Όλοι μας έχουμε βιώσει άγχος, άρα γνωρίζουμε πόσο τρομακτικό μπορεί να είναι. Παρ’ όλα αυτά, ενώ το άγχος μπορεί να είναι τρομερό για τους ενήλικες, μπορεί να είναι ακόμη χειρότερο για τα παιδιά, επειδή δεν είναι αρκετά ώριμα ακόμη για να καταλάβουν τι συμβαίνει. Έτσι, εναπόκειται στους ενήλικες της ζωής τους να τους διδάξουν τα εργαλεία, για να αντιμετωπίσουν τα συναισθήματά τους με υγιή τρόπο και να μειωθεί το άγχος στα παιδιά.

Τα παιδιά μπορούν να αισθάνονται πολύ έντονο άγχος επειδή δεν διαθέτουν τους ίδιους πόρους που έχουν οι ενήλικες για να το διαχειριστούν. Γι ‘αυτό και χρειάζονται τη βοήθειά μας.

Ειδικά αυτήν την περίοδο που διανύουμε τα παιδιά βιώνουν πολύ έντονο στρες και σε σχέση με την κατάσταση αλλά και επειδή βλέπουν εσάς αναστατωμένους ή προβληματισμένους

Πρώτα απ’ όλα χρειάζεται να εντοπίσετε αν βιώνουν όντως στρες ή άγχος

Το πρώτο βήμα είναι να εξακριβώσουμε αν το παιδί υποφέρει από άγχος και όχι απλά επιφανειακό στρες. Αν δοθεί μια λανθασμένη εξήγηση, ενδέχεται να στερηθεί τη βοήθεια που χρειάζεται ή μια πρόκληση που θα μπορούσε να το βοηθήσει να αναπτυχθεί. Έτσι, θα πρέπει πρώτα να προσδιορίσετε το πρόβλημα και την αιτία του. Είναι πολύ σημαντικό να δώσετε προσοχή, στο πώς το παιδί εκφράζει τα συναισθήματά του.

Εάν η αιτία που θα προσδιοριστεί είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνετε, είναι να προσπαθήσετε να συζητήσετε λογικά με το παιδί. Παρ’ όλο που μπορεί να μην φαίνεται, μερικές φορές τα παιδιά τείνουν να είναι πιο ικανά στο να σκέφτονται λογικά από όσο νομίζουμε. Η συζήτηση μαζί τους, μπορεί να δώσει πολύ χρήσιμες απαντήσεις. Με αυτό τον τρόπο, μπορείτε να συνεργαστείτε ώστε να βρείτε μια λύση. Αυτή η μέθοδος είναι εξαιρετική, επειδή ενθαρρύνει το παιδί να προβληματιστεί και να συλλογιστεί.

Το άγχος στα παιδιά εκδηλώνεται με διάφορα συμπτώματα: στη συμπεριφορά και στην υγεία του παιδιού. Αλλαγές στη συμπεριφορά, απομόνωση, επιθετικότητα, φοβίες, αυπνίες, πόνοι στην κοιλιά, δύσπνοια, ενούρηση, τικ, συχνοί εμετοί, ψευδίζει ή τραυλίζει.

άγχος στα παιδιά
Pexels

Ποιες τεχνικές μπορείτε να δοκιμάσετε;

  • Επικοινωνήστε ουσιαστικά με το παιδί σας. Δείξτε του με την στάση σας ότι ενδιαφέρεστε να μάθετε πως νιώθει.
  • Αφιερώστε ποιοτικό χρόνο στο παιδί σας. Μπορεί να ακούγεται η πιο κλισέ ατάκα από τα χείλη των ψυχολόγων ωστόσο, τα οφέλη που συνοδεύουν την εφαρμογή της, δικαιολογούν την επαναληψιμότητα της.
  • Κάντε κοινές δραστηριότητες. Π.χ Ακούστε μουσική μαζί, γράψτε μαζί μια ιστορία ( παραμύθι), πηγαίνετε μικρούς περιπάτους.
  • Μην το κρίνετε. Έκανε λάθος; Υπερτονίστε το σωστό! Όταν το παιδί σας κάνει κάτι μη επιτρεπτό δείξτε του την σωστή εναλλακτική χωρίς συνοδά αρνητικά σχόλια. Ακούγεται δύσκολο άλλα όλα στην ζωή κατακτούνται με την εξάσκηση.
  • Σταθερή συμπεριφορά και πρόγραμμα. Το παιδί μαθαίνει τα όρια του από τους γονείς.
  • Ακούστε ενεργητικά το παιδί σας. Η ενεργητική ακρόαση είναι η βασική προϋπόθεση της κατανόησης του άλλου καθώς η κατανόηση μας επιτρέπει να επικοινωνούμε αποτελεσματικά. Θυμηθείτε πως μοιάζει να είναι κανείς παιδί. Θα σας βοηθήσει να συνδεθείτε βαθιά με το παιδί σας.
  • Μην έχετε πολύ μεγάλες προσδοκίες από εκείνο. Αξίζει να θυσιάσετε τις προσδοκίες σας και να βοηθήσετε το παιδί να νιώσει καλά με τον εαυτό και όχι απλώς να δείχνει προσαρμοσμένο. Ο έπαινος χαλαρώνει το στρες, ηρεμεί το νευρικό σύστημα, αυξάνει την αυτοπεποίθηση. Το παιδί αποκτά αποθέματα για να μπορεί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της ζωής.
  • Επιτρέψτε στο παιδί να νιώσει άσχημα. Από πολύ μικρά τα παιδιά -και ιδιαίτερα τα αγόρια- μαθαίνουν ότι δεν πρέπει να κλαίνε, δεν πρέπει να θυμώνουν, δεν πρέπει να αισθάνονται κανένα αρνητικό συναίσθημα και πολύ περισσότερο να το εκφράζουν ανοιχτά. Ο μύθος αυτός αποθαρρύνει τα παιδιά από το να ζητήσουν βοήθεια για τις δυσκολίες τους, ενώ τα «εγκλωβίζει» σε μια μόνιμη κατάσταση στρες, αφού πλέον νιώθουν άσχημα για το γεγονός ότι νιώθουν άσχημα! Άλλωστε, η ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει και να αποδέχεται τα συναισθήματά του, θετικά και αρνητικά, βοηθά στην καλή ψυχική υγεία.
  • Δείξτε πίστη στις ικανότητές του. Με τη συμπεριφορά σας δώστε του να καταλάβει ότι πιστεύετε πως μπορεί να τα καταφέρει μόνο του. Μη βιαστείτε να λύσετε εσείς τα δικά του προβλήματα, αλλά στηρίξτε το στην προσπάθειά του να επιλύσει τα θέματά του. Η δική σας ενίσχυση και επιβεβαίωση προσφέρει στο παιδί τη δύναμη που χρειάζεται για να αντιμετωπίσει στρεσογόνες καταστάσεις. Αντίθετα, η επίλυση των δύσκολων καταστάσεων από εσάς, παρότι άμεσα αποτελεί την πιο εύκολη λύση, μακροπρόθεσμα οδηγεί σε αδυναμία του παιδιού να στηριχτεί στα πόδια του.
  • Αφήστε το να παίξει. Το παιχνίδι έχει καταπληκτικές εκπαιδευτικές ιδιότητες, καθώς ενδυναμώνει τις νοητικές ικανότητες του παιδιού, όπως είναι η γλώσσα, η μνήμη, η λογική σκέψη και η δημιουργικότητα, ενώ το δυαδικό ή ομαδικό παιχνίδι αυξάνει τις κοινωνικές του δεξιότητες. Το παιχνίδι, όμως, έχει και «θεραπευτικές» ιδιότητες. Μέσα από τις ιστορίες που φτιάχνει το παιδί έχει τη δυνατότητα να αναπαραστήσει τους προβληματισμούς του, να επιλύσει συγκρούσεις, να εκτονώσει το άγχος του και να επιδιορθώσει καταστάσεις. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να αισθάνεται άσχημα να συζητήσει με τη μητέρα του ότι στο σχολείο η δασκάλα το πρόσβαλε επειδή δεν ήξερε το μάθημα. Στο παιχνίδι του, όμως, μπορεί να αναπαράγει το περιστατικό, να εκφράσει τα συναισθήματα του θυμού, της θλίψης ή της απογοήτευσης που εκείνη τη στιγμή κατέπνιξε και πιθανόν να δώσει μια άλλη θετική λύση (π.χ. λέει το μάθημα καταπληκτικά και η δασκάλα το επιβραβεύει), αποκαθιστώντας έτσι την ψυχική του ηρεμία.

Συνοπτικά, εδώ είναι τα βήματα που πρέπει να λάβετε για να εντοπίσετε το άγχος στα παιδιά:

  1. Δώστε προσοχή σε φυσικά και ψυχολογικά συμπτώματα.
  2. Συζητήστε με το παιδί για το πρόβλημά του.
  3. Καταλήξτε μαζί με μια λύση.
  4. Χρησιμοποιήστε τεχνικές που θα βοηθήσουν το παιδί να βελτιώσει τη διάθεσή του και να μειώσει το στρες.

Εάν το πρόβλημα παραμένει και δείχνει πιο σοβαρό από το συνηθισμένο άγχος ή στρες, συμβουλευτείτε έναν ειδικό.

Τα παιδιά μπορούν να αισθάνονται ανήσυχα για πολλά πράγματα, είτε πραγματικά είτε φανταστικά. Έτσι, οι ενήλικες έχουν την ευθύνη να διδάξουν στα παιδιά, θετικούς τρόπους να αντιμετωπίσουν τα συναισθήματα που προκύπτουν, όταν αντιμετωπίζουν αυτά που νιώθουν ότι τα απειλούν. Σήμερα, τα παιδιά έχουν πολλά να αντιμετωπίσουν, γι ‘αυτό και χρειάζονται εμάς για να τους δείξουμε πώς να το κάνουν με έναν υγιή τρόπο.

Η ομάδα του www.allaboutparents.gr

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News