Οι άνθρωποι που υποφέρουν από άγχος συχνά μαστίζονται από επαναλαμβανόμενες σκέψεις, οι οποίες μπορούν να αποσπούν την προσοχή τους από την δουλειά και να επηρεάζουν τη διάθεση και την παραγωγικότητα τους. Αλλά μια νέα μελέτη δείχνει ότι μόλις 10 λεπτά καθημερινού διαλογισμού μπορεί να βοηθήσει να μειωθούν τα επεισόδια της διάσπασης της προσοχής, ειδικά για τους ανθρώπους με υψηλά επίπεδα συναισθηματικού στρες.

Η έρευνα

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Waterloo ζήτησαν από 82 σπουδαστές, οι οποίοι πληρούσαν τα κλινικά κριτήρια για το άγχος, να εκτελέσουν μία εργασία στον υπολογιστή η οποία μετρά την ικανότητά τους να παραμένουν συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουν.

Σε τυχαία σημεία σ’ όλη την εργαία, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αποκαλύψουν τις σκέψεις τους «λίγο πριν από εκείνη τη στιγμή».

γιόγκα δεν έχει θέση στη ζωή

Στη συνέχεια χώρισαν τους συμμετέχοντες σε δύο ομάδες:

Κάποιοι άκουσαν ένα απόσπασμα από το Hobbit και η άλλη ομάδα άκουσε ένα διαλογισμό 10 λεπτών που τους έδωσε οδηγίες να επικεντρωθούν στην αναπνοή και να «παραμείνουν ανοιχτοί στην εμπειρία τους».

Οι ομάδες ξαναέκαναν από την αρχή την εργασία στον υπολογιστή.

Αυτή τη φορά, το 43% των σκέψεων στην ομάδα διαλογισμού θεωρήθηκε «διάσπαση της προσοχής», που σημαίνει ότι δεν σχετίζονταν με την εργασία ή με τα πράγματα που συνέβαιναν γύρω από αυτούς και ήταν χαμηλότερο από το 44% στην προ-δοκιμή.

Στην ομάδα που άκουσε την ηχητική ιστορία, το ποσοστό της διάσπασης της προσοχής αυξήθηκε πραγματικά από 35%  στην προ-δοκιμή σε 55% στο δοκιμαστικό τεστ.

Η ομάδα διαλογισμού ανέφερε επίσης σημαντική μείωση της «διάσπασης της προσοχής», από  35% πριν την άσκηση  σε 25% μετά. Αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει μια μετατόπιση της σκέψης από τις εσωτερικές ανησυχίες  στα πράγματα που συμβαίνουν γύρω τους αυτή τη στιγμή. Αυτό είναι σημαντικό, διότι η έμφαση στα μελλοντικά γεγονότα αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα του άγχους.

Αν και ο διαλογισμός δεν μείωσε εντελώς την «διάσπαση της προσοχής» φαίνεται να μείωσε τις διαταραχές των επιδόσεων που σχετίζονται με αυτήν. Και στις δύο ομάδες παρατηρήθηκε μείωση των αρνητικών συναισθημάτων μεταξύ της προ-δοκιμής και της μετα-δοκιμής.

άγχος της απόρριψης

Εν ολίγοις, ο διαλογισμός είναι επωφελής τόσο για τη βελτίωση της διάθεσης, όσο και για να βοηθήσει τους ανθρώπους να παραμείνουν συγκεντρωμένοι στις σκέψεις και τις συμπεριφορές τους.