Ο Στέφανος Ψημένος ξέρει την Ελλάδα καλύτερα απ’ όλους μας! Ξεκινώντας αρχικά με μια βέσπα και στη συνέχεια με μια μεγάλη μοτοσυκλέτα κατάφερε να εξερευνήσει κάθε γωνιά της Ελλάδας, περνώντας από κάθε πιθανό σημείο προκειμένου να δημιουργήσει τους χάρτες και τους ταξιδιωτικούς οδηγούς του! Για τον ίδιο, η Ελλάδα έχει πλούσιες ομορφιές που μένουν ανεκμετάλλευτες γι’ αυτό κι έχει βάλει σκοπό της ζωής του να διαφημίσει την χώρα μας όσο καλύτερα μπορεί! 

Η εταιρεία που έχει ιδρύσει εδώ και μερικά χρόνια, η Terrain, προσφέρει το πιο χρήσιμο εργαλείο για κάθε ταξιδιώτη: Χάρτες! Χάρτες που απευθύνονται σ΄όλους όσους αγαπούν τα ταξίδια, την πεζοπορία, την εξερεύνηση.

Ο Στέφανος Ψημένος κάνει μια στάση απ’ τα ταξίδια του και μιλάει στο iPop.gr για το πώς είναι η ζωή σου να είναι συνεχώς ένα ταξίδι!

  1. Πάμε μια αναδρομή στο παρελθόν… Πώς ξεκίνησε η εξερεύνηση της Ελλάδας;
  2. Ξεκίνησε από την εξερεύνηση της αυλής μου! Αυτό ήταν το πρώτο κομμάτι της Ελλάδας που εξερεύνησα. Γεννήθηκα και μεγάλωσα στου Παπάγου, σ’ ένα σπίτι που ήταν στην άκρη της συνοικίας, δίπλα στον Υμηττό. Κάθε μέρα μετά το σχολείο, πήγαινα με το ποδήλατό μου στους χωματόδρομους του βουνού, ή ανηφόριζα με τα πόδια στα μονοπάτια του, και μαγεύτηκα, όχι μόνο από την ομορφιά του αλλά κι αυτό που μου πρόσφερε. Ήταν μια φυγή. Για μένα το ταξίδι και η εξερεύνηση ταυτίστηκαν στην αρχή με την φυγή. Στα 16 μου πήρα ένα βεσπάκι για να πηγαίνω στο φροντιστήριο, αλλά τα καλοκαίρια πήγαινα κάθε Σάββατο στην παράσταση στην Επίδαυρο. Εκεί ανακάλυψα μια άλλη πτυχή του ταξιδιού: ότι διευρύνεις τους ορίζοντές σου.Στα φοιτητικά μου χρόνια πούλησα τη βέσπα, αγόρασα μια μεγαλύτερη μηχανή και με αυτήν έφτασα μέχρι το τέλος της Ευρώπης, το Βόρειο Ακρωτήριο στη Νορβηγία, πάνω απ’ τον Αρκτικό Κύκλο. Ήταν ένας μυθικός προορισμός. Ήμουν ο πρώτος Έλληνας που κατάφερε να φτάσει ως εκεί με τη μοτοσυκλέτα του, και τότε ανακάλυψα και ένα άλλο στοιχείο του ταξιδιού: σε βοηθάει να ξεπερνάς τον εαυτό σου!
  1. Αυτό ήταν το ταξίδι που σας έδωσε και το κίνητρο να συνεχίσετε;
  2. Όχι το ταξίδι αυτό καθαυτό, αλλά ένα άρθρο που έγραψα για το συγκεκριμένο ταξίδι, σε ένα περιοδικό μοτοσυκλέτας. Επέλεξα μια σειρά από καρτ- ποστάλ που έστελνα σ’ έναν φίλο μου όσο ήμουν εκεί και τις δημοσίευσα με τη μορφή ημερολογίου ταξιδιού, μαζί με τις ταξιδιωτικές πληροφορίες για τους αναγνώστες.
  3. Η εξερεύνηση είναι καλύτερη μοναχική ή με παρέα;
  4. Εξαρτάται για ποιο λόγο ταξιδεύεις. Το μοναχικό ταξίδι είναι η απόλυτη ελευθερία. Η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, όμως, είναι η μοναξιά σου. Αν τα πας καλά με τη μοναξιά σου, είσαι ένας ευτυχισμένος ταξιδιώτης. Όμως και πάλι θέλεις να μοιραστείς την εμπειρία με κάποιον. Ένας έμμεσος τρόπος να το κάνεις αυτό, είναι να γράφεις για το ταξίδι σου. Αυτό έκανα κι εγώ!
  1. Πώς ξεκίνησε η ίδρυση της ROAD;
  2. Το 1994, μετά μια οκτάχρονη καριέρα ως κειμενογράφος στο χώρο της διαφήμισης, αποφάσισα ότι έκλεισε αυτός ο κύκλος για μένα. Πήρα τη μηχανή μου και ξεκίνησα την εξερεύνηση της Ελλάδας, με στόχο να ανακαλύψω τις ομορφιές της και να τις μεταφέρω αυτούσιες, ακριβώς όπως τις νιώθω. Πήρα επίσης τη στρατηγική απόφαση να γράφω την αλήθεια. Τα μέρη και οι επιχειρήσεις που προτείνω στους ταξιδιωτικούς οδηγούς μου είναι αυτά που εγώ έκρινα ότι αξίζουν, αφού προηγουμένως τα επισκέφτηκα και τα δοκίμασα, και όχι αυτά που κάποιοι με πλήρωσαν για να γράψω ότι είναι ωραία. Αυτό ήταν το πιο σημαντικό, το καινούριο στα ελληνικά πράγματα, που έκανε την ROAD μεγάλη εταιρεία, το ότι έγραφα την αλήθεια. Η ιδέα ήταν ότι αφού δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε μαζί, θα πάρεις μαζί σου τον ταξιδιωτικό οδηγό και θα είναι σαν να ταξιδεύεις μαζί μου. Ως συμπληρωματικό προϊόν των ταξιδιωτικών οδηγών προέκυψαν στην πορεία και οι χάρτες, που ήταν οι πρώτοι χάρτες ακριβείας για την Ελλάδα.
  1. Πώς έγινε το πέρασμα απ’την ROAD στην Terrain;
  2. Συνέδεσα την ζωή μου με την ROAD, όμως, μετά από 13 χρόνια αποχώρησα λόγω διαφορών με τον συνέταιρό μου. Η ROAD κατέρρευσε λίγο καιρό αφότου αποχώρησα, και δυστυχώς το λογότυπο έμεινε απροστάτευτο και το χρησιμοποίησε κάποιος άλλος, βγάζοντας χάρτες που δεν έχουν καμία σχέση με τη δουλειά που έκανα εγώ. Γι’ αυτό και θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι οι χάρτες που κυκλοφορούν πλέον με το λογότυπο ROAD δεν έχουν καμία σχέση με μένα.Το 2008 ίδρυσα την Terrain κυνηγώντας το απόλυτο, με στόχο να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα. Έτσι φτιάχτηκαν οι πεζοπορικοί χάρτες Terrain, που είναι πρωτοποριακοί από πολλές απόψεις. Ήμασταν οι πρώτοι που φέραμε το χαρτί Polyart που δεν σκίζεται και είναι αδιάβροχο. Η άλλη καινοτομία είναι ότι όλοι οι χάρτες μας φτιάχνονται 100% με επιτόπια έρευνα. Έχουμε περάσει από όλους τους δρόμους, έχουμε περπατήσει σε όλα τα μονοπάτια, έχουμε δει ένα προς ένα όλα τα αξιοθέατα, και τα έχουμε βάλει με μέγιστη ακρίβεια στους χάρτες μας. Ακόμα ένα στοιχείο είναι ότι οι χαρτογράφοι της εταιρίας είναι όλοι τους πτυχιούχοι μηχανικοί γεωπληροφορικής, εκπαιδευμένοι στα πρωτόκολλα της εταιρίας, και άριστοι χειριστές των υπερσύγχρονων GPS που χρησιμοποιούμε στην Terrain. Πολύ ενδιαφέρον είναι επίσης το στοιχείο ότι είναι οι πρώτοι χάρτες που αποτυπώνουν όλες τις παραλίες της Ελλάδας, μια προς μια, με επιτόπια έρευνα επίσης.
  1. Πόσοι χάρτες κυκλοφορούν απ’ την Terrain;
  2. Μέχρι σήμερα έχουμε εκδώσει 110 χάρτες, και συνεχίζουμε. Έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει τη σειρά χαρτών νησιών σε κλίμακες από 1:15.000 έως 1:100.000, και τη βασική σειρά της ηπειρωτικής Ελλάδας στην κλίμακα 1:200.000. Αυτό που απομένει είναι η σειρά χαρτών βουνών, στην οποία έχουμε εκδώσει τους πρώτους 4 τίτλους, αλλά έχουμε στόχο να την ολοκληρώσουμε με 48 τίτλους συνολικά.
  1. Τι άλλο δημιουργεί η Terrain εκτός από τους χάρτες;
  2. Ειδικευόμαστε σε δραστηριότητες που γίνονται στη φύση. Εγώ είμαι αναρριχητής, δύτης, ποδηλάτης, πεζοπόρος, το ίδιο και η υπόλοιπη ομάδα. Έτσι, προχωρήσαμε στην έκδοση πεζοπορικών οδηγών και αναρριχητικών οδηγών.
  1. Παράλληλα, όμως, προχωράτε και στην σηματοδότηση μονοπατιών…
  2. Ναι. Κάνουμε καθαρισμό και σηματοδότηση μονοπατιών με ξύλινους πασσάλους και μεταλλικά πινακίδιια, που βοηθούν τους πεζοπόρους να ακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν μια πεζοπορική διαδρομή χωρίς τον κίνδυνο να χαθούν. Η συγκεκριμένη υποδομή είναι και η βασική υποδομή για την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδος προς την κατεύθυνση που εγώ θεωρώ ότι είναι η πιο σημαντική και η πιο κερδοφόρα, η ανάπτυξη των λεγόμενων εναλλακτικών μορφών τουρισμού με κεντρική δραστηριότητα την πεζοπορία.Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη το έργο της σηματοδότησης μονοπατιών στον Υμηττό, ενώ έχουμε ολοκληρώσει και τη σηματοδότηση διαδρομών με γεωλογικό ενδιαφέρον στη Μήλο και την Κίμωλο.
  1. Ποιο είναι το όνειρό σας και τα επόμενα σχέδιά σας;
  2. Θα ήθελα να δω τους Έλληνες και τους ξένους να γνωρίζουν την Ελλάδα όπως την έχω γνωρίσει εγώ! Εγώ θα ήθελα να φτιάχνω χάρτες για το υπόλοιπο της ζωής μου, να γράφω βιβλία, να ταξιδεύω, να στήνω τη σκηνή μου το βράδυ όπου με πιάνει η νύχτα και να συνεχίζω την πορεία μου την ώρα που χαράζει.
Photos: Στέφανος Ψημένος