Εάν δεν έχεις νιώσει ποτέ τι είναι η κατάθλιψη, μπορεί να είναι δύσκολο να την καταλάβεις. Και ακόμα και αν έχεις συντριπτικές περιόδους θλίψης, μπορεί να μην συνειδητοποιήσεις ότι η κλινική κατάθλιψη είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Η μείζων καταθλιπτική διαταραχή είναι κάτι περισσότερο από ένας απλώς συναίσθημα.

Λοιπόν, τι είναι η κατάθλιψη; Το 2016 διαπιστώθηκε ότι περίπου 16,2 εκατομμύρια ενήλικες των ΗΠΑ είχαν τουλάχιστον ένα καταθλιπτικό επεισόδιο. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι γυναίκες εμφάνισαν περισσότερα καταθλιπτικά επεισόδια από τους άντρες. Το ποσοστό καταθλιπτικών επεισοδίων ήταν υψηλότερα στα άτομα ηλικίας 18 έως 25 ετών. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν κατάθλιψη, και σε αυτό το κείμενο θα σου πούμε όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την κατάθλιψη.

Ωστόσο, η μελέτη έδειξε ότι το 37% των ανθρώπων που είχαν ένα καταθλιπτικό επεισόδιο και ότι ποτέ δεν ζήτησαν βοήθεια. Εδώ θα σου εξηγήσουμε όχι μόνο τι είναι η κατάθλιψη αλλά και πώς να γνωρίζεις πότε πρέπει να λάβεις θεραπεία και τι μπορείς να περιμένεις από την θεραπεία.

Τι είναι η κατάθλιψη;

Για τους θεραπευτές υπάρχουν κάποιες διακρίσεις από κατάθλιψη σε κατάθλιψη. Ο ορισμός που έχουν δώσει είναι ότι το άτομο νιώθει λυπημένο για περισσότερες ημέρες απ’ ό,τι νιώθει ευτυχισμένο. Οι ενήλικες μπορεί να είναι λυπημένοι ή ευερεθισμένοι. Έπειτα πρέπει να έχεις πέντε από αυτά τα συμπτώματα.

  1. Απώλεια ενδιαφέροντος ή ευχαρίστησης από δραστηριότητες που κάποτε απολάμβανες
  2. Αλλαγές στην όρεξη: Απώλεια ή αύξηση βάρους που δεν σχετίζεται με τη δίαιτα
  3. Προβλήματα ύπνου: Αϋπνία ή υπερβολικές ώρες ύπνου
  4. Απώλεια ενέργειας ή αυξημένη αίσθηση κόπωσης
  5. Αύξηση άσκοπης σωματικής δραστηριότητας (π.χ νευρικότητα στο χέρι ή στο πόδι) ή επιβράδυνση στις κινήσεις και την ομιλία (πράξεις που μπορούν να παρατηρηθούν από άλλους)
  6. Αίσθημα ανικανότητας ή ενοχής
  7. Δυσκολία στην σκέψη, την συγκέντρωση ή στην λήψη αποφάσεων
  8. Σκέψεις θανάτου ή αυτοκτονίας
  9. Αδιαφορία για το σεξ
  10. Απελπισία
  11. Χρόνιος σωματικός πόνος

όσα πρέπει να ξέρεις για την κατάθλιψη

Ποιοί είναι οι άλλοι τρόποι που μπορεί να εμφανιστεί η κατάθλιψη;

Κοινωνική απομόνωση. Όταν δεν βρίσκεις απόλαυση στα πράγματα που απολάμβανες στο παρελθόν. Επίσης, νιώθεις υπερβολική ευαισθησία.

Με την κατάθλιψη, μια ουδέτερη κατάσταση ερμηνεύεται ως αρνητική και όχι ως ουδέτερη ή θετική.

όσα πρέπει να ξέρεις για την κατάθλιψη

Ποιες είναι οι διαφορετικές μορφές κατάθλιψης;

Υπάρχει κάτι που ονομάζεται το οποίο είναι μια ξεχωριστή περίοδος όπου αισθάνεσαι λυπημένος / θλιμμένος ή ευερέσθιτος περισσότερες μέρες απ’ ό,τι όχι και έχεις και τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

Υπάρχει, επίσης, κάτι που ονομάζεται δυσθυμία (επίμονη καταθλιπτική διαταραχή), η οποία είναι μια μακροπρόθεσμη, χρόνια χαμηλή διάθεση. Δεν έχεις βαθιά κατάθλιψη, που σημαίνει ότι μπορεί να μην σε επηρεάζει λειτουργικά τόσο πολύ, αλλά έχεις μια μακροχρόνια, χαμηλή διάθεση.

Μπορεί να έχεις και τα δύο.

Δεν είμαι απαραιτήτως λυπημένος, αλλά είμαι δυσαρεστημένος και θυμωμένος. Αυτό μπορεί να είναι κατάθλιψη;

Ευερεσθιτότητα, το να νιώθεις απογοητευμένος από τους ανθρώπους και μια αίσθηση ενόχλησης, μπορεί να είναι κατάθλιψη. Εάν αισθάνεσαι στην άκρη και ότι τα πάντα σε ενοχλούν ρώτα τον εαυτό σου: Είμαι στεναχωρημένος; Είμαι αναστατωμένος; Είμαι θλιμμένος; Τι είναι κάτω από τον θυμό;

όσα πρέπει να ξέρεις για την κατάθλιψη

Ποιες είναι οι ενδείξεις ότι πρέπει να απευθυνθώ σε έναν επαγγελματία;

Ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβεις αν πρέπει να πας στον ψυχολόγο είναι αν η κατάθλιψη επηρεάζει την καθημερινότητά σου. Αν για παράδειγμα, σου λένε οι φίλοι σου να βγείτε έξω και συνέχεια απαντάς όχι. Αν είσαι στην δουλειά και δεν μπορείς να συγκεντρωθείς και ο προϊστάμενος σου κάνει παρατήρησει συνέχεια, τότε ναι πρέπει να απευθυνθείς σε ειδικό. Εάν η κατάθλιψη παρεμβαίνει στην ζωή σου, τότε ναι, πρέπει να πας.

Τι μπορώ να κάνω για να διαχειριστώ την κατάθλιψη μόνος μου;

Σύμφωνα με μια έρευνα, το να γυμνάζεσαι τρεις ημέρες την εβδομάδα για 30 λεπτά σε βοηθάει όπως η φαρμακευτική αγωγή για να ξεπεράσεις την κατάθλιψη. Η άσκηση είναι πολύ σημαντική.

Απέφυγε να παραμένεις σε ένα μέρος όλη την ώρα.

Επίσης, δώσε χρόνο σε κάποιο κατοικίδιο. Η δαπάνη χρόνου με ένα κατοικίδιο μπορεί να είναι πολύ πολύ χαλαρωτική.

Τι πρέπει να αποφύγω;

Εάν έχεις κατάθλιψη, απέφυγε το ποτό. Το αλκοόλ προκαλεί κατάθλιψη. Δεν μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα. Μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα για τα πρώτα 4 λεπτά, αλλά μετά σε κάνει να αισθάνεσαι χάλια την επόμενη μέρα.

όσα πρέπει να ξέρεις για την κατάθλιψη

Τι πρέπει να κάνω εάν κάποιος που αγαπώ έχει κατάθλιψη;

Ρωτώντας έναν άνθρωπο με κατάθλιψη “τι κάνει” είναι το μεγαλύτερο δώρο για εκείνον. Αυτή η ερώτηση του δείχνει ότι είναι σημαντικός για τους άλλους ανθρώπους.

Επίσης, μίλα του για τις επιτυχίες του. Εάν δίνεις παραδείγματα επιτυχιών του, βοηθάς τον φίλο σου να θυμηθεί και να νιώσει ότι κάποτε ήταν διαφορετικός απ’ ότι είναι τώρα.

Παρόλο που δεν μπορείς να είσαι ο θεραπευτής του φίλου σου, αυτή η παρέμβαση μπορεί να τον βοηθήσει να μετατοπίσει την προοπτική του, η οποία αποτελεί τον πυρήνα της γνωσιακής – συμπεριφοριστικής ψυχοθεραπείας.

όσα πρέπει να ξέρεις για την κατάθλιψη

Φεύγει ποτέ η κατάθλιψη;

Ναι. Η κατάθλιψη είναι κυκλική, επομένως μπορεί να φύγει, μπορεί να ξαναγυρίσει. Αλλά όταν μαθαίνεις την γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία μετά ξέρεις πως να την αντιμετωπίσεις. Έτσι έχεις το εργαλείο στην εργαλειοθήκη σου όταν νιώθεις κατάθλιψη. Τα καταθλιπτικά επεισόδια μπορεί να επανέλθουν μετά την θεραπεία αλλά τότε θα ξέρεις τι να κάνεις. Ορισμένες φορές μπορεί να σκέφτεσαι “δεν θέλω να το κάνω” αλλά ποτέ δεν θα βρίσκεσαι σε αυτό το μέρος που δεν ξέρεις τι να κάνεις.

Αυτό που θα ήθελα να υπενθυμίσω στα άτομα που μάχονται τους δικούς τους δαίμονες είναι ότι όταν ήμασταν μωρά, οι γονείς μας μας έμαθαν πως να περπατάμε. Μπορεί να υπήρχαν φορές που θέλαμε να μπουσουλήσουμε, αλλά δεν ξεχάσαμε ποτέ πώς να περπατάμε. Μερικές φορές, μπορεί να σέρνεσαι στα πατώματα, μπορεί να νιώσεις ότι δεν μπορείς να σταθείς όρθιος, αλλά να θυμάσαι ότι αφού κάποτε στεκόσουν όρθιος, μπορείς ακόμα να το κάνεις.

Διαβάστε επίσης:

Δυνατά illustrations για την κατάθλιψη που θα αγγίξουν κι εσένα