Και ποιος δεν σηκώνεται κομμάτια κάθε Δευτέρα για να πάει στη δουλειά; Η πρώτη ημέρα της εβδομάδας είναι πάντα και η πιο δύσκολη και αυτό φαίνεται από την υπερβολική κόπωση που νιώθουμε και από τη μηδενική διάθεση που έχουμε.

Το ήξερες πως αν το σαββατοκύριακο κοιμηθείς μια ή δύο ώρες πιο αργά απ ότι έχει συνηθίσει τις καθημερινές μπορεί έχει αρνητικές συνέπειες στο βιολογικό σου ρολόι και να χαλάσει τον ύπνο σου; Μην αναφερθούμε στην άσχημη διάθεση που θα σου προκαλέσει αυτό. Υπάρχει μάλιστα και όρος για να περιγράψει αυτή την αλλαγή: το κοινωνικό jetlag. Και αυτό το jetlag είναι που μας κάνει να αισθανόμαστε τόσο κουρασμένοι κάθε Δευτέρα.

Σύμφωνα με την Shelby Freedman Harris, εμπειρογνωμόνων και διευθύντρια του Behavioral Sleep Medicine στο Montefiore Medical Center στη Νέα Υόρκη, το κοινωνικό jet lag «χτυπά» ολοένα και περισσότερους ανθρώπους. «Δεν είναι κατ ‘ανάγκην μια διαταραχή του ύπνου που θα διαγνωστεί κλινικά, αλλά είναι μια τάση αλλαγής του βιολογικού μας ρολογιού όταν ξενυχτούμε τα σαββατοκύριακα».

Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί τα βάζεις με το εσωτερικό σου ρολόι του σώματος που ρυθμίζει το πότε αισθάνεσαι αρκετά ξεκούραστος γι να ξυπνήσεις. Και φυσικά σχετίζεται με τη διάθεσή σου. Η τάση αυτή ονομάστηκε έτσι γιατί έχει παρόμοια συμπτώματα με το jetlag που παθαίνουμε στο αεροπλάνο. Η κούραση και αλλοπρόσαλλη διάθεση της Δευτέρας είναι σχεδόν όμοια με αυτή που νιώθουμε μετά από ένα πολύωρο αεροπορικό ταξίδι.

Τι πρέπει να κάνεις όμως για να αποφύγεις το κοινωνικό jet lag και να είσαι φρέσκος και ξεκούραστος κάθε Δευτέρα; Δες εδώ μερικά πολύ χρήσιμα tips:

Κοιμήσου την ίδια ώρα και στα ρεπό σου

Μπορείς να βγεις μια ώρα νωρίτερα για να μην χρειαστεί να ξενυχτήσεις. Είναι σίγουρο πως την επόμενη ημέρα θα αργήσεις πολύ να κοιμηθείς.

Κάνε τη γυμναστική σου

Ξέρουμε πως όλη την εβδομάδα περιμένεις να χαλαρώσεις δύο ημέρες. Όμως είναι πολύ σημαντικό να γυμναστείς αυτές τις δύο ημέρες που κάθεσαι και να μην γυρνάς από καναπέ σε κρεβάτι και από καφέ σε καφέ.

Κατανάλωσε αλκοόλ μόνο τη μια ημέρα

Θέλεις να βγεις να πιεις το ποτό σου επιτέλους μετά από μια πάρα πολύ κουραστική εβδομάδα. Πιες και σύνεση και οπωσδήποτε μια από τις δύο ημέρες.

Πάρε γερές «δόσεις» ήλιου

Σήκω και άνοιξε τις κουρτίνες. Το να κάθεσαι όλη την ημέρα στο σκοτάδι δεν θα σε βγάλει ποτέ από την κατάσταση του ύπνου και όταν θα γίνει αυτό θα είναι πολύ αργά για να ξανανιώσεις κουρασμένος ώστε να κοιμηθείς.

Μην πιεις καφέ μετά τις 2 το μεσημέρι

Ξέρουμε ότι την Κυριακή ξεχνάς να ξυπνήσεις. Οι πολλές ώρες ύπνου μαζί με τους πολλούς καφέδες ή τον απογευματινό καφέ θα σου δημιουργήσουν πρόβλημα. Ποτέ καφέ τις Κυριακές μετά τις 2 το μεσημέρι.