Δεν ακούω. Όχι από επιλογή. Κάποιοι, όμως, δεν ακούνε από αδιαφορία. Ένα από τα καλά που έφερε η κρίση ήταν η ευαισθητοποίηση του κόσμου για τον διπλανό του. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που οι μαθητές της νοηματικής γλώσσας της «Κιβωτού» έχουν αυξηθεί θεαματικά τα τελευταία χρόνια.

Ο Πολυχώρος Κιβωτός είναι μια αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που λειτουργεί από το 2006, ως κέντρο διδασκαλίας της Ελληνικής Νοηματικής γλώσσας και υποστηρικτικής παρέμβασης για άτομα με κυρίως ακουστική αναπηρία και τις οικογένειές τους.

«Το καλό είναι η μεγάλη απήχηση που έχουμε στους νέους. Η πλειοψηφία του δυναμικού κοινού μας είναι μεταξύ 18-35 ετών. Φυσικά έχουμε και μεγαλύτερα “παιδία”, άνω των 40 ετών, όπως επίσης και έφηβους μαθητές».

Ποιος είναι, όμως, ο λόγος που όλο και περισσότεροι νέοι στρέφονται στην Κιβωτό για να μάθουν νοηματική;

«Η Νοηματική είναι μια γλώσσα διαφορετική από τις άλλες. Έχει τη δική της κουλτούρα και βασίζεται κυρίως στη γλώσσα του σώματος και αυτό είναι κάτι που ιντριγκάρει τους νέους», μας εξηγούν οι καθηγητές.

Οι άνθρωποι της σχολής γνωρίζουν καλά τους δύσκολους καιρούς που βαδίζουμε και αποφάσισαν να δώσουν ένα παραπάνω έναυσμα για να γνωρίσει ο κόσμος την γλώσσα του σώματος. Έτσι λοιπόν, σε συνεργασία με τη ΜΚΟ «Δρω» (πολιτιστική και εκπαιδευτική οργάνωση για θέματα ανάπτυξης της ποιότητας ζωής των ατόμων με κυρίως ακουστική αναπηρία) δημιουργήσαν σεμιναριακά προγράμματα γνωριμίας με το κωφό άτομο και αρχικής εκμάθησης της νοηματικής γλώσσας, διάρκειας περίπου δυόμιση μηνών, με συμβολικό οικονομικό αντίτιμο.

To proficiency της νοηματικής

Για να ολοκληρωθεί η εκμάθηση της νοηματικής, σε επίπεδο επάρκειας, χρειάζονται 480 ώρες (τέσσερα επίπεδα σπουδών, 120 ώρες εκπαίδευσης στο καθένα). Τα τμήματα λειτουργούν έπτα ημέρες την εβδομάδα, από τις 10 το πρωί μέχρι τις 10 το βράδυ ώστε να καλύπτουν το πρόγραμμα όλων των «μαθητών».

Λόλα να ένα .. μωρό

Οι κωφοί λειτουργούν περισσότερο με την οπτική τους αντίληψη. Αυτό σημαίνει πως μετατρέπουν τα πάντα σε εικόνα, γι αυτό και η νοηματική πρώτα από όλα δημιουργεί εικόνες. Η λέξη «μωρό» είναι πολύ εύκολη να τη μάθει κάποιος, γιατί στην περιγραφή της σου φέρνει κατευθείαν την εικόνα ενός μωρού στο μυαλό. Μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας! Προσποιηθείτε ότι κοιμίζετε ένα μωρό στην αγκαλιά σας!

Οι άσεμνες… χειρονομίες!

Μπορεί οι περισσότεροι να θεωρούν ταμπού το μεσαίο δάχτυλο, όμως είναι πολύ σημαντικό για την νοηματική γλώσσα. Στην παλαιότερη νοηματική, για παράδειγμα, για τη λέξη «ακούω» χρησιμοποιείτο το μεσαίο δάκτυλο ακουμπισμένο στο αυτί. Αυτό, πολλοί το παρεξηγούσαν ή γελούσαν, γιατί νόμιζαν πως είχε διαφορετικό νόημα.

Μνήμη χρυσόψαρου

Η οπτική μνήμη είναι πολύ σημαντική για να μπορέσει κάποιος να μάθει τη νοηματική, αλλά ακόμη και αν κάποιος δυσκολεύεται, με διάφορα παιχνίδια και ασκήσεις μνήμης, οι καθηγητές βοηθούν το μαθητή να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.

Παιδιά ενός ανώτερου Θεού

«Ο ρατσισμός είναι έκδηλος στην Ελλάδα. Πλέον, δεν περιορίζεται μόνο σε φυλετικές διακρίσεις, αλλά επεκτείνεται και στο πλαίσιο του κοινωνικού ρατσισμού. Υπάρχει περιστατικό που με είχε στενοχωρήσει πολύ. Αφορά την επίσκεψη σ’ ένα θέατρο, στο οποίο μας είχαν απαγορεύσει τη χρήση διερμηνέα γιατί ενοχλούσε τους υπόλοιπους θεατές. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να φύγουμε, γιατί χωρίς διερμηνέα δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε το έργο», τονίζουν με παράπονο οι καθηγητές!