Η ενσυναίσθηση είναι μια σημαντική αξία, αλλά όταν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ δύο μερών, γίνεται ακόμα σημαντικότερη. Σύμφωνα με το βιβλίο του Δαλάι Λάμα, «Η Συναισθηματική Επίγνωση», η ενσυναίσθηση αναφέρεται στην ικανότητα να αναγνωρίζεις ένα συναίσθημα σε ένα άλλο πρόσωπο.

Αναγνωρίζοντας πως ένα άλλο πρόσωπο μπορεί να νιώθει, μερικές φορές μπορεί να οδηγήσει σε αυτό που ονομάζεται «συναισθηματική απήχηση» ή το αίσθημα αυτό που αισθάνεται το άλλο πρόσωπο, είτε πρόκειται για πόνο, είτε πρόκειται για ευχαρίστηση. Η ενσυναίσθηση αφορά όλους τους τομείς της ζωής και των επαγγελμάτων, από το ρομαντισμό, τις φιλίες, την ανατροφή των παιδιών, μέχρι και την πολιτική.

Στην αρχική του έρευνα, ο Carl Rogers ορίζει την ενσυναίσθηση όπως την αντιλαμβάνεται το εσωτερικό πλαίσιο ενός άλλου προσώπου.

Αυτό σημαίνει να ζεις προσωρινά τη ζωή του άλλου, να μην ασκείς κριτική. Αυτό σημαίνει συναισθήματα, τα οποία και οι δυο πλευρές αγνοούν

Στην δική του έρευνα, ο Rogers πρότεινε ότι κατά τη μελέτη της προσωπικότητας, δεν δίνουμε αρκετή σημασία στην έννοια της ενσυναίσθησης, στην περίπτωση κατά την οποία θέλουμε να επηρεάσουμε τόσο την προσωπικότητα όσο και την αλλαγή της συμπεριφοράς.

Ο Daniel Coleman, ο οποίος έχει αφήσει το δικό του στίγμα στην έρευνα σχετικά με τη σχέση μεταξύ συναισθηματικής νοημοσύνης και ενσυναίσθησης, διαπίστωσε ότι η ενσυναίσθηση είναι ένα μεγάλο συστατικό της συναισθηματικής νοημοσύνης ενός ατόμου.

Μια περισσότερο πρόσφατη μελέτη των Beckes, Coan και Hasselmo υποστηρίζει ότι είμαστε δείχνουμε μεγαλύτερη κατανόηση σε πράγματα τα οποία είναι πιο κοντά σε εμάς, γιατί όταν είμαστε κοντά σε κάποιον, αυτόματα αυτός γίνεται μέρος του εαυτού μας.

Έχοντας ενσυναίσθηση ταυτόχρονα έχεις και συμπόνια για τους άλλους. Όταν έχεις συμπόνια για κάποιον άλλο, θέλεις να τους βοηθήσεις ή να τους ανακουφίσεις από κάθε πόνο που αντιμετωπίζουν. Μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι στερούνται κατανόησης είναι πιο πιθανό να διαπράξουν κάποιο έγκλημα κατά τη διάρκεια της ζωής του. Για να είναι κακεντρεχή σε άλλο πρόσωπο, θα πρέπει να έχετε τη δυνατότητα να βρίσκονται στον εαυτό σας σχετικά με το αν το άλλο άτομο είναι στον πόνο.

Ως άνθρωποι,πολλές φορές επικεντρωνόμαστε στα ατομικά μας προβλήματα, αγνοώντας τι μπορεί να περνάει κάποιος άλλος δίπλα μας. Δες εδώ κάποιους τρόπους με τους οποίους μπορείς να ενισχύσεις την ενσυναίσθηση στις διαπροσωπικές σου σχέσεις.

  • Να έχεις αυτοεπίγνωση

Όσο πιο ανοιχτά είναι να τα συναισθήματά σου, τόσο πιο εύκολα θα τα εναρμονίσεις με τα συναισθήματα των άλλων.

  • Παρατήρησε τη γλώσσα του σώματος

Συχνά μπορούμε να πούμε πολλά παρακολουθώντας τη γλώσσα του σώματος των άλλων ανθρώπων ή τις μη λεκτικές νύξεις. Παρακολούθησε  τις εκφράσεις του προσώπου, τις κινήσεις του χεριού, τις χειρονομίες και τον τόνο της φωνής.

  • Να είναι σε αρμονία με τη συναισθηματική αλήθεια κάποιου

Είναι πιο σημαντικό το πώς ένα άτομο λέει κάτι από αυτό που λέει. Μελέτες έχουν δείξει ότι το 90% των μηνυμάτων που λαμβάνουμε από τους άλλους ανθρώπους είναι μη λεκτικά.

  • Να είσαι καλός ακροατής

Πρέπει να έχεις κατανόηση και να μπορείς να ακούς αυτά που σου λένε οι άλλοι. Είναι σημαντικό να αναπτύξεις την ενσυναίσθηση. Δώστε στο άλλο άτομο την ευκαιρία να εκφράσει τις απόψεις του.

  • Σταμάτα την κριτική και την δυσπιστία απέναντι στους άλλους

Ενώ η ακρόαση είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, είναι επίσης σημαντικό να μην κρίνεις τι σου λέει το άλλο άτομο. Είναι εξίσου σημαντικό να μην προσφέρεις συμβουλές ή προτάσεις. Όταν θέλεις να διορθώσεις το πρόβλημα κάποιου άλλου, αυτό σημαίνει ότι δεν έχεις κατανόηση.

  • Άσε στην άκρη τις δικές σου απόψεις και αξίες

Είναι σημαντικό να το κάνεις αυτό, έτσι ώστε να είσαι απόλυτα αφοσιωμένος  στις ανάγκες του άλλου ατόμου.

Διαβάστε επίσης:

Τι είναι η ενσυναίσθηση;

Photo: Andro, Buffer Open, Science Daily, Product Manager Club