H ενοχή είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που βιώνουν οι άνθρωποι όταν πιστεύουν ότι έχουν προκαλέσει ζημιά ή έχουν κάνει κάτι λάθος. Όλοι κάνουν λάθη και αυτά τα λάθη συχνά επηρεάζουν άλλους ανθρώπους, ως εκ τούτου, αισθανόμαστε ενοχή.

Αν τα συναισθήματά σου για την ενοχή σου προκαλούν καθημερινά άγχος ή είναι δυσανάλογα σε σχέση με τα πραγματικά λάθη που έχεις κάνει, ίσως να πάσχεις από ένα ακόμα πιο τοξικό συναίσθημα: Ντροπή.

Η ντροπή συχνά συγχέεται με την ενοχή. Οι άνθρωποι που βιώνουν ντροπή συχνά αισθάνονται άσχημα για κάθε μικρό λάθος που κάνουν και είναι σε μια διαρκή κατάσταση φόβου. Κρίνουν αυστηρά τον εαυτό τους και έχουν χαμηλό αίσθημα αυτοεκτίμησης.

Η ντροπή τις περισσότερες φορές προέρχεται από κάτι που συνέβη στην παιδική ηλικία σου. Μπορεί ο λόγος που ντράπηκες να έχει εξαλειφθεί εντελώς με τα χρόνια, αλλά ίσως το συναίσθημα δεν σου έχει φύγει και προσπαθήσεις να το απωθήσεις με διάφορους τρόπους.

Για να αντιμετωπίσεις την ντροπή μπορείς να δοκιμάσεις τα εξής 3 βήματα:

  1. Σκέψου μια στιγμή που σε ρεζίλεψε στην παιδική σου ηλικία. Τώρα σκέψου τι θα ήθελες να σου έχει πει κάποιος αμέσως μετά από αυτή την εμπειρία. Ποια θα ήταν η πιο χρήσιμη συμβουλή ή φράση που θα μπορούσες να ακούσεις εκείνη τη στιγμή; Μπορείς να καταγράψεις αυτή τη δήλωση.
  2. Φαντάσου ότι κάποιος για τον οποίο ενδιαφέρεσαι πάρα πολύ και τον οποίο θαυμάζεις λέει αυτά τα λόγια τώρα σε εσένα. Άκου πώς ηχούν αυτά τα λόγια. Σκέψου πώς σε κάνουν να νιώθεις.
  3. Τώρα πες αυτά τα λόγια δυνατά στον εαυτό σου. Πάρε μια βαθιά ανάσα και πραγματικά προσπάθησε να καταλάβεις το νόημα αυτών των λέξεων. Το να ακούς τον εαυτό σου να λέει αυτά τα λόγια δυνατά πώς σε κάνει να αισθάνεσαι;