Όσα κι αν κουράζεσαι σωματικά, η ψυχολογική κούραση δεν πρέπει να έχει άμεση σχέση με αυτό. Πολλές φορές, βέβαια, μπορεί οι καταστάσεις και οι συνθήκες να προκύπτουν έτσι που κάτι να σπάει μέσα σου ψυχολογικά. 

Η συναισθηματική εξάντληση είναι κάτι που θα πρέπει να σε απασχολεί ιδιαίτερα και που δεν θα πρέπει να αμελήσεις για το καλό σου. Άλλωστε, αν έχεις κουραστεί ψυχολογικά πώς θα συνεχίζεις να προσπαθείς σε όλους τους τομείς της ζωής σου;

Ποια είναι τα σημάδια της ψυχολογικής κούρασης;

  • Παρατεταμένη σωματική κόπωση
  • Δυσκολία στον ύπνο
  • Νιώθεις συντετριμμένος κι ότι έχεις ξεπεράσει τα όριά σου
  • Έλλειψη κινήτρων
  • Συνεχή κατάσταση θυμού ή απέχθειας
  • Νιώθεις απόμακρος από τους άλλους

Αν συχνά δεν μπορείς να συγκεντρωθείς σε κάτι συγκεκριμένο, αν αρχίζεις να ξεχνάς πράγματα που έχεις να κάνεις και νιώθεις κουρασμένος, τότε ίσως και να υποφέρεις από συναισθηματική εξάντληση και ψυχολογική κούραση. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να έχουν ακόμη και προβλήματα με την οργάνωση των πραγμάτων πρακτικά και νοητικά.

ψυχολογική κούραση

unsplash/Nick Karvounis

Τι μπορείς να κάνεις γι’ αυτό;

  • Προσδιόρισε την πηγή του στρες. Η γνώση του τι προκαλεί ένταση στην καθημερινότητα είναι ένα μεγάλο βήμα προς την εύρεση λύσης. Για παράδειγμα, εάν η εργασία καταναλώνει όλη σου την ενέργεια ή ξοδεύεις πολύ χρόνο για τη φροντίδα του παιδιού, θα μπορούσες να βρεις μια λύση ώστε να περνάς και λίγο χρόνο μόνο για τον εαυτό σου, κάνοντας κάτι που σε χαροποιεί.
  • Ακολούθησε μια ισορροπημένη διατροφή και άρχισε τη σωματική άσκηση. Ο συνδυασμός αυτών των δύο θα σε βοηθήσουν να απαλλαγείς από τα αρνητικά συναισθήματα.
  • Βάλε προτεραιότητες. Τα άτομα με συναισθηματική κόπωση ξεχνούν και αγνοούν τις δικές τους ανάγκες. Υπό αυτή την έννοια, είναι ζωτικής σημασίας να φροντίσεις και λίγο τον εαυτό σου. Βάλε απλούς και εφικτούς στόχους στην to do list που θα σε κάνουν να χαλαρώσεις και να ξεκουραστείς.
  • Φρόντισε να κοιμάσαι καλά. Το να κοιμάσαι επαρκείς ώρες και το να ξεκουράζεσαι θα οφειλήσει τόσο το σώμα σου όσο και το μυαλό σου. Μην ξεχνάς να ξεκουράζεσαι και να ρίχνεις και κανέναν υπνάκο ακόμα και το μεσημέρι, αν έχεις χρόνο.
  • Κάνε διαλογισμό. Με τη βοήθεια του διαλογισμού θα μετατρέψεις τις αρνητικές σου σκέψεις σε θετικές και θα αρχίσεις να βλέπεις κάποια πράγματα διαφορετικά.
  • Ζήτα βοήθεια από έναν ειδικό. Όταν τα σημάδια συνεχίζουν να επιμένουν παρά τις προσπάθειες που έχεις κάνει, το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να απευθυνθείς σ’ έναν ειδικό από παθολόγο μέχρι ψυχολόγο, ανάλογα την εξάντληση που νιώθεις.

Διάβασε ακόμα:

5 ερωτήσεις για την ψυχική σου υγεία που πρέπει να κάνεις κάθε μέρα!

Photo: Unsplash/ Cristian Newman