Απ’ το 1996, η Ένωση Μαζί για το Παιδί μαζί με τα κοινωφελή σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τα οποία έχει κάτω απ’ την “ομπρέλα” της επιτελεί ένα σπουδαίο έργο. Ένα μεγάλο κομμάτι της Ένωσης, είναι η Συμβουλευτική Γραμμή 115-25, η οποία προσφέρει δωρεάν συμβουλευτικές υπηρεσίες για προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι, και φέτος κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας.

Οι “αφανείς ήρωες”, οι άνθρωποι που αποτελούν την επιστημονική ομάδα της Συμβουλευτικής Γραμμής μοιράζονται με το iPop.gr πληροφορίες για το έργο τους και στέλνουν το μήνυμα ότι μια κλήση στη Συμβουλευτική Γραμμή 115-25 δεν θα πρέπει να είναι “ταμπού”.

Η έμπειρη ομάδα της Συμβουλευτικής Γραμμής μπορεί να προσφέρει χρήσιμες συμβουλές σε γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς και να στηρίξει ψυχολογικά τους ωφελούμενους στη διαχείριση των δυσκολιών που παρουσιάζονται κατά την ανάπτυξη των παιδιών.

Συμβουλευτική Γραμμή 115-25

 

  1. Αρχικά, θα πρέπει να συστήσουμε τη Συμβουλευτική Γραμμή 115-25 σε αυτούς που δεν την ξέρουν ήδη. Ποιοι μπορούν να καλέσουν σ’ αυτό τον αριθμό και τι υπηρεσίες προσφέρει;
  2. Η Γραμμή 11525 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» είναι μια υπηρεσία ψυχικής υγείας που  απευθύνεται σε γονείς/κηδεμόνες παιδιών ως 18 ετών, εκπαιδευτικούς και εφήβους με σκοπό την ψυχολογική στήριξη των ωφελούμενων στη διαχείριση δυσκολιών που παρουσιάζονται στο πλαίσιο της οικογενειακής ζωής, των σχέσεων και της ψυχικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών.Η Γραμμή παρέχει τις ακόλουθες υπηρεσίες:

    Συμβουλευτική στήριξη: Tηλεφωνική, δια ζώσης ή online, για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζει ένα παιδί ή ένας έφηβος και ο γονιός/κηδεμόνας του.

    Η Συμβουλευτική προσδιορίζεται σε: -Τηλεφωνικές συνεδρίες
    -Δια ζώσης συνεδρίες
    -Ομάδες Γονέων
    -Ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια

    Παραπομπές: Σε υπηρεσίες που προσφέρουν άλλοι φορείς, σε πανελλαδικό επίπεδο, για το παιδί και την οικογένεια.Πληροφορίες: Για ό,τι αφορά ανήλικα παιδιά καθώς και για τις υπηρεσίες των φορέων της Ένωσης.

    Καταγγελίες: Καταγραφή και προώθηση ανώνυμων ή επώνυμων καταγγελιών στην εκάστοτε εισαγγελική αρχή, για περιστατικά κακοποίησης ανηλίκων.

  1. Τι συμβαίνει όταν γίνεται κάποια καταγγελία για κακοποίηση ανηλίκου; Τι ακολουθεί μετά την καταγγελία;
  2. O κοινωνικός λειτουργός της Γραμμής 11525 λαμβάνει τις καταγγελίες και στη συνέχεια οφείλει να κάνει κάποιες διερευνητικές ερωτήσεις στον άνθρωπο που καταγγέλλει, ώστε να αντιληφθεί τι συμβαίνει στο σπίτι. Έπειτα, ο κοινωνικός λειτουργός καταγράφει τα γεγονότα και συντάσσει ένα έντυπο το οποίο αποστέλλεται στον εισαγγελέα της εκάστοτε περιοχής. Από κει και πέρα, η εισαγγελία αναλαμβάνει την ευθύνη για να πραγματοποιηθεί κατ’ οίκον επίσκεψη, ώστε να διαπιστωθεί η κατάσταση του σπιτιού και να υπάρξει επικοινωνία με τα παιδιά.
  3. Ποια είναι τα συχνότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι, όπως έχετε παρατηρήσει αυτά τα 10 χρόνια λειτουργίας της Γραμμής;
  4. Τα πιο συνηθισμένα θέματα που θέτουν οι ωφελούμενοι και καλείται να διαχειριστεί η επιστημονική ομάδα της Γραμμής εμπίπτουν στις ακόλουθες κατηγορίες:α) Οριοθέτηση και σχέσεις γονιών-παιδιών: Ζητήματα που αφορούν τους κανόνες συμβίωσης μέσα στο σπίτι, τον τρόπο που οι γονείς προσπαθούν να τους επιβάλλουν, τις αντιδράσεις στην ματαίωση και την οριοθέτηση και την διαχείριση της γενικότερης σχέσης γονιών-παιδιών.
    β) Προβλήματα που προκύπτουν με το διάβασμα: Διαχείριση της επιθυμίας των γονιών για καλή επίδοση του παιδιού στο σχολείο και συγκρούσεις που δημιουργούνται γύρω από την μελέτη και τις επιδόσεις.
    γ) Επιθετικότητα-θυμός: Ζητήματα που αφορούν επιθετικές συμπεριφορές παιδιών απέναντι στους γονείς ή σε συνομηλίκους που προκύπτουν από βιώματα βίας μέσα στην οικογένεια ή από έλλειψη οριοθέτησης ως προς την έκφραση του θυμού.
    δ) Εφηβεία: Ανησυχίες γονέων σχετικά με κινδύνους που συνδέονται με τις αυξανόμενες ελευθερίες των εφήβων και της αδυναμίας ελέγχου της συμπεριφοράς τους (κάπνισμα, ναρκωτικά, έξοδοι, διαδίκτυο). Διαχείριση ζητημάτων που αφορούν την σεξουαλικότητα και το άγχος αποχωρισμού που προκαλεί το μεγάλωμα του εφήβου.
    ε) Προσαρμογή στο σχολείο: Δυσκολίες στον αποχωρισμό από τους γονείς και δυσκολίες προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον (έλλειψη κοινωνικότητας-απομόνωση-θυματοποίηση ή επιθετική συμπεριφορά).
  1. Καλούν περισσότερο παιδιά, γονείς ή εκπαιδευτικοί;
  2. Περισσότερο γονείς και εκπαιδευτικοί και λιγότερο παιδιά.
  3. Τι μήνυμα θα μπορούσαμε να περάσουμε στους γονείς, οι οποίοι διστάζουν να επικοινωνήσουν μαζί σας;
  4. Το μήνυμα που θα θέλαμε να περάσουμε είναι ότι η Συμβουλευτική Γραμμή 11525 αποτελεί μια πρωτοβάθμια υπηρεσία ψυχικής υγείας. Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τους ωφελούμενους να θέσουν το ζήτημα που τους απασχολεί και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προκύπτουν στο ευρύτερο πλαίσιο ζωής του παιδιού και των οικογενειακών σχέσεων με μεγαλύτερη κατανόηση, ψυχραιμία και πίστη στο γονεϊκό τους «ένστικτο».
  5. Τι θα πρέπει να ξέρουν οι γονείς πριν σας καλέσουν και τι δεν θα πρέπει να κάνουν κατά τη διάρκεια της συνομιλίας σας;
  6. Οι γονείς δεν χρειάζεται να έχουν κάποια ειδική πληροφορία πριν καλέσουν στη Γραμμή και δεν υπάρχει «δεν πρέπει» κατά τη διάρκεια της συνομιλίας.
  7. Τι πληροφορίες θα τους ζητηθούν όταν καλέσουν τη Συμβουλευτική Γραμμή 115-25;
  8. Η διαδικασία συμβουλευτικής στις υπηρεσίες της Γραμμής 11525 επικεντρώνονται σε μια πρώτη επαφή του γονέα ή του εφήβου με ειδικό ψυχικής υγείας προκειμένου να διερευνήσει το αίτημα του, να γίνει μια πρώτη άτυπη αξιολόγηση της σοβαρότητας των ψυχικών δυσκολιών και να ακολουθήσει είτε μια σειρά συμβουλευτικών συνεδριών από τηλεφώνου ή δια ζώσης, είτε η παραπομπή σε άλλον φορέα σε περιπτώσεις σοβαρής ψυχοπαθολογίας ή εξειδικευμένων δυσκολιών. Η χρήση του τηλεφώνου ως μέσο της συμβουλευτικής αποτελεί έναν εύκολο, άμεσο και οικονομικό τρόπο για μια πρώτη επαφή των ωφελούμενων που είτε ανησυχούν για δυσκολίες που εμπίπτουν στο πλαίσιο των αναπτυξιακών προκλήσεων και δυσκολιών της ανατροφής, οπότε προσφέρεται στήριξη στον γονεϊκό ρόλο και πρακτικές συμβουλές, είτε δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τη σοβαρότητα των ψυχικών δυσκολιών και των σχέσεων γονέων-παιδιών. Στην τελευταία περίπτωση, η τηλεφωνική συμβουλευτική μπορεί να εκληφθεί ως μια πρώτη κίνηση που απαιτεί από τον ειδικό την αναγνώριση και πλαισίωση των δυσκολιών προκειμένου να γίνει κατανοητή η ανάγκη για μια κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση.
  1. Πότε ένας γονιός δεν θα πρέπει να απευθυνθεί σε εσάς;
  2. Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Η Γραμμή 11525 συνεργάζεται με περισσότερους από 200 φορείς Πανελλαδικά ώστε να παραπέμψει τον ωφελούμενο κατάλληλα στην περίπτωση που το θέμα χρήζει ειδικής συμβουλευτικής.
  3. Πώς αντιμετωπίζετε περιστατικά κατά τα οποία σας καλεί κάποιος ανήλικος για κάποιο πρόβλημα που έχει, αλλά δεν θέλει να το επικοινωνήσει με τους γονείς του;
  4. Με υπευθυνότητα και σεβασμό.
  5. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι συμβουλές μετατρέπονται σε ουσιαστικές παρεμβάσεις; Κι αν ναι, σε ποιες;
  6. Κάθε συμβουλή ενέχει τον χαρακτήρα της ουσιαστικής παρέμβασης καθώς η Επιστημονική Ομάδα επενδύει χρόνο στην χαρτογράφηση του θέματος του ωφελούμενου.

Διαβάστε ακόμα:

Ο καθημερινός «μαραθώνιος» των σωματείων-μελών του Μαζί για το Παιδί και η στήριξη στα παιδιά σε ανάγκη