Το μυστικό για να μείνουν τα κύτταρά σου νέα βρίσκονται στη…
ΕΙΣΟΔΟΣ

Το μυστικό για να μείνουν τα κύτταρά σου νέα βρίσκονται στη…

Παναγιώτα Σφακτού
γράφει #έρευνες

… γυμναστική! Όσο περισσότερο οι άνθρωποι εξασκούνται τόσο λιγότερο γερνάνε τα κύτταρα τους. Σύμφωνα με έρευνα στην προληπτική ιατρική οι άνθρωποι που εξασκούνται περισσότερο, δείχνουν 9 χρόνια νεότεροι απ’ όσους κάνουν καθιστική ζωή. Διάβασε παρακάτω πώς η εξάσκηση διατηρεί τα κύτταρα σου νεότερα.

γυμναστική, τρέξιμο

Οι ερευνητές εξέτασαν περίπου 6.000 ενήλικες που συμμετείχαν σε μια πολυετή έρευνα που διεξήχθη από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

Οι άνθρωποι ρωτήθηκαν τι είδους σωματικές δραστηριότητες είχαν κάνει τον τελευταίο μήνα και πόσο έντονα τις έκαναν. Παρείχαν επίσης δείγματα DNA, από τα οποία οι ερευνητές μέτρησαν το μήκος των τελομερών τους. Τα τελομερή, τα καλύμματα πρωτεϊνών στα άκρα των ανθρώπινων χρωμοσωμάτων, αποτελούν δείκτες γήρανσης και γενικότερης υγείας. Κάθε φορά που αναπαράγεται ένα κύτταρο, χάνεται ένα μικροσκοπικό τελομερές.

Είναι γνωστό ότι τα άτομα με μικρότερα τελομερή πεθαίνουν νωρίτερα και είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν πολλές από τις χρόνιες παθήσεις.

Οι ερευνητές, αφού πρόσθεσαν το κάπνισμα, την παχυσαρκία, την κατανάλωση αλκοόλ, το φύλο, τη φυλή και άλλους παράγοντες, ανακάλυψαν στη μελέτη τους ότι οι άνθρωποι που γυμνάζονταν περισσότερο είχαν μεγαλύτερα τελομερή απ’ αυτούς που είχαν καθιστική ζωή.

Οι  άνθρωποι που έκαναν καθιστική ζωή είχαν 140 λιγότερα βασικά ζεύγη DNA στα άκρα των τελομερών τους, σε σύγκριση με τους πιο ενεργούς ανθρώπους, μια διαφορά περίπου εννέα ετών κυτταρικής γήρανσης.

Προκειμένου να χαρακτηριστούν ως ενεργοί, οι άνθρωποι έπρεπε να κάνουν τουλάχιστον 30-40 λεπτά τζόκινγκ την ημέρα, πέντε ημέρες την εβδομάδα.

Οι άνθρωποι που έκαναν έντονη άσκηση είχαν τελομερή, τα οποία σηματοδότησαν περίπου επτά χρόνια λιγότερων χρόνων βιολογικής γήρανσης, σε σύγκριση με άτομα με μέτρια επίπεδα δραστηριότητας.

Η μέτρια άσκηση ήταν πολύτιμη και είχε κάποιο όφελος, αλλά τα υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας έκαναν την πραγματική διαφορά, δηλαδή οι πιο ενεργοί άνθρωποι που γυμνάζονταν έντονα 150 με 200 λεπτά την εβδομάδα ή ασχολούνταν με δραστηριότητα ελαφράς έως μέτριας έντασης για μεγαλύτερες περιόδους. Η έρευνα υποδηλώνει ότι «περισσότερη άσκηση» σημαίνει «μεγαλύτερη μείωση» του κινδύνου για χρόνιες ασθένειες.

Η τρέχουσα μελέτη στηρίχθηκε σε αυτο-αναφορές σχετικά με τη σωματική δραστηριότητα και μπόρεσε να δείξει μόνο μια συσχέτιση – όχι μια σχέση αιτίου-αποτελέσματος – μεταξύ της ποσότητας άσκησης και του μήκους του τελομερούς. Δεν ήταν σε θέση να εξηγήσει παράγοντες όπως η κατάθλιψη, το στρες, οι διαταραχές του ύπνου και η διατροφική διαταραχή που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις συνήθειες άσκησης, τις γενετικές αλλαγές ή και τα δύο.

Ενώ δεν υπάρχει εγγύηση ότι τα άτομα με τελομερή μεγαλύτερης διάρκειας θα ζουν περισσότερο και πιο υγιεινά, οι πιθανότητες μπορεί να είναι προς όφελός τους. Όλοι γνωρίζουμε ανθρώπους που φαίνονται νεότεροι απ’ την πραγματική τους ηλικία.

τρεξιμο, γυμναστική