Έχεις μνήμη χρυσόψαρο; Ακολουθούν 11 τρόποι για να γίνεις ελέφαντας! Ή αλλιώς 11 τρόποι για να βελτιώσεις τη μνήμη σου.

  1. Συγκεντρωθείτε για 8”
    Έρευνες έχουν δείξει ότι 8 δευτερόλεπτα είναι ο ελάχιστος χρόνος που απαιτείται για να περάσει μια πληροφορία από την βραχυχρόνια μνήμη στη μακροχρόνια μνήμη.
  2. Μην αλλάζετε δωμάτιο
    Σίγουρα σάς έχει συμβεί: μπαίνετε σε ένα δωμάτιο και συνειδητοποιείτε ότι δεν θυμάστε το λόγο για τον οποίο μπήκατε. Μην ανησυχείτε για τη μνήμη σας, επιστήμονες διαπίστωσαν ότι συμμετέχοντες σε έρευνες ξεχνούσαν το αντικείμενο που μόλις είχαν τοποθετήσει σε έναν κάδο όταν άλλαζαν δωμάτιο και όχι όταν διέσχιζαν ίση απόσταση με πριν σε ένα μόνο δωμάτιο. Οι ερευνητές θεωρούν ότι όταν μπαίνουμε σε ένα νέο χώρο και η μνήμη μας αρχίζει από την αρχή.Προσωπική συμβουλή (και μη επιστημονικά τεκμηριωμένη): Όταν μου συμβεί κάτι αντίστοιχο, επιστρέφω στο δωμάτιο από το οποίο ξεκίνησα και συνεχίζω να ασχολούμαι με ό,τι και πριν, χωρίς να προσπαθώ να ανακαλύψω το λόγο που με έκανε να σηκωθώ. 99% των περιπτώσεων, οδηγούμαι στην απάντηση, καθώς οι κινήσεις μου ή το βλέμμα μου με κατευθύνουν στην “ανάγκη” που μου είχε δημιουργηθεί.
  3. Σφίξτε γροθιά
    Πάρτε μια μπάλα anti-stress! Έρευνες έχουν δείξει ότι αν είστε δεξιόχειρας, θα πρέπει να σφίξετε τη γροθιά στο δεξί σας χέρι για 45”, πριν προσπαθήσετε να απομνημονεύσετε μια πληροφορία. Έπειτα, όταν θέλετε να την ανακαλέσετε, σφίξτε το αριστερό χέρι (η διαδικασία είναι αντίστροφη για το αριστερόχειρες).
  4. Άσκηση
    Η σωματική άσκηση βελτιώνει τα αντανακλαστικά σας και αυξάνει τις ποσότητες οξυγόνου στον εγκέφαλο, ενώ μπορεί ακόμα και να αυξήσει την παραγωγή κυττάρων σε σημεία του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για τη μνήμη. Η ελαφριά άσκηση, όπως το τζόκινγκ, έχει καλύτερα αποτελέσματα, ενώ άλλη έρευνα δείχνει ότι η γυμναστική αποδίδει σε μακροχρόνια βάση -μετά από 6 μήνες γυναίκες που αθλούνταν παρουσίασαν βελτίωση σε λεκτική και χωρική μνήμη.
  5. Ύπνος
    Παρόλο που όλοι έχουμε ακούσει ιστορίες για μαθητές που έμειναν ξάγρυπνοι διαβάζοντας, όλες οι έρευνες δείχνουν ότι οι διεργασίες του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια του ύπνου μας βοηθούν να θυμόμαστε πληροφορίες. Τότε ο εγκέφαλος ξεχωρίζει τις χρήσιμες από τις άχρηστες πληροφορίες που προσλάβαμε και τις μετατρέπει σε μακροχρόνια μνήμη.Tip: Το πρωί μαθαίνουμε νέες πληροφορίες πιο γρήγορα, αλλά το βράδυ μας “μένουν” περισσότερο. Αν έχετε μια σημαντική εξέταση, περάστε την ύλη το βράδυ. Η διαδικασία της μάθησης θα διαρκέσει περισσότερο, αλλά μάλλον οι πληροφορίες θα έχουν γίνει κτήμα σας.
  6. Χρησιμοποιήστε περίεργες γραμματοσειρές
    Ένας από τους καλύτερους τρόπους να θυμηθούμε κάτι, σύμφωνα με μελέτες, είναι να το διαβάσουμε σε μια περίεργη γραμματοσειρά. Μάλιστα, όσο πιο δυσανάγνωστη είναι, τόσο καλύτερα! Η δυσκολία στην ανάγνωση μας αναγκάζει να συγκεντρωθούμε, οπότε θυμόμαστε την πληροφορία καλύτερα.Ωστόσο, παραδόξως, τα έντονα γράμματα (bold) μπορεί να μας δυσκολεύουν στο να θυμόμαστε πληροφορίες. Όταν στο πλαίσιο έρευνας, εθελοντές κλήθηκαν να απομνημονεύσουν μια λίστα με λέξεις, θεωρούσαν ότι επειδή είναι γραμμένες με έντονα γραμματα, θα θυμούνταν καλύτερα, με αποτέλεσμα να μην τις μελετήσουν επαρκώς και να τις ξεχάσουν.
  7. Μάσατε τσίχλα
    Αν πρέπει να θυμηθείτε μια πληροφορία για περίπου 30 λεπτά, μασήστε τσίχλα. Έρευνες έδειξαν ότι οι άνθρωποι απέδωσαν καλύτερα σε οπτικά και ακουστικά τεστ όσο μασούσαν τσίχλα, καθώς φαίνεται ότι τους κρατούσε συγκεντρωμένους.Ωστόσο, στα σύντομα τεστ μνήμης η τσίχλα λειτούργησε αρνητικά.
  8. Γράψε
    Αν και πλέον τα πάντα (από λίστες για τα ψώνια μέχρι στοιχεία επαφών) είναι καταχωρημένα ηλεκτρονικά, αν θες να θυμηθείς κάτι, γράψτο χειρόγραφα. Δεν έχει καν σημασία αν θα ανατρέξεις στις σημειώσεις σου. Βάσει μελετών, και μόνο η πράξη της καταγραφής σε βοηθά να ανακαλέσεις την πληροφορία.
  9. Κλείσε τη μουσική
    Μόλις αρχίσετε το διάβασμα, κλείστε τη μουσική. Δεν έχει σημασία αν λατρεύετε τη μουσική ή όχι, ή απλώς πρόκειται για θόρυβο, πρέπει να συνηθίσετε να μελετάτε στην απόλυτη σιωπή.
  10. Οραματιστείτε
    Ένας από τους πιο περίεργους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να θυμάστε κάτι είναι να σχηματίσετε μια εικόνα στο μυαλό σας. Συνθέτοντας μια λεπτομερή είκονα και τη σχετική ιστορία, μπορείτε να θυμηθείτε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών.
  11. Κάντε μουτζούρες
    Μπορεί να μοιάζει ότι δεν δείχνετε την απαραίτητη προσοχή, αλλά σε ένα βαρετό μάθημα ή meeting, σχεδιάζοντας διατηρείτε τον εγκέφαλο ενεργό. Σε έρευνες, άτομα που μουτζούρωναν την ώρα που άκουγαν ένα βαρετό τηλεφωνικό μήνυμα, θυμούνταν 29% περισσότερες πληροφορίες από όσους απλώς άκουγαν την κασέτα.