Η ζωή έχει στάδια και σαφώς ένας σταθμός των παιδιών είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις. Αποτελούν το τέλος της σχολικής «καριέρας» και την έναρξη εκτός από της ενήλικης ζωής, των φοιτητικών χρόνων. Το άγχος, το καρδιοχτύπι και φυσικά η αγωνία, βαρούν κόκκινο και το μυαλό των περισσοτέρων μαθητών ζει κολλημένο στις σελίδες των βιβλίων, στα sos θέματα και στις επαναλήψεις.

Μην ξεχνάς τι λένε οι ειδικοί:

Η Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Μανωλαράκη Ευτυχία, επισημαίνει στο iPop.gr πως «ένα σύνηθες φαινόμενο είναι παιδιά που παθαίνουν κρίσεις πανικού, και κάποια έχουν φτάσει μέχρι και την αυτοκτονία».

Πίστεψε μας, όμως, γιατί όπως θα έχεις ακούσει από τους γηραιότερους εκεί «που ήσουν ήμασταν και εδώ που είμαστε θα έρθεις», όλα στο μυαλό σου φαντάζουν πολύ πιο πολύπλοκα απ΄ότι είναι, χωρίς στην ουσία κανέναν λόγο.

Είτε επιτύχεις, είτε όχι, τον δρόμο της ζωής σου θα τον βρεις αν έχεις πίστη στο όνειρο σου και το κυνηγήσεις. Αν, λοιπόν, βρεις τον τρόπο να το κάνεις θα φτάσεις στην ευτυχία και θα καταφέρεις αυτά που θα κάνουν τη ζωή σου καλύτερη ή έστω θα κάνουν εσένα να νιώθεις πιο καλά με τον εαυτό σου.

Τα λάθη των γονιών και πως αυτοί επηρεάζουν την «τύχη» των μαθητών:

Σύμφωνα με την Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας, Ευτυχία Μανωλαράκη:

Μια μεγάλη παγίδα που πέφτουν συχνά οι γονείς είναι η εικόνα του “ιδανικού παιδιού”. Πλάνα και όνειρα που κάνουν για το παιδί που ονειρεύονται. Συνήθως όμως αυτό το “ιδανικό” παιδί είναι ιδανικό με διαφορετικούς τρόπους αλλά οι γονείς δυσκολεύονται να το αναγνωρίσουν κολλημένοι στην εικόνα που αυτοί έχουν φτιάξει. Ένα ιδανικό παιδί πρέπει να γράψει 20, ακόμη και αν το παιδί δεν θέλει να γράψει 20 ή δεν μπορεί. Μπείτε λίγο στην θέση του.

Πως θα ήταν για εσάς να περιμένουν οι γονείς σας από εσάς κάτι το οποίο να νιώθετε ότι δεν μπορείτε να καταφέρετε;

Τα παιδιά έχουν και αυτά τις δικές τους φοβίες και ανασφάλειες, τα δικά τους άγχη, και αυτό σε συνδυασμό με την πίεση των υψηλών προσδοκιών είναι σίγουρος δρόμος προς την αποτυχία.

Τι γίνεται λοιπόν όταν βιώνουμε την αποτυχία;

Η αποτυχία, είναι ένα μέρος της ζωής που βιώνουμε αναπόφευκτα. Μέσα από την αποτυχία μαθαίνεις για εσένα, γίνεσαι πιο δυνατός και βρίσκεις άλλους τρόπους να πετύχεις τους στόχους σου.

Παραδείγματα “μεγάλων” ανθρώπων που αποδεικνύουν πως η αποτυχία δεν μπορεί να σε κρατήσει πίσω στη ζωή σου..

Ο Αϊνστάιν δεν ήταν καλός μαθητής, ο Steve Jobs δεν τελείωσε ποτέ τη σχολή του και απολύθηκε από την δουλειά που έφτιαξε ο ίδιος και άλλα τόσα παραδείγματα καθημερινά μας αποδεικνύουν πως η αποτυχία είναι ο δρόμος προς την επιτυχία.

Η αποτυχία όμως είναι και μια μεγάλη απώλεια, οπότε είναι αρκετά σημαντικό να την βιώσουμε, να πονέσουμε, να την αποδεχτούμε για να μπορέσουμε να κλείσουμε αυτό τον κύκλο και να συνεχίσουμε την πορεία μας. Είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε στα παιδιά μας ότι είναι οκ η αποτυχία όσο και αν πονάει και ότι η ζωή συνεχίζεται.

Μαθαίνουμε, παίρνουμε και προχωράμε..

Να θυμίσουμε πως το φετινό σχολικό έτος 103.366 εξεταζόμενοι διεκδικούν τις 69.985 θέσεις που προσφέρονται στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ της χώρας.

Τα εξεταστικά κέντρα θα είναι 1.000 – 850 σε Γενικά Λύκεια και 150 σε Επαγγελματικά Λύκεια.

Πότε ξεκίνησαν και πότε ολοκληρώνονται οι πανελλήνιες για τη φετινή χρονιά;

Οι πανελλήνιες εξετάσεις ξεκίνησαν στις 16 Μαΐου και αναμένεται να ολοκληρωθούν την πρώτη Ιουνίου για τους απόφοιτους των Γενικών Λυκείων και έξι μόλις ημέρες αργότερα για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ.

Ενώ από 16 έως τις 27 Ιουνίου θα εξεταστούν τα Ειδικά μαθήματα και τα ενδοσχολικά.

Αναλυτικός οδηγός και μικρά tips για τους υποψήφιους:

  • Η εξέταση ξεκινά στις 8:30 οπότε οι υποψήφιοι καλό θα ήταν να φτάνουν στα εξεταστικά κέντρα στις 08:00.
  • Η εξέταση διαρκεί τρεις ώρες εκτός, όμως, από τα μαθημάτων ειδικότητας στα ΕΠΑΛ.
  • Μαζί τους οι υποψήφιοι πρέπει πάντα να έχουν, ταυτότητα ή διαβατήριο, στυλό, μολύβι και γόμα.
  • Οι  εξεταζόμενοι δεν επιτρέπεται να έχουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές.

Τι συμβαίνει σε περίπτωση αντιγραφής;

Το γραπτό βαθμολογείται με τον κατώτερο βαθμό που είναι το μηδέν και ο υποψήφιος απομακρύνεται από την αίθουσα.

Tips κατά τη διάρκεια της εξέτασης:

  • Οι μαθητές πρέπει να διαβάζουν τα θέματα 2 φορές τουλάχιστον.
  • Να ξεκινούν με την πρώτη ερώτηση και στη συνέχεια να προχωρούν στις επόμενες και φυσικά να μην καταναλώνουν χρόνο αν δεν τις γνωρίζουν.
  • Καλό θα ήταν να χρησιμοποιούν πρόχειρο και στη συνέχεια να απαντούν στην καθαρή τους κόλλα.

Πότε γίνεται η υποβολή του μηχανογραφικού;

Οι υποψήφιοι θα πρέπει στα μέσα Ιουνίου να πάνε στα λύκεια τους, ώστε να αποκτήσουν κωδικό ασφαλείας (password) με το οποίο θα μπορέσουν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά το Μηχανογραφικό δελτίο.

Να θυμίσουμε πως τα μηχανογραφικά δελτία αναρτήθηκαν στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας  την Μεγάλη Τρίτη.

Εδώ μπορείτε να δείτε τα μηχανογραφικά αλλά και τις συμβουλές συμπλήρωσης του από το Υπουργείο Παιδείας:

Στο τέλος του Ιουνίου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα και να κατατεθούν τα μηχανογραφικά.

Η ανάρτηση των βάσεων:

Μετά τις 22 Αυγούστου θα αναρτηθούν οι βάσεις οι οποίες αναμένεται να έχουν πτωτική τάση σε σχέση με τις περσινές εξετάσεις.

Η φιλόλογος και διορθώτρια στις πανελλήνιες, Μαρία Φωκά, μίλησε στο iPop.gr για να μας λύσει πολλές από τις απορίες που τυχόν έχουμε:

  1. Μεγάλο θέμα αποτελεί η βαθμολόγηση των πιο θεωρητικών μαθημάτων, όπως, είναι η έκθεση. Πως βαθμολογούνται τα γραπτά;
  2. Στην έκθεση υπάρχει το θέμα της θεωρίας το οποίο είναι κλειστού τύπου. Ερωτήσεις δηλαδή που δεν έγκειται στην κρίση του εξεταζόμενου και έχουν συγκεκριμένη βαθμολόγηση. Υπάρχει η ανοιχτή τύπου περίληψη και η ανάπτυξη παραγράφων, αλλά και το γραπτό δοκίμιο. Μόλις ολοκληρωθεί η εξέταση πραγματοποιείται συνάντηση των καθηγητών- διορθωτών κατά την οποία ανοίγεται τυχαία ένα γραπτό και συμφωνούμε για τον τρόπο βαθμολόγησης και συγκεκριμένα μοριοδότησης. Βρίσκουμε έναν τρόπο να δουλέψουμε έχοντας κοινή γραμμή σε όλα τα θέματα. Πάντα πρέπει να διασφαλίζεται το αδιάβλητο έτσι ώστε να μην υπάρχουν διαφορές.
  3. Υπάρχει μεγάλο ποσοστό γραπτών που στέλνεται για αναβαθμολόγηση;
  4. Στο εξεταστικό κέντρο στο οποίο βρίσκομαι, το 43ο Βαθμολογικό Κέντρο στη Διεύθυνση Δ.Ε. Αιτωλοακαρνανίας με έδρα το Αγρίνιο, οι αποκλίσεις δεν είναι μεγάλες. Για παράδειγμα στην έκθεση το ποσοστό των γραπτών για αναβαθμολόγηση φτάνει το 15 με 20% των γραπτών.
  5. Τι συμβαίνει σε περίπτωση μη συμφωνίας των δύο διορθωτών;
  6. Αφού υπάρχει διαφορά 12 μορίων το κάθε γραπτό στέλνετε για αναβαθμολόγηση. Σ΄αυτή την περίπτωση και αφού βάλει βαθμό και ο τρίτος δεν χρησιμοποιείται μόνο ο βαθμός του ως τελικό αποτέλεσμα, αλλά υπολογίζεται ο μέσος όρος των δύο μεγαλυτέρων βαθμών με στόχο να βοηθηθεί ο μαθητής.
  7. Ποιο είναι το ταξίδι των γραπτών μέχρι τα αναρτηθούν τα αποτελέσματα στα σχολεία;
  8. Μετά τις εξετάσεις τα γραπτά πηγαίνουν στα Βαθμολογικά Κέντρα. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της βαθμολόγησης το μισό της πρώτης σελίδας μένει στο κέντρο ενώ το δεύτερο κομμάτι φεύγει για το Υπουργείο Παιδείας. Βέβαια, πρώτα γίνεται και η ηλεκτρονική του καταχώρηση. Μαζί με τους βαθμούς πλέον έρχονται και τα καρτελάκια των υποψηφίων που αναγράφουν τα μόρια.
  9. Τι γίνεται σε περίπτωση που ο υποψήφιος αμφισβητήσει τον βαθμό;
  10. Ο μαθητής ζητά με αίτηση να δει το γραπτό του πληρώνοντας ένα παράβολο περίπου 40 ευρώ. Μπορεί στη συνέχεια να μεταβεί στη Δευτεροβάθμια με συνοδεία ενός ατόμου και να δει το γραπτό του. Στην ουσία, όμως, είναι μια διαδικασία η οποία δεν βοηθά γιατί το θέμα θα ήταν να δει πως μοριοδοτήθηκε. Αυτό καλό θα ήταν να το συζητήσει με τους καθηγητές του στο σχολείο μετά το πέρας των μαθημάτων. Έτσι θα μπορέσει να έχει μια καλύτερη άποψη επί του θέματος.
  11. Η πιο παράξενη στιγμή που έχετε ζήσει ως διορθώτρια; 
  12. Μια χρονιά στην λογοτεχνία κατεύθυνσης όταν είχε πέσει ο Δαρείος του Καβάφη σημειώθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό αναβαθμολόγησης. Το 70% των γραπτών δόθηκε σε τρίτο βαθμολογητή. Αυτό συνέβη ή επειδή δεν συμφωνούσαν μεταξύ τους οι συνάδελφοι ή γιατί δεν ακολούθησαν την ίδια γραμμή.
  13. Τι θα συμβουλεύατε εσείς τους μαθητές που δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις;
  14. Επειδή ειδικά στα θεωρητικά μαθήματα υπάρχει και ο υποκειμενικός παράγοντας θα πρέπει ο κάθε μαθητής να διαβάζει σωστά τα σχολικά βιβλία και φυσικά να μην έχει εμπιστοσύνη σε όσα ακούγεται αμέσως μετά την εξέταση. Τα κενά που μπορεί να έχουν διάφοροι καθηγητές προσπαθούν να τα καλύψουν με τις πιθανές απαντήσεις που δίνουν. Ο μαθητής για να γνωρίζει πως τα πήγε οφείλη να ρωτήσει τον καθηγητή του στο σχολείο που είναι και βαθμολογητής και γνωρίζει ακριβώς τον τρόπο μοριοδότησης των θεμάτων αλλά και τη λογική που ακολουθείται.
photos:Alexandros Michailidis / SOOC,Konstantinos Tsakalidis / SOOC