Όλοι ή σχεδόν όλοι έχουμε πλέον εμπειρία από ιατρεία, που μπαίνουμε προκειμένου να εξεταστούμε. Ο μέσος χρόνος πρωτοβάθμιας περίθαλψης στο ιατρείο έχει εκτιμηθεί περίπου στα 15 λεπτά (λέμε τώρα).

Αν λοιπόν πρωτοπηγαίνεις σε κάποιο γιατρό και για να αξιοποιήσεις στο έπακρο αυτό το χρόνο σου μαζί του, πρέπει να είναι προετοιμασμένος. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε έναν ενδεικτικό κατάλογο ελέγχου που θα έπρεπε να έχουμε κατά νου και να συμπληρώνουμε πριν από το επόμενο ραντεβού μας.

Διάλεξε για το γιατρό σου τρεις ερωτήσεις ή ανησυχίες που έχεις και σημείωσέ τες. Μπορεί να έχεις περισσότερες από τρεις, αλλά βάλε τις κορυφαίες ανησυχίες σου στην κορυφή της λίστας.

Κοίταξε γύρω το χώρο εξέτασης ή το χώρο αναμονής. Παρατήρησε αν υπάρχουν φωτογραφίες παιδιών, όμορφες φωτογραφίες από ένα πρόσφατο ταξίδι, βραβεία κ.λπ. Ένα σύντομο σχόλιο για κάτι προσωπικό, σε φιλικό τόνο, θα ενημερώσει το γιατρό σου ότι έχεις συνειδητοποιήσει ότι είναι κι αυτός άνθρωπος κι όχι απλά ένα ιατρικό μηχάνημα. Εσύ και ο γιατρός σου θα πρέπει να λειτουργείτε ως ομάδα. Πρέπει να ξέρετε λίγα ο ένας για τον άλλον πέρα από το διάγραμμα σου.

Να έχεις μαζί σου μια πλήρη λίστα των φαρμάκων σου, συμπεριλαμβανομένων των δόσεων και των αλλεργιών σου, κάθε φορά που επισκέπτεσαι το γιατρό για να εξασφαλιστεί ότι οι πληροφορίες είναι ενημερωμένες. Χρησιμοποίησε το κινητό σου για να τραβήξεις φωτογραφίες από μπουκάλια χαπιών και φρόντισε να καταγράψεις τις πληροφορίες από τις ετικέτες. Μερικοί ασθενείς φέρνουν επίσης έναν κατάλογο των προηγούμενων χειρουργικών επεμβάσεων, καθώς και τα ονόματα και τα στοιχεία επικοινωνίας για άλλους γιατρούς που επισκέπτονται.

Ξεκίνα ένα ημερολόγιο υγείας για κάθε μέλος της οικογένειάς σου, το οποίο  μπορείς να φέρνεις σε κάθε επίσκεψη. Χρησιμοποίησέ το για να συγκεντρώσεις τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις σου, πράγμα που θα σε βοηθήσει να θυμάσαι τι έχει πει κάθε γιατρός για κάθε μέλος της οικογένειάς σου.

Έχε στο μυαλό σου ότι θα έχεις την περίθαλψη που πρέπει από κάθε πρόσωπο που ανήκει στο προσωπικό του ιατρείου. Είναι εκεί για να σε βοηθήσουν. Μπορεί να ανησυχείς ή να πονάς ή να είσαι φοβισμένος. Αυτό είναι λογικό. Να ξέρεις ότι θέλουν το καλύτερο αποτέλεσμα για σένα.

Να είσαι ειλικρινής. Αν δεν έχεις ακολουθήσει τη φαρμακευτική αγωγή που σου δόθηκε όπως προβλέπεται, ενημέρωσε το γιατρό. Και ενημέρωσέ τον σχετικά με τη χρήση τσιγάρου, αλκοόλ ή ναρκωτικών. Πρέπει να γνωρίζει κάθε πληροφορία προκειμένου να προληφθούν αλληλεπιδράσεις με φάρμακα, ή αν κάτι θα μπορούσε να παρεμποδίσει την επούλωση μετά από μια διαδικασία.

Να έχεις το νού σου για την ώρα του ραντεβού αλλά και να είσαι διατεθειμένος να περιμένεις υπομονετικά. Οι γιατροί κάνουν το καλύτερο δυνατό για να δουν τους ασθενείς στην ώρα τους. Μερικές φορές όμως μια επίσκεψη ρουτίνας μετατρέπεται σε μια μεγαλύτερη συζήτηση, όπως στην περίπτωση που πρέπει να συμβουλεύσουν τον ασθενή για τη θεραπεία ενός πρόσφατα διαγνωσμένου καρκίνου. Πρέπει να ξέρεις ότι κι αυτοί μισούν την καθυστέρηση. Αλλά αν είσαι κάποτε αυτός που θα έχει έκτακτη ανάγκη ή που θα έχει ανάγκη από επιπλέον χρόνο, θα νιώσεις ευγνώμων όταν ο γιατρός μπορεί να περάσει λίγο περισσότερο χρόνο μαζί σου.

Κάνε την αναμονή όσο πιο ευχάριστη γίνεται. Φέρε κάτι να διαβάσεις, υγιεινά σνακ, νερό, δουλειά να κάνεις στο laptop, το πλέξιμο, τα σταυρόλεξά σου. Επαναπροσδιόρισε την ταλαιπωρία της αναμονής σαν μια ευκαιρία για να κάνεις μερικά πράγματα απερίσπαστος.

Φέρε έναν έμπιστο φίλο ή ένα μέλος της οικογενείας σου για να έχεις έναν επιπλέον ακροατή που θα σου υπενθυμίσει τα όσα ειπώθηκαν κατά την επίσκεψη και θα σε βοηθήσει να θυμηθείς τα στοιχεία για το ημερολόγιο υγείας σου (Βλ. 4).

Να είσαι ο συνήγορος του εαυτού σου. Αν αισθάνεσαι οτι γιατρός σου μπορεί να μην είναι σωστός για σένα, ίσως να έχεις δίκιο. Αν νιώθεις οτι γιατρός σου δεν έχει ακούσει τις ανησυχίες σου, παρά το γεγονός ότι ήσουν όσο το δυνατόν πιο σαφής, τότε ίσως είναι καιρός να βρεις έναν άλλο γιατρό. Και αν ο γιατρός σου έχει πρόβλημα επειδή αναζήτησες μια δεύτερη γνώμη, τότε πρέπει να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τον εν λόγω γιατρό. Μια καλή σχέση γιατρού-ασθενούς μπορεί να βοηθήσει να εμφανιστεί πάλι η «επούλωση στον τομέα της περίθαλψης.