Αεροπλάνα made in Φλώρινα. Ο δημιουργός τους Γιώργος Ηλιόπουλος μας μιλάει γι’ αυτά
ΕΙΣΟΔΟΣ

Αεροπλάνα made in Φλώρινα. Ο δημιουργός τους Γιώργος Ηλιόπουλος μας μιλάει γι’ αυτά

Σταυρούλα Πεταλιού
γράφει #πρόσωπα

Αν πιστεύεις ότι στην χώρα μας δεν κατασκευάζονται αεροπλάνα κάνεις μεγάλο λάθος. Ο Γιώργος Ηλιόπουλος ο οποίος είναι συνταξιούχος αστυνομικός κατάφερε να αγγίξει το όνειρο του και να διασχίσει τους ουρανούς με τα αεροπλάνα που έχει φτιάξει ο ίδιος.

Μπορεί να το άρχισε σαν απλό χόμπι αλλά τελικά η αγάπη του εξελίχθηκε σε στόχος ζωής. Το 1994 έφτιαξε ένα ξύλινο αεροπλάνο κανονικών διαστάσεων και πέταξε με αυτό την ίδια χρονιά και λίγα χρόνια αργότερα, συγκεκριμένα το 2009 κατασκεύασε το αεροπλάνο Άρχων.

    1. Πώς ξεκίνησε το πάθος σας με τα αεροπλάνα;
    2. Είδα πρώτη φορά αεροπλάνο από κοντά όταν ήμουν 14 ετών και η καρδιά μου έμεινε εκεί κολλημένη σε αυτή την εικόνα. Θυμάμαι τον εαυτό μου κρεμασμένο 20 ετών στα σύρματα του αεροδρομίου να κοιτάζω με πάθος. Τότε, όμως, τα χρόνια ήταν δύσκολα δεν είχα τα μέσα να ξεκινήσω να κάνω κάτι και έτσι έφτιαχνα αεροπλανάκια από φελιζόλ. Έπρεπε για οικονομικούς λόγους να ασχοληθώ με κάτι άλλο και έγινα αστυνομικός. Η αγάπη όμως παρέμενε πάντα μέσα μου.
  1. Γιατί επιλέξατε να είναι ξύλινο το πρώτο σας αεροπλάνο;
  2. Έκανα ένα ταξίδι στον Καναδά το οποίο με επηρέασε. Εκείνη την περίοδο ήταν μόδα τα ξύλινα αεροπλάνα που είχαν κατασκευή από παλιά άχρηστα ξύλινα πράγματα. Το έκαναν λόγω ανακύκλωσης αλλά και γιατί ήθελαν να είναι ελαφριά. Έτσι, πήρα την απόφαση να κάνω και εγώ κάτι παρόμοιο. Ακολούθησα, λοιπόν, την συμβουλή που μου έδωσε ένας άνθρωπος που ήξερε από αυτά και  ξεκίνησα τις διαδικασίες για να φτιάξω το δικό μου ξύλινο αεροπλάνο. Ψάχνοντας ανακάλυψα ότι τότε τα κουφώματα που χρησιμοποιούσαν στις πόρτες και στα παράθυρα κατασκευάζονταν από τα ίδια υλικά. Μάζεψα πολλά πράγματα από τα σκουπίδια και έτσι έγινε η αρχή.

     

  3. Πώς ξεκινήσατε;
  4. Ξεκίνησα σαν μοντελιστής. Άρχισα να συλλέγω πληροφορίες και καταχωρούσα ς όσα μάθαινα.  Έφτασα έτσι σε σημείο να κάνω αυτό το εγχείρημα μου πραγματικότητα στις αρχές του ’80 και το ’89 πήρα την απόφαση να κατασκευάσω το πρώτο μου αεροπλάνο.
  5. Έχετε κάνει κάποια μαθήματα πάνω σε αυτό;
  6. Θεωρώ ότι αν ακολουθούσα κάποιες σπουδές θα είχα γνώσεις μόνο σε συγκεκριμένα σημεία πχ. στα μηχανικά του αεροπλάνου. Ψάχνοντας, όμως, τα πάντα μόνος μου απέκτησα σφαιρική γνώσης της κατασκευής. Βέβαια, είμαι και εκπαιδευτής χειριστών και εκπαιδεύω μελλοντικούς χειριστές αεροσκαφών.
  7. Πόσο καιρό χρειαστήκατε για να φτιάξετε το πρώτο αεροπλάνο;
  8. Όταν αποφάσισα να φτιάξω το πρώτο μπήκα στην κατασκευή πολύ χαλαρός. Στην αρχή το πλήρωσα με απογοήτευση και φόβο γιατί άκουγα ιστορίες πολλών που ήθελαν να το κάνουν και δεν τα κατάφεραν. Πολλοί μάλιστα με κορόιδευαν. Για εμένα, όμως, ήταν ένας δρόμος χωρίς επιστροφή. Ήθελα πολύ να πετύχω και πέντε χρόνια δούλεψα με πάθος σε ακατάλληλους και με λίγα μέσα κατάφερα, όμως, να κάνω το όνειρο μου πραγματικότητα.

     

  9. Στο δεύτερο αεροπλάνο τι υλικά έχετε χρησιμοποιήσει;
  10. Το δεύτερο αεροπλάνο έχει κατασκευαστεί από κανονικό αεροπορικό αλουμίνιο. Είχα αποκτήσει την εμπειρία που χρειαζόμουν και ήταν πιο εύκολο και λιγότερο χρονοβόρο από την πρώτη κατασκευή. Αρχικά, όμως, έφτιαξα την μακέτα του σε κλίμακα με τσίγκο τυπογραφείου.
  11. Πόσα χρήματα χρειαστήκατε;
  12. Στην αρχή επειδή τα χρήματα ήταν πολλά έκανα και άλλες δουλειές για να τα καταφέρω και να μην στερήσω τον μισθό μου από την οικογένεια μου. Στην συνέχεια όταν πήρα το εφάπαξ αφού πρώτα συμφώνησε και η οικογένεια μου το ξόδεψα ολόκληρο . Δεν έχω αρχίσει να κερδίζω χρήματα μέχρι στιγμής μόνο δίνω. Συντηρώ και μια σχολή για να έχουμε την λέσχη μας ελπίζω κάποτε να μπορέσω να μαζέψω χρήματα από αυτό.
  13. Είχατε την βοήθεια κάποιου σε όλο αυτό;
  14. Είχα την στήριξη της οικογένειας μου αλλά μπορώ να πω ότι όλο αυτό με έκανε να χάσω τους φίλους μου. Ήταν ένας δύσκολος αγώνας και ο κόσμος, όπως φαίνεται δεν αντέχει να βλέπει τον διπλανό του να επιτυγχάνει τους στόχους του.

     

  15. Σας έχουν κάνει προτάσεις ή κάποιες παραγγελίες;
  16. Μου έχουν κάνει πολλές προτάσεις από την Ευρώπη και συγκεκριμένα από την μεγαλύτερη αγορά που είναι στην Τσεχία αλλά τελικά κάτι έγινε και δεν άνθισε η συνεργασία. Ενδιαφέρθηκαν ερευνητές της NASA και είχα και προτάσεις από Αμερική αλλά λόγω του ότι η οικογένεια μου δεν μπορούσε να με ακολουθήσει δεν πήγα.
  17. Συναισθήματα;
  18. Όταν πέταξα το πρώτο μου αεροπλάνο χρειάστηκε ένα λεπτό μόνο για να ξεχάσω όλη μου την κούραση και τις δυσκολίες. Πήρα τέτοια χαρά που έσβησε όλα τα άσχημα συναισθήματα. Αυτά τα συναισθήματα έγιναν ακόμα πιο έντονα όταν είδα πως ενώ έκανα το κέφι μου εμφανίστηκαν αγοραστές και εταιρίες που ενδιαφέρονταν για τις δημιουργίες μου.
  19. Τα μελλοντικά σας σχέδια;
  20. Όνειρο μου είναι όλη αυτή η δουλειά να μην πάει στράφι. Θέλω να μοιραστώ την χαρά μου με όλους και κάποια στιγμή να καταφέρω να κάνω τα υλικά που χρειάζονται δώρο στα παιδιά του τόπου που εκπαιδεύονται στο τεχνικό λύκειο για να κατασκευάσουν το δικό τους αεροπλάνο. Να νιώσουν και αυτά την δύναμη του να καταφέρνουν πράγματα.