Μετά την πρώτη θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, η ομάδα ρομποτικής Minders του σχολείου “Εκπαιδευτική Αναγέννηση” είναι έτοιμη να διαγωνιστεί στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό που γίνεται στη Ντόχα του Κατάρ 6-8 Νοέμβρη. Το iPop συνομίλησε με τα μέλη της ομάδας, εκπαιδευτές και μαθητές, και σας φέρνει λίγο πιο κοντά με το μαγικό κόσμο της ρομποτικής.

  1. Πώς ξεκινάει η διαδικασία δημιουργίας ενός ρομπότ και ποιες είναι οι βασικές δυσκολίες που θα συναντήσει κανείς;
  2. Αργύρης Πίγκος: Αρχικά έπρεπε να σκεφτούμε τη βασική ιδέα η οποία έπρεπε να σχετίζεται με το θέμα του διαγωνισμού το οποίο είναι ρομπότ εξερευνητές σε δυσπρόσιτες περιοχές.Έπειτα ασχοληθήκαμε με την κατασκευή που μας πήρε τον περισσότερο χρόνο μαζί με τον προγραμματισμό με τον οποίο ασχοληθήκαμε στο τέλος.Οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς είναι να μπορέσει να συνδυάσει κατασκευή με προγραμματισμό. Απαιτεί ιδιαίτερη συνεργασία με όλα τα μέλη της ομάδας ώστε όλα να δουλεύουν αρμονικά. Βέβαια υπάρχουν αρκετά απρόοπτα από το να μην ανταποκρίνεται πολλές φορές το πρόγραμμα μέχρι να υπάρχουν δυσλειτουργίες στα μοτέρ, όλα αυτά ξεπερνιούνται με συνεργασία και καλή πίστη στην ομάδα!!
  3. Διακριθήκατε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής. Είστε έτοιμοι για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα στο Κατάρ;
  4. Νικολαΐδης Κυριάκος: Ψυχολογικά θεωρώ πως είμαστε πανέτοιμοι, κατά τα άλλα, υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης στο project, αλλά και στην ευχέρεια που έχουμε στο να το παρουσιάζουμε.Όσον αναφορά τον καθένα προσωπικά, δεν μπορώ να έχω πλήρη άποψη για τους τομείς στους οποίους ο καθένας μας χρειάζεται βελτίωση. Πάρα τις προσωπικές αδυναμίες μας, όλα τα μέλη της ομάδας είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε το project μας, καθώς και τις δυνατότητες που έχει με τον καλύτερο τρόπο ώστε να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Φέρνοντας ένα καλό αποτέλεσμα στην Ελλάδα και στην Εκπαιδευτική Αναγέννηση θα μας κάνει όλους χαρούμενους για το χρόνο και το κόπο που κάναμε καθώς και τη στήριξη που είχαμε από όλους.

  5. Από πόσα άτομα αποτελείται η ομάδα σας και τι ηλικίας; Ποια ήταν η αφορμή για να ασχοληθείτε με τη Ρομποτική;
  6. Κωστής Σπυρίδωνος: Η ομάδα μα αποτελείται από τρία άτομα, καθώς και την ομάδα υποστήριξης που την αποτελούν τέσσερα άτομα. Όλοι, είμαστε μαθητές γυμνασίου αλλά μόνο δύο μαθητές είχαν εμπειρία από παλιότερο διαγωνισμό ρομποτικής.Οι περισσότεροι, δεν είχαμε ασχοληθεί άλλη φορά με την ρομποτική κι έτσι είχαμε την περιέργεια να ανακαλύψουμε αυτόν το κόσμο. Βέβαια δεν άργησε να έρθει η αγάπη και το πάθος για την ρομποτική και από τους πρώτους κιόλας μήνες να αφιερώνουμε αρκετό χρόνο. Επιπλέον, βλέπαμε τις πληθώρες επιτυχίες που είχαν οι ομάδες του σχολείου μας στο συγκεκριμένο τομέα και τους διάφορους διαγωνισμούς που κέρδιζαν, με αποτέλεσμα να μας δείξει πόσο καλά διδάσκουν οι καθηγητές μας στο σχολείο στο συγκεκριμένο όμιλο. Έτσι για αυτούς τους λόγους αποφάσισα κι εγώ και οι συμμαθητές μου να επιλέξουμε τον όμιλο Ρομποτικής της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης.
  7. Πείτε μας λίγα λόγια για την κατασκευή σας. Στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα θα διαγωνιστείτε με την κατασκευή ως έχει ή έχουν γίνει βελτιώσεις και προσθήκες;
  8. Σωτήρης Παναγόπουλος: Η κατασκευή μας χρειάστηκε βελτιώσεις πριν την ολυμπιάδα. Έπρεπε να βάλουμε μια δεύτερη αντλία και να προσθέσουμε έναν ακόμη αισθητήρα υπέρυθρων και ανάλογα επεξεργαστήκαμε το πρόγραμμα ώστε να μπορεί να εκμεταλλευτεί όλα τα πλεονεκτήματα που έχει αλλά και να μπορεί να δείχνει πιο ολοκληρωμένο το project μας. Επίσης προσθέσαμε μια μικροκάμερα για να μπορέσουμε να έχουμε μια καταγραφή όλων αυτών που κάνει αλλά και της πορείας που έχει το ρομπότ μας.
  9. Ποιος είναι ο στόχος σας για τον Παγκόσμιο Διαγωνισμό;
  10. Θοδωρής Γκαμαλέτσος: Ο παγκόσμιος διαγωνισμός, είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για εμάς, να γνωρίσουμε κόσμο. Εκεί θα δούμε παιδιά, από άλλες χώρες, να δουλεύουν, να λειτουργούν, να μιλάνε, να σκέπτονται αλλιώς.
    Θα μελετήσουμε τα project τους και θα τα συγκρίνουμε με το δικό μας.
    Τέλος ο στόχος στο πίσω μέρος του μυαλού μας είναι να κερδίσουμε.
  11. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του ρομπότ που κατασκευάσατε;
  12. Άγγελος Κληρονόμος: Το ρομπότ που κατασκευάσαμε παρουσιάζει πληθώρα πλεονεκτημάτων. Αρχικά, έχει την ικανότητα να αποφεύγει εμπόδια με τη βοήθεια ενός αισθητήρα υπερύθρων που είναι τοποθετημένος στο μπροστινό μέρος του σκάφους. Βέβαια, ένα άλλο θετικό του αισθητήρα υπερύθρων είναι πως ανά πάσα ώρα και στιγμή ξέρει σε ποιο σημείο βρίσκεται, αλλά και ποια είναι η απόσταση του από το χειριστήριο. Επίσης, το σκάφος μας με έναν ακόμη αισθητήρα μπορεί να προβεί σε μελέτες του δείγματος που αντλεί για να εξακριβώσει το είδος του(καθαρό νερό – φυσικός πόρος – μόλυνση). Επιπλέον, με την χρήση ενός αισθητήρα χρώματος μπορεί να αντιληφθεί το είδος του δείγματος, ανάλογα με τα χρώματά του. Αν, για παράδειγμα, είναι καθαρό νερό, μόλυνση ή κάποιο είδος υδάτινου φυσικού πόρου.

    Με την βοήθεια των δύο αντλιών που είναι τοποθετημένες, η μία στο μπροστινό μέρος της βάρκας κι η άλλη στο πίσω μπορεί να αντλήσει ένα δείγμα και να αφήσει το δείγμα στη θάλασσα, λίμνη η ποτάμι, αντίστοιχα σε περίπτωση που δεν υπάρχει ενδιαφέρον.

    Εάν υλοποιηθεί στην πραγματικότητα θα αποφέρει πολλά θετικά στην ζωή μας.
    Αρχικά το ρομποτικό μας project είναι οικονομικό, επειδή μπορεί να κατασκευαστεί σε μεγάλο αριθμό και μπορεί να χρησιμοποιήσει την ηλιακή ενέργεια για την λειτουργία του. Τέλος αποτελεί μια αποδοτική συσκευή, διότι μπορεί να μελετά φυσικούς πόρους, να αποστέλλει τις μελέτες και τις εικόνες που διαθέτει, να συλλέγει και να αποθηκεύει φυσικούς πόρους και να τους αξιοποιήσει ο άνθρωπος.

  13. Η Ρομποτική είναι ένας κλάδος που εξελίσσεται στην Ελλάδα ;
    Τι προσφέρει η ρομποτική στα παιδιά του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου;
  14. Δημήτρης Μωραΐτης: Η Ρομποτική είναι ένας κλάδος ο οποίος εξελίσσεται γενικά σε όλο τον κόσμο, έτσι και στην Ελλάδα. Στη χώρα μας και από προσωπική εμπειρία βλέπω ότι όλο και περισσότεροι νέοι ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική όπως και γονείς καθοδηγούν τα παιδιά τους προς τα εκεί. Η Ρομποτική θεωρείται η αιχμή της τεχνολογίας και μαζί με την τεχνητή νοημοσύνη και τα Big Data θα είναι ο κλάδος όπου θα δούμε να αλλάζει πραγματικά τον κόσμο μας και την εμπειρία που έχουμε ζώντας μέσα σε αυτόν.Βέβαια το ότι δεν υπάρχει Ρομποτική Βιομηχανία στη χώρα μας είναι κάτι το οποίο δεν βοηθάει και την εκπαιδευτική ρομποτική στο να δουν οι μαθητές, τα παιδιά αλλά και οι νέοι όπου ασχολούνται τα αποτελέσματα που έχει η ρομποτική στον κόσμο μας. Σίγουρα όμως οι Διαγωνισμοί που διοργανώνονται μέσα από τον WRO HELLAS για όλες τις ηλικίες βάζει τα παιδιά σε ένα πλαίσιο να μάθουν να δουλεύουν σε ομάδες να αντιμετωπίζουν όλοι μαζί δυσκολίες και απρόοπτα και όχι μόνο στον πως δουλεύει ένα ρομποτικό σύστημα.

Θέλω να τονίσω ότι εμείς οι εκπαιδευτικοί που ασχολούμαστε με την εκπαιδευτική ρομποτική είμαστε αρκετά τυχεροί που βρισκόμαστε σε ένα σχολείο όπως η Εκπαιδευτική Αναγέννηση όπου προωθεί, ενισχύει και επενδύει στις νέες τεχνολογίες τόσο μέσα από το πλαίσιο των ομίλων για όλα τα παιδιά όσο και σε καινοτόμες δράσεις.

  1. Υπάρχει υποστήριξη από την πολιτεία, τόσο στην ανάπτυξη του κλάδου όσο και στις ομάδες που εκπροσωπούν τη χώρα σε διεθνείς διαγωνισμούς;
  2. Δημήτρης Μωραΐτης: Πέρα από το ότι δεν υπάρχει Ρομποτική Βιομηχανία στη χώρα μας κάτι όπως είπαμε δεν βοηθάει και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη του κλάδου άλλο ένα εμπόδιο είναι η ίδια η Πολιτεία, το Κράτος!Ασχολούμαι προσωπικά τα τελευταία 6 χρόνια με την εκπαιδευτική ρομποτική με αρκετές διακρίσεις και με αρκετή εμπειρία στον συγκεκριμένο τομέα. Έχουμε απευθυνθεί στην Πολιτεία πάρα πολλές φορές είτε για βοήθεια σε έξοδα για ταξίδι στο εξωτερικό (όπου εκπροσωπούσαμε την Ελλάδα στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής), είτε για μοριοδότηση παιδιών που έφεραν την 7η θέση σε Ολυμπιάδα Ρομποτικής (προσπαθώντας να αποδείξουμε ότι η πληροφορική έχει συνάφεια με την Ρομποτική, το αυτονόητο δηλαδή), όπου δικαιωματικά τους άνηκε αυτό το δικαίωμα αφού έχασαν πολλές ώρες για την προετοιμασία για την μεγάλη αυτή επιτυχία για τη χώρα μας.Γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικοί, εθελοντές, ιδιωτικοί οργανισμοί προσπαθούν καθημερινά μεταδώσουν το μικρόβιο της τεχνολογίας και της ρομποτικής στη χώρα μας αλλά μόνο αυτοί, υπάρχει παντελώς η απουσία του Κράτους.

    Με λύπη βλέπουμε καθημερινά όσοι ασχολούμαστε με την Ρομποτική στην Ελλάδα όχι μόνο να μην βοηθάει το κράτος αυτή την προσπάθεια αλλά πολλές φορές να είναι και εμπόδιο.

    Εδώ θέλω να τονίσω ότι χωρίς το σχολείο μας την Εκπαιδευτική Αναγέννηση να μας στηρίζει και να είναι αρωγός και οικονομικά και συναισθηματικά δε θα είχαμε φτάσει εδώ που είμαστε σήμερα και εμείς ως εκπαιδευτικοί αλλά και τα παιδιά μας (όπου τώρα μέσα από τα προγράμματα ρομποτικής βρίσκονται στα καλύτερα Πανεπιστήμια του Κόσμου – παν. G. Washington-Seattle , Imperial- London κα.)

  3. Υπάρχει κάτι στα σκαριά μετά την επιστροφή σας από Κατάρ;
  4. Δημήτρης Μωραΐτης: Πάντα κάτι υπάρχει διότι μόνο έτσι πάμε μπροστά. Αλλά τώρα είμαστε συγκεντρωμένοι στο στόχο ο οποίος είναι να πάμε στην Ολυμπιάδα στο Κατάρ να το χαρούμε να παρουσιάσουμε το project μας, να διεκδικήσουμε ότι καλύτερο και τα παιδιά να ρουφήξουν ότι μπορούν από αυτή τη μεγάλη εμπειρία.
Ομάδα Εκπαιδευτικής Αναγέννησης:

Μωραΐτης Δημήτρης – Υποδ. Λυκείου και Υπεύθυνος Ρομποτικής

Σπανοπούλου Αναστασία – Καθηγήτρια Πληροφορικής

Ταούκης Ιάσονας – Προπονητής Ρομποτικής

Μαθητές Γυμνασίου

  • Σπυρίδωνος Κωστής
  • Γκαμαλέτσος Θεόδωρος
  • Νικολαΐδης Κυριάκος
  • Πίγκος Αργύρης
  • Παναγόπουλος Σωτήρης
  • Καπότος Φώτης
  • Κληρονόμος Άγγελος
Photos: Ιάσονας Ταούκης