Ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, αυτό των startup εταιρειών και η αναδυόμενη κουλτούρα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, φαίνεται πως έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, διεκδικώντας μια ξεχωριστή θέση, στον πολύπαθο τομέα της ελληνικής καινοτομίας και οικονομικής ανάπτυξης.

Startup company – ελληνιστί νεοφυής επιχείρηση, είναι μία εταιρεία ή ένας οργανισμός, που απευθυνόμενη σε ένα μεγάλο κοινό, στοχεύει σε μια εξαιρετικά γρήγορη και κλιμακούμενη ανάπτυξη, επιχειρώντας μια καινοτομία. Η μορφή αυτών των εταιρειών, αναδεικνύεται δυναμικά τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, κυρίως στον τομέα της τεχνολογίας αλλά όχι μόνο, έχοντας ως κύρια χαρακτηριστικά μια ισχυρή δυναμική ανάπτυξης και φυσικά την καινοτομία.

Ο Paul Graham, ένας από τους κορυφαίους ιδρυτές επιτυχημένων νεοφυών επιχειρήσεων στον κόσμο, δίνει το δικό του ορισμό για τα startups:

Νεοφυής επιχείρηση, είναι η εταιρεία που έχει σχεδιαστεί προκειμένου να αναπτυχθεί ταχύτατα. Το να είναι μια επιχείρηση νεοσύστατη δε σημαίνει, πως μπορεί να ενταχθεί στα πλαίσια της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Το μόνο σημαντικό πράγμα για μια νεοφυή επιχείρηση, είναι ο ρυθμός ανάπτυξης

Κοιτίδα των πρώτων startup επιχειρήσεων, όπως και εκατοντάδων άλλων επιτυχημένων καινοτόμων εταιρειών, είναι η γνωστή Silicon Valley, στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Εκεί για πρώτη φορά, κάπου στα τέλη του περασμένου αιώνα, μερικά «ψαγμένα πιτσιρίκια», έβαλαν τους πρώτους σπόρους για την ανάπτυξη της τεχνολογικής καινοτομίας, δημιουργώντας εντέλει εταιρείες όπως η Google, η Apple, το Facebook και το Twitter.

Η λογική λοιπόν, πάνω στην οποία βασίζονται τα σημερινά startups, δεν είναι τόσο καινούρια και παρά το γεγονός ότι η ελληνική καινοτομία καθυστέρησε να μπει στο «παιχνίδι» μερικές δεκαετίες, εν έτει 2016, μπορεί εύκολα κανείς να διακρίνει μια σειρά επιτυχημένων startups, αλλά και άλλων τόσων πολλά υποσχόμενων, τα οποία βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης και έρευνας για τις περισσότερες αγορές.

Ανάμεσα στα πιο δημοφιλή, success stories ελληνικών startups που έχουν ανοίξει το δρόμο της ελληνικής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, συγκαταλέγονται τα Workable και BugSence, το Taxibeat και το Incrediblue.

Workable

workable

Με έτος ίδρυσης το 2012 και δημιουργούς τους Νίκο Μωραϊτάκη και Σπύρο Μαγιάτη, η εν λόγω εταιρεία δημιουργήθηκε έχοντας ως στόχο να εξυπηρετήσουν διάφορες εταιρείες στη διαδικασία επιλογής προσωπικού. Για το λόγο αυτό δημιούργησαν ένα Software as a Service (SaaS) λογισμικό, το οποίο εξυπηρετεί στη συλλογή, την οργάνωση και την επιλογή, των καλύτερων βιογραφικών σημειωμάτων, τα οποία βρίσκονται στη διάθεση κάθε εταιρείας. Έτσι το τμήμα ανθρωπίνου δυναμικού (HR)της εκάστοτε εταιρείας, κερδίζει χρόνο, επιλέγοντας να καλύτερα βιογραφικά και κατά συνέπεια τους καλύτερους εργαζόμενους που πρόκειται να ενταχθούν σε αυτή.

“Η ανάπτυξή μας, μας επιτρέπει να προσφέρουμε στους πελάτες μας, με μικρότερες εταιρείες, τα ίδια πλεονεκτήματα με εκείνα των μεγάλων επιχειρήσεων. Μέσα σε ένα απόγευμα και με μόλις 19 δολάρια, οι εταιρείες μπορούν να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία την οποία θα ζήλευαν οι μεγαλύτερες”, υπογραμμίζει σε δηλώσεις του ο CEO Νίκος Μωραϊτάκης.

Σήμερα, η συνολική χρηματοδότηση της Workable, ξεπερνάει τα 7,4 εκατ. δολάρια, με τη συμμετοχή funds και ιδιωτών επενδυτών.

BugSence

BugSense

Ακόμα ένα επιτυχημένο startup ελληνικής προέλευσης στον τομέα της τεχνολογίας, είναι το BugSense. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2011 από τους Γιάννη Βλαχογιάννη και Πάνο Παπαδόπουλο, παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο εργαλείο, το οποίο συλλέγει κι αναλύει, όλες τις αναφορές σφαλμάτων (bugs) που μπορεί να υπάρχουν στα διάφορα applications των smartphone κινητών τηλεφώνων και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο. Το λογισμικό υποστηρίζει τις πλατφόρμες Android, iOS, HTML5, WP και Windows Phone 8.

Ανάμεσα στους πελάτες της BugSence, συγκαταλέγονται εταιρείες όπως η Samsung, η Airpush και η Soundcloud, ενώ ταυτόχρονα πάνω από 8.000 προγραμματιστές από ολόκληρο τον κόσμο χρησιμοποιούν το εν λόγω λογισμικό. Σημειώνεται πως το 2014, η εταιρεία ανακοίνωσε τη συμφωνία εξαγοράς της, από την Splunk, μια από της κορυφαίες διεθνείς εταιρείες τεχνολογίας.

Incrediblue

incrediblue

Η ελληνική απάντηση στο Airbnb, ακούει στο όνομα Incrediblue. Ουσιαστικά πρόκειται για μια online πλατφόρμα, μέσω της οποίας μπορεί κανείς να ενοικιάσει ιστιοπλοϊκά, σκάφη και megayachts, σε οικονομικές και προσιτές τιμές. Το μόνο το οποίο έχει κανείς να κάνει είναι να επιλέξει ανάμεσα από 50 δημοφιλείς προορισμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό, το κατάλληλο για τις ανάγκες του σκάφος (με πλήρωμα ή χωρίς) αποκτώντας πρόσβαση σε ιδιωτικές παραλίες, με περίπου 25 ευρώ την ημέρα/άτομο. Πως γινόταν μια τέτοια ιδέα να μην πάει καλά;!

Taxibeat

taxibeat

Όταν κανείς ακούει πια “Taxibeat”, γνωρίζει πως πρόκειται για τo πλέον επιτυχημένο mobile application κλήσης ταξί στην Ελλάδα. «Πατέρας» της ελληνικής version του συγκεκριμένου startup είναι ο Νίκος Δρανδάκης, ο οποίος το 2011, έδωσε πνοή στο εν λόγω εγχείρημα, καθιερώνοντάς το Taxibeat ως μια από τις πιο σημαντικές εταιρείες στα πλαίσια της νεοφυούς ελληνικής επιχειρηματικότητας. Πέντε χρόνια μετά τη δημιουργία του και ανταγωνιζόμενο εταιρείες όπως η επίσης ελληνική Taxiplon, αλλά και την αμερικανική Uber, το Taxibeat παραμένει στην κορυφή των application του είδους του.

Το νέο αίμα

Ενδιαφέρον ωστόσο, παρουσιάζουν και οι πολλά υποσχόμενες, νεότερες startup ελληνικές εταιρείες, οι οποίες επιχειρούν να χαράξουν τη δική τους ιστορία στον τομέα τους, έχοντας πάντα ως βασικές κατευθυντήριες γραμμές, την καινοτομία και τη δυναμική τους ανάπτυξη.

Frink

frink

To “Frink” είναι μια smartphone εφαρμογή που σκοπό του έχει να βοηθήσει το καταναλωτικό κοινό να ανακαλύψει νέα bar, pubs και εστιατόρια, κερδίζοντας σε αυτά ένα δωρεάν ποτό κάθε βράδυ, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζει, στις επιχειρήσεις του κλάδου έναν καινοτόμο τρόπο να προσελκύσουν νέους πελάτες. Τα δημιουργικά μυαλά, της συγκεκριμένης εφαρμογής (Στέφανος Πρόκος, Κωνσταντίνος Γέρος, Παναγιώτης Ξυνός, Γιώργος Χαϊλαζόπουλος, Παναγιώτης Κωσταντέλος και Αντώνης Μαργέτης), μετρώντας πάνω από 5.800 χρήστες μόνο στην Αθήνα και άλλα 57 εγγεγραμμένα bar, υπογραμμίζουν σχετικά με τη μελλοντική πορεία της εφαρμογής:

Πολύ άμεσα θέλουμε να επεκτείνουμε τη δράση μας σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, κυρίως όπου υπάρχουν πανεπιστήμια. Στα σχέδιά μας είναι για τους επόμενους μήνες η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Λάρισα, τα Ιωάννινα και τα Χανιά. Επίσης, ήδη είμαστε σε σοβαρές συζητήσεις με διεθνείς οργανισμούς και εταιρείες που θέλουν να επεκτείνουν το μοντέλο μας, σε άλλες 8 χώρες, όταν θα νιώθουμε έτοιμοι να περάσουμε τα σύνορα της χώρας. Υπολογίζουμε ότι αυτό θα έρθει στις αρχές του 2017. Τέλος, είμαστε και σε αναζήτηση χρηματοδότησης που θα μας βοηθήσει να πραγματοποιήσουμε τα σχέδιά μας ακόμη πιο γρήγορα.

Vitabroad –  Health Tourism in Greece

vitabroad

Η startup εταιρεία Vitabroad/ Health Tourism in Greece, ιδρύθηκε από δυο νέους ανθρώπους, την Κατερίνα Εξακουστίδου και τον Άκη Πανταζή, με στόχο την παροχή υπηρεσιών ιατρικού τουρισμού στην Ελλάδα, σε ασθενείς του εξωτερικού, έτσι ώστε ζήσουν μια ξεχωριστή εμπειρία, κατά τη διάρκεια της θεραπείας τους στη χώρα μας. Αποτελώντας ουσιαστικά μια εταιρεία facilitator, η Vitaboard, παρέχει ολοκληρωμένα πακέτα ιατρικού τουρισμού, σε ασθενείς του εξωτερικού και εξατομικευμένες ανθρωποκεντρικές υπηρεσίες. Ανάμεσα στις παροχές των  πακέτων ιατρικού τουρισμού, περιλαμβάνονται ιατρικές θεραπείες ή επεμβάσεις, που πραγματοποιούνται στη χώρα μας, ιατρικές συμβουλευτικές υπηρεσίες check ups καθώς και υπηρεσίες διαμονής, μεταφοράς και υπηρεσίες εναλλακτικού τουρισμού (ευεξίας, αποκατάστασης).

Αξίζει να σημειωθεί πως η Vitabroad – Health Tourism in Greece επιλέχθηκε από την ολλανδική πρεσβεία ως μία από τις καινοτόμες ελληνικές startup εταιρείες του 2015, στο διαγωνισμό The Squeeze που διοργάνωσε το Orange Grove, η θερμοκοιτίδα startups της Ολλανδικής Πρεσβείας.

Clio Muse

Clio Muse startup

Ακόμα ένα ελληνικό start up το οποίο απέσπασε το  δεύτερο βραβείο του διαγωνισμού The Squeeze και χρηματοδότηση ύψους 10.000 ευρώ είναι το Clio Muse. Πρόκειται για μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, διαθέσιμη για λογισμικά Android και iOS, η οποία απευθύνεται σε μουσειακούς και χώρους Τέχνης, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να παρουσιάζουν μοναδικές ιστορίες των συλλογών και των εκθεμάτων τους, στους επισκέπτες.

Η ομάδα του Clio Muse, ανανεώνει συνεχώς τις παροχές της εφαρμογής, παρέχοντας καινούριες δυνατότητες ανάλυσης δεδομένων για τα μουσεία-διαχειριστές, αλλά και δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να ανακαλύψουν νέες διαδρομές πολιτιστικού περιεχομένου, στην πόλη τους.

TripSleep 

tripsleep

Μία από τις πιο έξυπνες προτάσεις για όσους κινούνται με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά συνηθίζουν να παίρνουν κι έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της διαδρομής, κινδυνεύοντας να χάσουν την στάση τους, αποτελεί το πανευρωπαϊκά βραβευμένο, με το “Milestones Award”, ελληνικό startup, που ακούει στο όνομα TripSleep. Με ελάχιστα και γρήγορα βήματα, χρησιμοποιώντας την συγκεκριμένη εφαρμογή που μπορείτε να κατεβάσετε στο κινητό σας τηλέφωνο (η εφαρμογή υποστηρίζεται από λογισμικά iOS και Android), ενεργοποιείτε το προσωπικό σας ξυπνητήρι, διαλέγετε τον προορισμό σας, το μέσο το οποίο χρησιμοποιείτε για να μετακινηθείτε στην πόλη και κοιμάστε άφοβα! Το TripSleep, χρησιμοποιώντας τεχνολογία GPS, είναι το mobile app που αναλαμβάνει να σας ειδοποιήσει λίγο πριν φτάσετε στον προορισμό σας, φροντίζοντας να μη χάσετε ποτέ ξανά τη στάση σας.

Η πενταμελής ομάδα του TripSleep, αποτελείται από τον ιδρυτή του, Γιάννη Μπάτα, πρωτοετή φοιτητή του τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τον Γιάννη Καζαντζή, υπεύθυνο marketing των δημοσίων σχέσεων, τον Γιώργο Μπούμη , IOS developer και απόφοιτο του τμήματος Πληροφορικής, τον Κωνσταντίνο Ρέππα, android developer και την designer του Tripsleep, Ειρήνη Καστή.

 Tipster11

tipster11

Για τους φανατικούς του είδους, το Tipster11 είναι μια παγκόσμια πλατφόρμα αγοραπωλησίας αθλητικών προγνωστικών, όπου τα μέλη έχουν πρόσβαση σε προβλέψεις με αποδεδειγμένα υψηλά ποσοστά επιτυχίας, ενώ παράλληλα μπορούν να κερδίσουν χρηματικά έπαθλα. Στο marketplace αυτό όλα τα μέλη εγγράφονται δωρεάν και ξεκινούν να καταχωρούν τα δικά τους προγνωστικά παίρνοντας ως δωρεάν αντάλλαγμα την προβολή στατιστικών που έχουν συγκεντρωθεί από το σύνολο της κοινότητας.. Τελικά, τα μέλη αυτά μπορούν να πουλάνε προβλέψεις προς άλλα μέλη του marketplace, ενώ ο καθένας μπορεί να είναι ταυτόχρονα πωλητής και αγοραστής, δημιουργώντας έτσι ένα marketplace με πολύπλευρη δυναμική.

Η ομάδα του Tipster11 αποτελείται από λάτρεις των σπορ και των νέων τεχνολογιών. O ιδρυτής, Δημητρής Πελέκης είναι ο “εγκέφαλος” πίσω από την τεχνολογία νευρωνικών δικτύων, ενώ στην ομάδα ανήκουν επίσης οι  Άγγελος Παΐδας, Νίκος Βασίλι,  Γιώργος Γεωργαράς και Γιάννης Κουμαράς. 

Το Σεπτέμβριο του 2015 το Τipster11 κέρδισε το δεύτερο βραβείο (€10.000) του διαγωνισμού Squeeze στο Orange Grove και το Δεκέμβριο του 2015, το βραβείο «Best Business Plan» στο Business Angels Forum που έλαβε χώρα στο Innovathens. Σήμερα η ομάδα του Tipster11, έχει ιδρύσει την Tipster11 ltd στην Αγγλία, έχοντας τους πρώτους της πελάτες ενώ σύντομα, πρόκειται να λανσάρει μια λειτουργική έκδοση του marketplace

“Η άντληση επενδυτικών κεφαλαίων θα μας επιτρέψει αφενός να καλύψουμε σημαντικά λειτουργικά έξοδα και overheads για την στέγαση και λειτουργία της ομάδας fulltime, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι θα επιταχύνει ραγδαία την ανάπτυξη του marketplace τόσο σε web & mobile, την τεχνολογία νευρωνικών δικτύων, καθώς και την προώθηση στις αγορές άμεσου ενδιαφέροντος”, υπογραμμίζουν τα μέλη του συγκεκριμένου startup, φέρνοντας στο προσκήνιο την ανάγκη χρηματοδοτήσεων.

SOFFA – Social Fashion Factory

Social Fashion Factory

Το SOFFA (Κοινωνικό Εργοστάσιο Μόδας) είναι μία Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση. Δημιουργήθηκε με στόχο αφενός να επαναφέρει την παραγωγή της μόδας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αφετέρου να προωθήσει την Ηθική και Βιώσιμη Μόδα μειώνοντας τις αρνητικές επιδράσεις του κλάδου σε περιβάλλον, συνθήκες εργασίας και ανθρώπινα δικαιώματα (η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνα βιομηχανία μετά από αυτή του πετρελαίου και κατατάσσεται δεύτερη, μετά τη βιομηχανία του sex, σε εκμετάλλευση των θυμάτων trafficking – modern slavery).

Πιο συγκεκριμένα το SOFFA, στοχεύει η παραγωγή των εγκαταστάσεών του να είναι κατά 90% από βιώσιμα υλικά τα επόμενα 5 χρόνια, να στηρίξει τα νέα ταλέντα και ιδέες στο χώρο της μόδας δημιουργώντας παράλληλα ένα Συνεταιρισμό αυτών. Αξίζει να αναφερθεί πως το SOFFA
δημιουργεί θέσεις εργασίας σε ευπαθείς ομάδες,  όπως θύματα trafficking , που έχουν διασωθεί τα οποία θα εργαστούν στο εργοστάσιο που θα χτιστεί για τις ανάγκες του SOFFA.

Ουσιαστικά μιλάμε για δημιουργία ενός marketplace όπου ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να βρει βιώσιμες πρώτες ύλες ρουχισμού με λεπτομερή καταγραφή της προέλευσής τους ώστε να πιστοποιείται ο ηθικός και διαφανής τρόπος παρασκευής τους, ενώ ταυτόχρονα θα λειτουργεί ως  θερμοκοιτίδα νεοφυών επιχειρηματιών στο χώρο της μόδας παρέχοντας τους την πρόσβαση σε εργοστάσιο παραγωγής, mentoring, προγράμματα e-learning κ.α, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε άλλες 4 Ευρωπαϊκές Χώρες (Αγγλία, Πολωνία, Ισπανία, Ολλανδία).

Το SOFFA έχει ήδη κερδίσει χρηματοδότηση 210.000 ευρώ για την ανάπτυξη της θερμοκοιτίδας σε 5 ευρωπαϊκές χώρες και 100.000 ευρώ (50% συνχρηματοδότηση) από εθνική χορηγία, ΕΣΠΑ, ενώ ανάμεσα στις διακρίσεις του συγκαταλέγεται η υποτροφία που κέρδισε, στο μεγαλύτερο παγκόσμιο event χρηματοδότησης για τεχνολογικά startups «The Web Summit 2015», το οποίο φέρνει σε επαφή startups με επενδυτές. 

Σημειώνεται πως οι συνιδρυτές του SOFFA είναι και μέλη της συντονιστικής ομάδας του κινήματος Fashion Revolution στην Ελλάδα. Στην ομάδα του SOFFA ανήκουν οι: Dr Fiori Zafeiropoulou – CEO, Natasha Athanasiadou – Head of Sustainable Sourcing and Development and Country Coordinator of Fashion Revolution, Stratis Camatsos – Head of Investment & Fund Raising, John Foundis – Head of Digital Marketing, Lila Michalatou – Incubation Coordinator & Community Creator, Fiori P Zafeiropoulou – Head of Design, Nicholaos Moustakas – Head of Footwear Production, Susana Loewe – International Design,Sotiris Tassiopoulos – Sports/Casual Footwear Designer, Marianthi Stavridou – Head  of Sustainability & Business Ethics, Leonidas Skerletopoulos Programme Designer & Coach.