Εάν νομίζεις ότι κατά τους χειμερινούς μήνες είσαι ο μόνος που σε πιάνει μια μελαγχολία, τότε κάνεις λάθος, γιατί αυτή η διαταραχή είναι τόσο κοινή που έχει και όνομα. Είναι η εποχική κατάθλιψη και εάν σε επηρεάζει, έτσι θα τη διαχειριστείς.

H εποχική κατάθλιψη (seasonal depression), επίσης γνωστή και ως seasonal affective disorder (SAD) είναι σύμφωνα με το National Institute of Mental Health (NIMH) «ένα είδος κατάθλιψης που εμφανίζεται και εξαφανίζεται με τις εποχές. Συνήθως εκδηλώνεται στα τέλη του Φθινοπώρου και στις αρχές του Χειμώνα και εξαφανίζεται τους υπόλοιπους μήνες».

Σύμφωνα με το American Psychiatric Association, σχεδόν το 5% των ενηλίκων στις ΗΠΑ αντιμετωπίζει εποχική κατάθλιψη, ενώ σύμφωνα με το Psychology Today, περίπου το 10-20% των Αμερικανών υποφέρει από ήπια μορφή της συγκεκριμένης κατάθλιψης.

Η χειμερινή θλίψη, ευρέως γνωστή και ως «winter blues» οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στην αλλαγή της ώρας, αλλά και στο γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών οι μέρες είναι μικρότερες, ο ήλιος πέφτει γρήγορα και οι θερμοκρασίες είναι τέτοιες που σε κάνουν να μη θέλεις να αποχωριστείς το κρεβατάκι σου.

Unsplash/Kate Williams

Τι πρέπει να ξέρεις για την εποχική κατάθλιψη

Η λιγότερη έκθεση στο φως του ηλίου επηρεάζει τον εγκέφαλό μας: Σύμφωνα με το American Psychiatric Association, η εποχική κατάθλιψη συνδέεται με την βιοχημική ανισορροπία στον εγκέφαλο που συμβαίνει κατά τις μικρότερες ημέρες με το λιγοστό φως του ηλίου, ενώ αυτή οδηγεί με τη σειρά της στη αλλαγή του κιρκάδιου ρυθμού. Αυτός είναι και ο λόγος που η εποχική κατάθλιψη είναι πιο κοινή στους ανθρώπους που ζουν μακριά από τον ισημερινό.

Είναι πιο κοινή στις γυναίκες: Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Depression Research and Treatment, οι γυναίκες είναι τέσσερις φορές πιο πιθανό να διαγνωστούν με SAD, ενώ ταυτόχρονα η εποχική κατάθλιψη είναι συχνότερη ανάμεσα στις ηλικίες 18-30. Σύμφωνα με το Mayo Clinic, τα συμπτώματα της κατάθλιψης μπορούν να επιδεινωθούν κατά τους χειμερινούς μήνες, για όσους έχουν ήδη διαγνωστεί με κατάθλιψη ή διπολική διαταραχή.

Ποια είναι τα συμπτώματα της εποχικής κατάθλιψης; Τα συμπτώματα αυτού του είδους κατάθλιψης μπορούν να διαφέρουν, ωστόσο συχνά περιλαμβάνουν το αίσθημα ότι όλα είναι μάταια, καθώς επίσης και το μειωμένο ενδιαφέρον για αγαπημένες δραστηριότητες, μειωμένη όρεξη, αλλαγές στο βάρος και προβλήματα στη συγκέντρωση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το NIMH, τα συμπτώματα του SAD περιλαμβάνουν:

  • Υπέρταση
  • Αύξηση βάρους
  • Χαμηλή ενέργεια
  • Υπερκατανάλωση φαγητού
  • Λιγούρες για υδατάνθρακες
  • Κοινωνική απόσυρση

Unsplash/Allie Smith

Πώς θα διαχειριστείς την εποχική κατάθλιψη

Με διαλογισμό: Για να διαχειριστείς την εποχική κατάθλιψη, θα πρέπει να βρεις τρόπους το σώμα και το μυαλό να βρίσκονται σε απόλυτη εναρμόνιση. Ένας τέτοιος τρόπος είναι ο διαλογισμός. Μπορείς να αφιερώνεις λίγα λεπτά κάθε μέρα στη συγκεκριμένη πρακτική ή να χρησιμοποιείς μια εφαρμογή στο κινητό σου, καθώς πηγαίνεις στη δουλειά με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Βγες περισσότερο έξω: Βρες τουλάχιστον μία ώρα της ημέρας για να βγεις έξω, να περπατήσεις και να γεμίσεις τα πνευμόνια σου με καθαρό αέρα, ακόμη κι όταν αυτός είναι κρύος. Μάλιστα, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα ήταν καλό να βγαίνουμε έξω μέσα στις πρώτες πρωινές ώρες έτσι ώστε να αποκομίσουμε κάτι απ’ τα οφέλη του ηλίου.

Υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής: Έρευνες αναφέρουν ότι η άσκηση και η φυσική δραστηριότητα αποδεδειγμένα μειώνουν το στρες και το άγχος, ενώ με τον ίδιο τρόπο συμβάλλουν και στη μείωση των συμπτωμάτων της εποχικής κατάθλιψης. Είναι επίσης σημαντικό να κοιμάσαι καλά, να παραμένεις δραστήριος και να ακολουθείς μια ισορροπημένη διατροφή.

Διάβασε ακόμη:

Σημάδια ότι έχεις αγνοήσει την ψυχική σου υγεία για πολύ καιρό

Photo: Unsplash/Lucrezia Carnelos