Όταν ήσουν μικρός, η μαμά σου σού έλεγε να τρως όλα σου τα λαχανικά του πιάτου σου και να μην πέφτεις με τα μούτρα στο κρέας. Σίγουρα κάτι ήξερε, αλλά τι κάνεις όταν δεν έχεις πρόσβαση στο μποστάνι για να κόψεις το φρέσκο φασολάκι με τα χεράκια σου; Να προτιμήσεις την αγορά κατεψυγμένων λαχανικών ή τσάμπα η θυσία, καθώς δεν θα πάρεις όσα θρεπτικά συστατικά θα μπορούσες;

Φρέσκα Vs κατεψυγμένα λαχανικά

  • Τα λαχανικά που είναι πλούσια σε βιταμίνη Β και C είναι καλύτερα φρέσκα γιατί οι βιταμίνες είναι υδατοδιαλυτές, δηλαδή διαλύονται ευκολότερα όταν ο οργανισμός επεξεργάζεται την τροφή. Προτίμησε φρέσκιες πιπεριές Φλωρίνης, εσπεριδοειδή, ρόκα, μαρούλι. Έτσι, διατηρούν τα αντιοξειδωτικά τους, τα οποία μελέτες δείχνουν ότι βοηθούν ακόμα και στην πρόληψη του καρκίνου. Ωστόσο, από το να τα αποκλείσεις εντελώς από τη διατροφή σου, καλύτερα να τα πάρεις κατεψυγμένα.
  • Έρευνες δείχνουν ότι πολλά κατεψυγμένα λαχανικά έχουν όσα θρεπτικά συστατικά (αν όχι περισσότερα) έχουν τα αντίστοιχα φρέσκα. Τα λαχανικά που είναι καλύτερα φρέσκα είναι αυτά με μεγαλύτερη ποσότητα λιποδιαλυτών θρεπτικών συστατικών, όπως η βιταμίνη Α, τα καροτενοειδή και η βιταμίνη Ε. Έτσι, όταν πας στο διάδρομο με τα κατεψυγμένα του σούπερ μάρκετ, πάρε καρότα, πράσινα φυλλώδη λαχανικά και μπρόκολο ή αρακά.

Ποια αναδεικνύονται με βρασμό ή ατμό;

Κάποια λαχανικά, όπως το μπρόκολο και τα καρότα, υπό αυτές τις συνθήκες απελευθερώνουν τα αντιοξειδωτικά τους στοιχεία, καροτενοειδή και πολυφαινόλες.

Οι απώλειες των φρέσκων

Όταν το προϊόν είναι φρέσκο δεν σημαίνει ότι απρόσβλητο από την απώλεια θρεπτικών ουσιώναπό όταν κόβεται από το αγρόκτημα μέχρι να φτάσει στον τελικό καταναλωτή. Μια ώριμη ντομάτα ή φράουλα χάνει τη φρεσκάδα της τη στιγμή που κόβεται. Μόλις κόβεται το φρούτο ή το λαχανικό, αρχίζει να αποβάλλει θερμότητα, κάτι που επιδρά στη διατροφική ποιότητά του. Κατά τη μεταφορά και την τοποθέτηση στο ράφι, μπορεί επίσης να χάσει περίπου το μισό της αρχικής ποσότητας των θρεπτικών του συστατικών.