Οι σημερινοί ερασιτέχνες ή επαγγελματίες δρομείς έχουν αμέτρητες επιλογές για ειδικά παπούτσια. Ωστόσο, όλοι γνωρίζουμε ότι ο άνθρωπος δεν γεννήθηκε για να τρέχει με παπούτσια. Για την ακρίβεια, οι Αρχαίοι Έλληνες αθλητές στους πρώτους Ολυμπιακούς αγώνες έτρεχαν χωρίς παπούτσια με ειδική αερόσολα. Επομένως, πόσο κακό μπορεί να είναι για τον οργανισμό σου;

Πολλοί υποστηρίζουν ότι όταν τρέχεις ξυπόλυτος η κίνηση είναι πιο φυσική και αποτελεσματική, ενώ μειώνεται οι πιθανότητες τραυματισμού. Αλλά, προσοχή, για κάποιον αρχάριο το ξυπόλυτο τρέξιμο μπορεί να προκαλέσει περισσότερους τραυματισμούς από το κανονικό τρέξιμο!

Ξυπόλυτος ή όχι;

Είναι γνωστό ότι τα αθλητικά παπούτσια έχουν ειδική αερόσολα που στηρίζει το πόδι και το προστατεύει από τους κραδασμούς. Αλλιώς, μπορεί να επηρεαστούν οι αρθρώσεις στους αστραγάλους, τα γόνατα και τους γοφούς. Οι υποστηρικτές του ξυπόλητου τρεξίματος αναφέρουν τη θεωρία ότι το μπροστινό τμήμα του πέλματος στο οποίο βρίσκονται οι μύες των ποδιών θα απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των κραδασμών. Ο καθηγητής του Χάρβαρντ Ντάνιελ Λίμπερμαν αναφέρει ότι από την προσγείωση στο μπροστινό μέρος του ποδιού, οι ξυπόλυτοι δρομείς μπορεί να είναι λιγότερο επιρρεπείς σε επαναλαμβανόμενες κακώσεις λόγω άγχους.

Άλλοι επιστήμονες, όμως, απορρίπτουν τη θεωρία για το μπροστινό τμήμα του πέλματος. Αθλητικοί ποδίατροι αναφέρουν αύξηση στους τραυματισμούς στον τένοντα στους ξυπόλυτους δρομείς που δεν έκαναν τη μετάβαση ομαλά.

Συμπέρασμα

Αν σε ενδιαφέρει, να το δοκιμάσεις, καλύτερα να συμβουλευτείς το γιατρό ή το γυμναστή σου, ο οποίος θα σου πει αν αυτός το είδος τρεξίματος ταιριάζουν στη σωματική σου κατατομή και τις ανάγκες σου. Μπορείς επίσης να δεις video με αναλυτικές οδηγίες για το πώς θα κάνεις τη μετάβαση από το κανονικό τρέξιμο στο ξυπόλυτο.