Αν προσπαθείς να χάσεις κιλά για να βελτιώσεις την εμφάνιση σου, σίγουρα πιστεύεις το να κοιτάζεσαι στον καθρέφτη θα σου δώσει επιπλέον κίνητρα για να διατηρήσεις την διατροφή σου και να θέσεις επιπλέον στόχους.  Η αλήθεια όμως, σύμφωνα με νέα έρευνα που διεξήχθη στην Ολλανδία και πρόσφατα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Experimental Social Psychology, οποιαδήποτε ερεθίσματα (συμπεριλαμβανομένων των φωτογραφιών άλλων ανθρώπων που έχασαν αρκετά κιλά) σε κάνουν να φας περισσότερο!

Η έρευνα έγινε σε δύο στάδια. Οι ερευνητές σέρβιραν σε 107 άτομα από ένα  milkshake, είτε υψηλής θερμιδικής αξίας είτε χαμηλής. Οι μισοί κατανάλωσαν το milkshake μπροστά σ έναν καθρέφτη με στόχο να τους κάνουν αν σκεφτούν την εμφάνιση τους. Στη συνέχεια οι ερευνητές έδωσαν στους συμμετέχοντες ένα μπολ με M&Ms ενώ παρακολουθούσαν διάφορα videos χωρίς να υπάρχει κανένας καθρέφτης στον χώρο. Οι συμμετέχοντες που είχαν καταναλώσει το milkshake που ήταν γεμάτο θερμίδες και είχαν κοιταχθεί στον καθρέφτη έφαγαν περισσότερα M&Ms σε σχέση με όσους κατανάλωσαν το χαμηλό ε θερμίδες milkshake. Το ενδιαφέρον όμως είναι πως όσοι είχαν καταναλώσει το milkshake που ήταν γεμάτο θερμίδες και είχαν κοιταχθεί στον καθρέφτη έφαγαν περισσότερα M&Ms και από εκείνους που είχαν πιει επίσης το milkshake που ήταν γεμάτο θερμίδες αλλά όχι μπροστά σε κάποιον καθρέφτη!

Στο δεύτερο μέρος της έρευνας, 30 συμμετέχοντες έφτασαν στο χώρο που διεξήχθη η μελέτη αφού είχαν καταναλώσει το μεσημεριανό τους ενώ οι 29 έφθασαν με άδειο στομάχι. Οι ερευνητές έδειξαν σε ορισμένα άτομα σε κάθε ομάδα μια διαφήμιση που έπαιζαν όμορφα, αδύνατα μοντέλα, ενώ στους υπόλοιπους έδειξαν τις ίδιες διαφημίσεις χωρίς τα μοντέλα. Στη συνέχεια, τους σέρβιραν crackers και τους είπαν όσοι θέλουν μπορούν να φάνε όσα θέλουν. Οι πεινασμένοι συμμετέχοντες κατανάλωσαν τα crackers ανεξαρτήτου ποια διαφήμιση είχαν παρακολουθήσει. Αλλά όταν εξέτασαν την ομάδα των ανθρώπων που είχαν ήδη φάει, οι άνθρωποι οι οποίοι παρακολούθησαν τις διαφημίσεις με τα μοντέλα κατανάλωσαν περίπου 46% περισσότερα crackers από εκείνους που παρακολούθησαν τις διαφημίσεις χωρίς τα μοντέλα – ακόμα κι αν είχαν μόλις φάει.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως είτε κοιτάζεσαι σ έναν καθρέφτη είτε κοιτάς ένα μοντέλο ή ακόμα και φωτογραφίες φίλων στο Facebook ή στο Instagram – σκέφτεσαι την εξωτερική εμφάνιση, και μπορεί να είναι έντονα ενοχλητικό. Αυτό μπορεί να μπλέξει τα μηνύματα που στέλνει το στομάχι σου στον εγκέφαλο σου και ενώ νιώθεις πλήρεις να δημιουργεί την αίσθηση ότι χρειάζεσαι και άλλη τροφή!

«Φαίνεται ότι το να εστιάζεις στην εμφάνιση είναι πιο επιζήμιο για την ανίχνευση φυσιολογικών συνθημάτων από τη γενική απόσπαση της προσοχής (δηλαδή, το να κοιτάζεις μια διαφήμιση χωρίς μοντέλο)» λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Evelien van de Veer. Αυτό προβλέπει πως τα αποτελέσματα θα ήταν ακόμη πιο έντονα (έως και καταστροφικά) για όσους κάνουν δίαιτα και δίνουν την απόλυτη προσοχή τους στην εμφάνιση!

Και μπορεί τα αποτελέσματα να διαφέρουν αν λάβουμε υπόψιν μας μεταβλητές όπως η αυτοεκτίμηση, ή εάν οι ερευνητές χρησιμοποίησαν έναν ολόσωμο καθρέφτη, είναι εύκολο να ρυθμίσεις την επιτυχία της διατροφής σου και μόνος σου! Απέφυγε περισπασμούς όσο τρως, όπως τηλεόραση, περιοδικά και γενικά ότι περιέχει διαφημίσεις με μοντέλα και ότι άλλο παρουσιάζει ανθρώπους. Στη συνέχεια εστίασε στο φαγητό σου και στα συναισθήματα που σου δημιουργεί!