στη σύγχρονη εποχή έχει άγχος. Κι είναι λογικό. Όταν έχεις πολλά πράγματα στο κεφάλι σου, πολλές υποχρεώσεις, λίγο χρόνο για να τις τακτοποιήσεις κι ένα σωρό πράγματα που πρέπει να σκεφτείς, πώς να μην αγχώνεσαι. Οι έντονοι αυτοί ρυθμοί ζωής έχουν αυξήσει σημαντικά το στρες στους ανθρώπους, που συνήθως δυσκολεύονται να βρουν μια διέξοδο. Ωστόσο, πρέπει να συμβεί κι αυτό γιατί το χρόνιο στρες επηρεάζει και τον εγκέφαλό σου.

Πώς επιδρά, λοιπόν, το άγχος στον εγκέφαλο;

άγχος στον εγκέφαλο

Unsplash/ Anthony Tran

Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πως αναφερόμαστε στο χρόνιο στρες κι αν αγχώνεσαι πολύ σπάνια, μια φορά στο τόσο, τότε μάλλον οι παρακάτω επιδράσεις δεν σε αφορούν κι είσαι από τους τυχερούς.

Αν, όμως, το άγχος έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητά σου εδώ και καιρό, χρόνια για την ακρίβεια, τότε πρέπει να το περιορίσεις άμεσα. Κι αυτό γιατί το έντονο και συχνό άγχος σου συρρικνώνει κυριολεκτικά τον εγκέφαλο. Κι όμως συμβαίνει.

Πιο συγκεκριμένα, οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως όταν έχεις πολύ κι έντονο άγχος το σώμα εκκρίνει την ορμόνη του άγχους, την κορτιζόλη. Αυτή σε μικρές ποσότητες ίσως να αποδειχθεί κι ευεργετική για τον οργανισμό σου, σε μεγάλες ποσότητες, όμως, δεν συμβαίνει το ίδιο. Αν, λοιπόν, η κορτιζόλη παραμένει σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα, πράγμα που σημαίνει ότι είσαι πολύ αγχωμένος για αρκετό καιρό, επηρεάζεται ακόμα και η φαιά ουσία του εγκεφάλου, όπως ανακάλυψαν πρόσφατα οι επιστήμονες. Ουσιαστικά, μειώνεται το μέγεθος του εγκεφάλου.

Όσο πιο υψηλή είναι η κορτιζόλη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τόσο λιγότερο μπορεί να αποδώσεις σε τεστ γνώσεων ή μνήμης. Ο ιππόκαμπος, μια περιοχή του εγκεφάλου, έχει σημαντικό ρόλο στους μηχανισμούς μνήμης και μάθησης, ενώ ο προμετωπιαίος φλοιός συνδέεται άμεσα με τη σκέψη και τα συναισθήματα. Και οι δύο αυτές περιοχές του εγκεφάλου επηρεάζονται άμεσα από την αύξηση της κορτιζόλης. Αυτό μπορεί να αυξήσει με τη σειρά του συνεπώς το ενδεχόμενο να εμφανιστεί άνοια στο μέλλον.

Φυσικά το άγχος έχει και πολλές, ακόμα, επιπτώσεις στην υγεία, αφού μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία, κατάθλιψη και σε καρδιακές νόσους.

Μερικά tips για να απαλλαγείς από το άγχος:

  • Κάνε διαλογισμό κάθε μέρα.
  • Επισκέψου έναν ψυχολόγο, δεν είναι κακό, μόνο καλό θα σου κάνει.
  • Κάνε κάθε μέρα πράγματα που σε κάνουν να γελάς και να περνάς καλά.
  • Κάνε γυμναστική ή οποιαδήποτε σωματική δραστηριότητα.
  • Βρες έστω και λίγο χρόνο για τον εαυτό σου.
  • Βάλε τάξη στο σπίτι και το μυαλό σου.
  • Σταμάτα να υπερφορτώνεις το πρόγραμμά σου.
  • Κάνε yoga.
  • Άκου χαλαρωτική μουσική καθώς κάνεις κάποιες δουλειές.
  • Φάε υγιεινά και απόφυγε τη ζάχαρη και τα έτοιμα φαγητά που επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία σου.
  • Πες ευχαριστώ.
  • Αγάπα τον εαυτό σου!

Διάβασε ακόμα:

Κάνε 10 μικρές αλλαγές για να βελτιώσεις την ψυχική σου υγεία

Photo: Unsplash/Nick Karvounis