ΣΘΙΕ: Όταν ένα άλογο γίνεται όχι μόνο φίλος αλλά και θεραπευτής

LIKE US ON FACEBOOK

Υπάρχει ένα μέρος όπου άνθρωποι βοηθούν άλλους ανθρώπους να βελτιώσουν την σωματική και ψυχική τους υγεία. Και πώς το καταφέρνουν αυτό; Mε την βοήθεια ενός αλόγου. Η γνωριμία με τον Σύνδεσμο Θεραπευτικής Ιππασίας και το έργο του, είναι εμπειρία ζωής, την οποία κάθε άνθρωπος πρέπει να γευτεί.

Η Πρόεδρος του Συνδέσμου, Δήμητρα Καρουζάκη, μας συστήνει τον Σύνδεσμο και εξηγεί τη σημασία της θεραπευτικής ιππασίας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

  1. Πότε ιδρύθηκε ο Σύνδεσμος;
  2. Ξεκίνησε άτυπα το 1983. Το 1989 μπήκα και εγώ ως εθελόντρια. Το 1992 δημιουργήσαμε τον Σύνδεσμο επίσημα με καταστατικό και από τότε λειτουργούμε ως εθελοντικό Μη Κυβερνητικό Σωματείο.
  3. Ποιος είναι ο σκοπός και το έργο του Συνδέσμου;
  4. Ο σκοπός μας είναι να δώσουμε θεραπεία μέσω του αλόγου και αφορά άτομα με συναισθηματικά, κινητικά και νοητικά προβλήματα. Έχουμε κυρίως παιδιά και εφήβους. Οι ηλικίες ξεκινούν από 2 χρονών μέχρι 70, οι οποίοι μπορεί να έχουν υποστεί εγκεφαλικό, να έχουν σκλήρυνση κατά πλάκας, κάποια εγκεφαλική παράλυση, αυτισμό, νοητική στέρηση, ή σύνδρομο Down.
  1. Οι εθελοντές πρέπει να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά;
  2. Υπομονή, θέληση για προσφορά και να μπορούν να υπομένουν το κρύο, γιατί εδώ ο χώρος είναι υπαίθριος. Οι εθελοντές, βέβαια, εκπαιδεύονται. Δεν είναι μόνο οι εθελοντές, οι οποίοι είναι κοντά στο άλογο ή πλαϊνοί βοηθοί ή οδηγοί του αλόγου. Έχουμε και εθελοντές, οι οποίοι βοηθούν στα bazaar αλλά και στην προβολή του Συνδέσμου. Για να γίνει κάποιος εθελοντής πρέπει να είναι τουλάχιστον 18 ετών.
  3. Ποιες ειδικότητες απασχολούνται στον Σύνδεσμο;
  4. Μπορούν να απασχοληθούν ειδικότητες, οι οποίες παίρνουν εξειδίκευση πάνω στην θεραπευτική ιππασία ή στην ιπποθεραπεία. Συνολικά έχουμε φυσικοθεραπευτές, ψυχολόγους, εργοθεραπευτές, γυμναστές ειδικής αγωγής, παιδαγωγούς ειδικής αγωγής, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτικό προσωπικό, ορθοπεδικούς, καθώς και φυσίατρους.
  5. Ποιοι μπορούν να ωφεληθούν από την θεραπευτική ιππασία;
  6. Η θεραπευτική, εκπαιδευτική ιππασία αφορά περισσότερο άτομα με κάποια εγκεφαλική παράλυση, όπου το άλογο χρησιμοποιείται ως εργαλείο, για να αποκαταστήσει συγκεκριμένες καταστάσεις. Από την θεραπευτική ιππασία, μπορούν να ωφεληθούν ακόμα άτομα, τα οποία κάνουν χρήση ναρκωτικών και γυναίκες, οι οποίες έχουν υποστεί βιασμό, καθώς μέσω της ψυχολογίας και του σωστού τρόπου προσέγγισης, μπορούν να ξεπεράσουν και διάφορα ψυχικά τραύματα.
  1. Πώς αντιδρούν τα παιδιά στην πρώτη τους επαφή με το άλογο;
  2. Συνήθως καλά. Δεν είχαμε ποτέ κάποιο πρόβλημα. Μάλιστα, πολλά δεν ήθελαν να κατέβουν από το άλογο. Η προσέγγιση του κάθε παιδιού παίζει σπουδαίο ρόλο. Πρέπει τα παιδιά να δεθούν με το άλογο, να το αγαπούν, να το καταλαβαίνουν, όπως κι εκείνο αυτά.
  1. Από πού χρηματοδοτείται ο Σύνδεσμος;
  2. Χρηματοδότηση δεν υπάρχει. Στηριζόμαστε στις χορηγίες, οι οποίες δυστυχώς έχουν λιγοστέψει. Στηριζόμαστε στις δωρεές των γονιών και των μελών μας, για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε. Στόχος μας είναι να αυξηθούν οι χορηγίες, ώστε να μειωθούν τα χρήματα τα οποία δίνουν οι γονείς.
  3. Ποιοι αναλαμβάνουν την εκπαίδευση και την φροντίδα των αλόγων;
  4. Έχουμε έναν σταβλίτη, ο οποίος τα φροντίζει. Την αθλητική τους εκπαίδευση αναλαμβάνει μια προπονήτρια αλόγων. Αλλά και οι εκπαιδεύτριες της θεραπευτικής ιππασίας αναλαμβάνουν την εκπαίδευσή τους, ώστε να αποδέχονται τον κόσμο, ο οποίος βρίσκεται γύρω τους, άτομα τα οποία έχουν κινητικές δυσκολίες, άτομα τα οποία μπορεί να κάνουν απότομες κινήσεις ή στην περίπτωση του αυτισμού όταν φωνάζουν.
  1. Ως Σύνδεσμος Θεραπευτικής Ιππασίας συμμετέχετε και σε αθλητικούς αγώνες;
  2. Ναι έχουμε και το αθλητικό μας κομμάτι. Στους παραολυμπιακούς συμμετείχε ένας αθλητής μας. Έχουμε ταξιδέψει και στο εξωτερικό σε παραολυμπιακούς, αλλά και εδώ σε αγώνες, τους οποίους διοργανώνει η Ομοσπονδία, στην οποία είμαστε μέλος. Στους αγώνες συμμετέχουν οι μαθητές μας, οι οποίοι έχουν κερδίσει και μετάλλια.
  1. Κάθε πότε διοργανώνετε τα bazaar;
  2. Τα bazaar είναι δύο. Ένα τα Χριστούγεννα, περίπου στο τέλος του Νοεμβρίου, αρχές Δεκεμβρίου και ένα το Πάσχα, φέτος στις 2 Απριλίου. Έχουμε και τα pony riding, για παιδιά, τα οποία μας επισκέπτονται. Είναι μια καλή ευκαιρία για τα παιδιά, τα οποία ζουν στην πόλη και δεν έχουν την ευκαιρία να δούνε άλογα ή να ανέβουν σε αυτά, να έρθουν εδώ.
  1. Ποιοι σας επισκέπτονται;
  2. Έρχονται σχολεία, Τμήματα ΤΕΙ και άλλες σχολές, τους κάνουμε ξενάγηση και τους εξηγούμε τι είναι αυτό, το οποίο κάνουμε, για να ευαισθητοποιούνται.
  3. Πώς μπορεί κάποιος να προσφέρει βοήθεια στον Σύνδεσμο;
  4. Μπορεί να προσφέρει από κάποιο είδος, το οποίο χρειαζόμαστε, μέχρι να μας δώσει κάποια χορηγία, ή να προσφέρει κάποια πράγματα για τα bazaar. Έχουμε και ένα πρόγραμμα υιοθεσίας των αλόγων, το οποίο λειτουργεί σε τρία μόνο από τα 10 άλογα, τα οποία έχουμε. Το ποσό είναι 5000 ευρώ το χρόνο, το οποίο καλύπτει τα έξοδα του αλόγου και ένα μέρος από τον μισθό του σταβλίτη.
  1. Ο Σύνδεσμος συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά προγράμματα;
  2. Ναι ένα πρόγραμμα, το οποίο τρέχει τώρα ονομάζεται «Horses teach me how to find my way» και έχει να κάνει με την ανταλλαγή καλών πρακτικών πάνω στην εκπαιδευτική, θεραπευτική ιππασία. Είναι το δεύτερο τόσο μεγάλο πρόγραμμα, διαρκεί 3 χρόνια και χρηματοδοτείται από το Erasmus +. Σε αυτό είμαστε οι συντονιστές μαζί με άλλες 5 χώρες (Ιταλία, Κροατία, Ισπανία, Ιρλανδία, Τουρκία).

Εκπαιδεύτριες του Συνδέσμου εξηγούν ποια είναι τα οφέλη της θεραπευτικής ιππασίας και πώς το άλογο βοηθάει τα άτομα με αναπηρίες.

Ποια είναι τα οφέλη της θεραπευτικής ιππασίας;

Αξιοποιώντας την κίνηση του αλόγου, τη θερμότητά του, την ικανότητά του για επαφή και επικοινωνία με τον άνθρωπο, την ομαδικότητα και το παιχνίδι, η θεραπευτική ιππασία, σύμφωνα με παγκόσμιες επιστημονικές έρευνες, δημιουργεί μοναδικά σωματικά, νοητικά, αισθητηριακά και ψυχολογικά οφέλη στα άτομα με αναπηρία όπως είναι:

  • αύξηση συμμετρίας
  • βελτιώση της ισορροπίας, της στάσης και του ελέγχου του κεφαλιού
  • μείωση της σπαστικότητας
  • αύξηση του εύρους κίνησης
  • βελτίωση του συντονισμού και της κινητικότητας
  • αύξηση της προσοχής, της οπτικοκινητικής ικανότητας προσανατολισμού
  • βελτίωση της αντίληψης του σώματος, καθώς και της δραστηριοποίησης, της εγρήγορσης, της κοινωνικότητας, της αυτοπεποίθησης και του αυτοσεβασμού

Πώς αντιδρούν τα παιδιά στην πρώτη τους επαφή με το άλογο;

Υπάρχουν ποικίλες αντιδράσεις. Ωστόσο, η πλειοψηφία των ατόμων αντιδρά με έντονο ενδιαφέρον στο να γνωρίσει το άλογο και να έρθει σε επαφή μαζί του. Συνήθως, χρειάζεται χρόνος για να εξοικειωθεί το άτομο με το άλογο, αλλά και το αντίστροφο, δηλαδή το άλογο με το άτομο.

Πώς βοηθάει ο χαρακτήρας του αλόγου την θεραπεία;

Κάθε άλογο έχει το δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα, τη δική του προσωπικότητα. Οι αντιδράσεις του στις ενέργειες των ανθρώπων είναι άμεσες και αποτελεί κατά κάποιο τρόπο τον καθρέφτη του προσώπου που έχει απέναντί του. Αυτό συμβάλλει ώστε το άτομο να γνωρίσει καλύτερα και σε βάθος τον εαυτό του και στη συνέχεια να ενεργεί πιο συνειδητά. Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που επιθυμούμε να ενεργοποιηθούν σε ένα άτομο ή αντίθετα να αποδυναμωθούν επιλέγουμε και το άλογο με τον χαρακτήρα εκείνο που θα συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου.

Εθελοντές του Συνδέσμου θέλησαν να μοιραστούν μαζί μας την εμπειρία τους από την ενασχόλησή τους με τα άλογα, αλλά και με τα παιδιά.

Η Αφροδίτη, φοιτήτρια νοσηλευτικής, μετρά 3 χρόνια στον Σύνδεσμο και εξηγεί τι σημαίνει γι’ αυτήν εθελοντισμός.

Η αγάπη μου για τα άλογα ήταν αυτό, το οποίο με ώθησε να ασχοληθώ με τον εθελοντισμό. Για μένα είναι μια θεάρεστη πράξη, η οποία δεν είναι ανιδιοτελής, όπως πιστεύουν κάποιοι, γιατί μπορεί να μην έχεις κέρδος σε χρήματα, αλλά παίρνεις ψυχικό όφελος, το οποίο το βλέπεις στην επαφή σου με τα ζώα, στην επαφή με τα παιδιά, με τον κόσμο, ο οποίος βρίσκεται εκεί και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να συγκριθεί με τα χρήματα

Όσο το τι είναι αυτό που την κέρδισε στην θεραπευτική ιππασία, Η Αφροδίτη εξηγεί.

Νομίζω λίγο πολύ όλα. Ο κόσμος, που δουλεύει εκεί, καθώς γνωρίζεις άτομα από διαφορετικούς επιστημονικούς τομείς, γνωρίζεις ανθρώπους τελείως διαφορετικούς από σένα, η επαφή με τα άλογα είναι το πιο βασικό και είναι και άλλη η επαφή με τα άτομα, τα οποία έρχονται εκεί για θεραπεία και η επαφή με αυτά τα άτομα σε αλλάζει..πολύ

Όσο για τις αρμοδιότητες των εθελοντών στον ΣΘΙΕ η Αφροδίτη μας τις παρουσιάζει.

Οι αρμοδιότητες, τις οποίες έχει κάποιος εθελοντής μετά την απαραίτητη εκπαίδευση είναι αρχικά η καθαριότητα του χώρου. Στη συνέχεια έχουν να κάνουν με την προετοιμασία του αλόγου για τις συνεδρίες, δηλαδή καθαρίζεις το άλογο πριν την συνεδρία, φροντίζεις για τον εξοπλισμό του. Άλλη αρμοδιότητα είναι ο πλαϊνός βοηθός στις συνεδρίες, στην οποία πλέον συμμετέχεις ενεργά και η τελευταία αρμοδιότητα είναι οδηγός του αλόγου

Η Σπυριδούλα, επίσης, εθελόντρια στον Σύνδεσμο, σπουδάζει εργοθεραπεία και μοιράζεται μαζί μας την εμπειρία της από τον εθελοντισμό.

Αυτό, το οποίο με κέρδισε στην θεραπευτική ιππασία είναι το γεγονός ότι απευθύνεται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και διαγνωστικές κατηγορίες και ξεφεύγει από τη συνήθη μορφή θεραπείας

Η Σπυριδούλα διηγείται ποια ήταν η πιο περίεργη στιγμή εν ώρα συνεδρίας.

Κάποια στιγμή το παιδί, το οποίο ήταν πάνω στο άλογο και το χειριζόταν, κουράστηκε να κρατά τα ηνία, με αποτέλεσμα να τα αφήσει τελείως από τα χέρια του…το άλογο αντί να κινηθεί προς όποια κατεύθυνση ήθελε, σταμάτησε και περίμενε

Τέλος, η Σπυριδούλα εξηγεί πώς είναι να δουλεύει κάποιος με άτομα με ειδικές ανάγκες.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να βλέπεις άτομα με ιδιαίτερες ικανότητες να πραγματοποιούν κοινές καθημερινές δραστηριότητες με τον δικό τους τρόπο

Photos: Σύνδεσμος Θεραπευτικής Ιππασίας
Copyright © iPop 2012 - 2017 | All rights reserved