Τι πραγματικά κάνει το Multitasking στον εγκέφαλό σου, σύμφωνα με την επιστήμη

LIKE US ON FACEBOOK

Τι πραγματικά κάνει το Multitasking στον εγκέφαλό σου, σύμφωνα με την επιστήμη. Το να βλέπεις τηλεόραση, να μιλάς στο τηλέφωνο, να στέλνεις μηνύματα στο Facebook και να μαγειρεύεις είναι απλά ένα μικρό δείγμα του Multitasking μέσα στην ημέρα σου και φαντάσου πως κάποτε το multitasking θεωρήθηκε μια εντυπωσιακή ικανότητα, αλλά τώρα η επιστημονική έρευνα υποδηλώνει ότι η ταυτόχρονη πραγματοποιήση ενός αριθμού εργασιών δεν είναι μόνο λιγότερο παραγωγική, μπορεί επίσης να είναι επιβλαβής για τους εγκεφάλους μας.

Ποιότητα και όχι ποσότητα

Η ολοκλήρωση ενός συνδυασμού καθηκόντων σε μια δεδομένη χρονική περίοδο μας κάνει να νιώθουμε πετυχημένοι αλλά το πρόβλημα δεν είναι το θέμα της ποσότητας αλλά της ποιότητας.

Για παράδειγμα, σκέψου ότι ετοιμάζεσαι για βρίσκεσαι μέσα σ’ ένα σοβαρό meeting στην δουλειά. Έχεις το laptop σου ανοικτό στο email σου, ένα έγγραφο του Word και το κινητό σου στο πλάι. Όλα σωστά;

Λάθος!

Ο εγκέφαλός σου χωρίζει την προσοχή του με τέσσερις τρόπους, αμφισβητώντας τον γνωστικό του έλεγχο. Σε αυτή την περίπτωση, θα είχες λιγότερες πιθανότητες να απορροφήσεις χρήσιμες πληροφορίες από την παρουσίαση, το έργο που έχεις γράψει στο Word κινδυνεύει να βγει ελαφρώς εκτός θέματος και όσο λιγότερο σκέφτεσαι και απαντάς στα emails σου τόσο περισσότερο κινδυνεύεις οι απαντήσεις σου να ακούγονται γεμάτες γκρίνια ή να είναι τελείως άνευρες!

Μια ομάδα ερευνητών του Stanford μελέτησε πρόσφατα 100 σπουδαστές για να εκτιμήσει το είδος των αποτελεσμάτων που μπορεί να έχει το multitasking στον εγκέφαλο.

Η ετυμηγορία; Αρνητικό – ειδικά όταν εμπλέκονται ηλεκτρονικές συσκευές και κοινωνικοί διέξοδοι.

Ο Anthony Wagner, καθηγητής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο, δήλωσε στο Stanford News:

Όταν οι φοιτητές που μελετήσαμε βρίσκονται σε καταστάσεις όπου υπάρχουν πολλαπλές πηγές πληροφοριών που προέρχονται από τον εξωτερικό κόσμο ή αναδύονται από τη μνήμη, δεν είναι σε θέση να φιλτράρουν τι δεν σχετίζεται με τον τρέχοντα στόχο τους.

Αυτή η αποτυχία φιλτραρίσματος σημαίνει ότι επιβραδύνεται από αυτές τις άσχετες πληροφορίες.

Lesson learned.

Όταν μιλάμε για πολλούς στόχους δύο ή περισσότερων δραστηριοτήτων, ο επικεφαλής ιατρικός ανταποκριτής του CNN Dr. Sanjay Gupta σχολιάζει:

Δεν κάνετε ταυτόχρονα και τις δύο δραστηριότητες, στην πραγματικότητα, απλώς μεταφέρετε η προσοχή από ένα μέρος του εγκεφάλου σ’ ένα άλλο μέρος του εγκεφάλου 

Αυτό θέλει χρόνο, θέλει πόρους, θέλει εγκεφαλικά κύτταρα.

Η εκτροπή της εστίασής μας από το ένα πράγμα στο άλλο είναι εύκολη, αλλά το πνευματικό δυναμικό πίσω από το multitasking μπορεί να είναι σοβαρά επίπονο.

Ακόμα και κάτι τόσο φυσικό όσο η ακρόαση ενός επιβάτη όταν βρίσκεστε στο κάθισμα του οδηγού  θα μειώσει την ικανότητά σου να συγκεντρωθείς πλήρως στο δρόμο.

Είναι καλύτερο να εξαλείψεις τους περισπασμούς και να επικεντρωθείς στο αρχικό έργο.

Όταν φτάνεις σ΄ αυτό το σημείο, το multitasking είναι απλά μια φανταχτερή λέξη για να περιγράψεις την «υπερφόρτωση συστήματος».

Αλλά δεν είναι μόνο το  multitasking στον χώρο της εργασίας που επηρεάζει αρνητικά τον εγκέφαλο. Αυτή η ακόρεστη ανάγκη ανανεώσιμης ενημέρωσης και ενός ατέρμονου scrollαρίσματος στο περιεχόμενο των κοινωνικών δικτύων παίζει επίσης επιτακτικό ρόλο.

Ο Iiro Jääskeläinen, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Aalto, λέει στο ScienceDaily:

Τα κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν είναι τίποτα άλλο παρά πολυταξινόμηση, με πολλά παράλληλα θέματα. Μπορεί να καταλήξεις να διαβάζεις τις ειδήσεις ή να παίζεις ένα παιχνίδι που συνιστά κάποιος φίλος. Από την οπτική γωνία του εγκέφαλου, τα κοινωνικά μέσα αυξάνουν μόνο το φορτίο. Τα κοινωνικά μέσα έχουν τα πλεονεκτήματά τους, αλλά σίγουρα έχουν και τα μειονεκτήματά τους 

 

Copyright © iPop 2012 - 2017 | All rights reserved