Οι διακοπές του Πάσχα ξεκινούν με το παιδί να μην θέλει να ανοίξει βιβλίο για τις επόμενες 14 ημέρες; Είναι η πιο συνηθισμένη αντίδραση, όμως τελικά πόσο πρέπει να ασχοληθεί το παιδί με το διάβασμα το Πάσχα και πόσο να χαλαρώσει από τις υποχρεώσεις του σχολείου;

Κι ενώ οι διακοπές θα έπρεπε να είναι ήρεμες, στις περισσότερες οικογένειες επικρατεί αυτές τις μέρες ένα κλίμα έντασης με τους γονείς να κυνηγάνε το παιδί να διαβάσει και το παιδί να μην θέλει να κάνει τίποτα άλλο πέρα από το να είναι στο κινητό, να παίζει και να χαζεύει στην τηλεόραση. Και δεν είναι εύκολο να αντιμετωπίσεις αυτή την αντίδραση και το πείσμα, ειδικά αν είναι στην εφηβεία. Τα επιχειρήματά του αρκετά, αλλά ως γονιός ή εκπαιδευτικός ξέρεις πως δεν γίνεται να μην ασχοληθεί καθόλου με το διάβασμα το Πάσχα και να αφήσει όλες τις υποχρεώσεις του για το Σαββατοκύριακο πριν ξεκινήσει το σχολείο. Είναι μια λανθασμένη τακτική που πολλά παιδιά προτιμούν, αγνοώντας τις συνέπειες και προκειμένου να αποφύγουν το διάβασμα.

Όμως, τι πρέπει να γίνει τελικά; Πώς θα υπάρχει μια ισορροπία ώστε το παιδί να μην αμελήσει εντελώς το διάβασμα, αλλά να καταφέρει και να ξεκουραστεί;

Όπως είχαμε πει και στην περίπτωση του διαβάσματος των Χριστουγέννων, κάθε παιδί είναι διαφορετικό, έχει τις δικές του ανάγκες και τους δικούς του ρυθμούς στο διάβασμα, γι’ αυτό και μην κρίνεις πόσο χρειάζεται να διαβάσει από τα αδέρφια ή τους φίλους του. Αν θες πραγματικά να το βοηθήσεις να μπει σε μία σειρά, τότε θέσε κάποια όρια και κρίνε με βάση τα δεδομένα του παιδιού σου.

Τι πρέπει να έχεις στο νου σου;

  • Τις επιδόσεις του στο σχολείο.
  • Την ανάγκη και επιθυμία του για ξεκούραση.
  • Την ποσότητα του διαβάσματος που έχει και τα προγραμματισμένα διαγωνίσματα που ακολουθούν όταν ανοίξουν τα σχολεία.
  • Την ηλικία και την τάξη που πηγαίνει.
  • Τις υπόλοιπες υποχρεώσεις που έχει, όπως εξετάσεις σε ξένες γλώσσες ή μουσικά όργανα.

Τι πρέπει να κάνεις;

  • Να συμβουλευτείς τους καθηγητές/ δασκάλους του παιδιού σου που θα σε καθοδηγήσουν με βάση τις ανάγκες που έχει για διάβασμα.
  • Να μιλήσεις με το παιδί σου και να του εξηγήσεις τα θετικά του να διαβάσει από νωρίς και να μην τα αφήσει όλα για τελευταία στιγμή. Οι περισσότεροι γονείς προσπαθούν να επιβληθούν χωρίς να εξηγήσουν στο παιδί την άποψή τους, κάτι που είναι λάθος, αφού το παιδί ποτέ δε θα δεχτεί την άποψη αυτή ως σωστή.
  • Να βγάλεις μαζί με το παιδί σου ένα πρόγραμμα διαβάσματος που θα ισορροπεί το διάβασμα με την ανάγκη για ξεκούραση.
  • Να επενδύσεις σε εναλλακτικές μορφές εκμάθησης ή να κάνεις τον τρόπο διαβάσματος του παιδιού λίγο πιο ενδιαφέρον.

Πώς να βγάλεις με το παιδί σου ένα καλό πρόγραμμα διαβάσματος;

  1. Αρχικά, όπως είπαμε και πριν, εστίασε στις ανάγκες του. Καταγράψτε μαζί σε ένα φύλλο χαρτί όλα τα μαθήματα που έχει να διαβάσει και στο περίπου την ποσότητα διαβάσματος που έχει σε κάθε μάθημα.
  2. Σημειώστε δίπλα περίπου πόσος χρόνος θα του χρειαστεί για να ολοκληρώσει κάθε μάθημα.
  3. Στη συνέχεια, αποφασίστε ποιες μέρες δε θα διαβάσει καθόλου, για παράδειγμα από το Μεγάλο Σάββατο μέχρι τη Δευτέρα του Πάσχα.
  4. Βάλτε σε προτεραιότητα μερικά μαθήματα που επείγουν να τα διαβάσει πρώτα, επειδή μπορεί να έχει κενά, να είναι αδύναμο σε αυτά ή να ακολουθεί μετά το Πάσχα κάποιο διαγώνισμα, μια εξέταση σημαντική. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα αμελήσει τα υπόλοιπα μαθήματα, αλλά από κάπου πρέπει να ξεκινήσει.
  5. Έτσι λοιπόν, βάλτε τα μαθήματα σε μια σειρά και αποφασίστε μαζί πόσες ώρες θα διαβάζει κάθε μέρα ανάλογα με το μάθημα και τις ανάγκες του.

Ενδεικτικά και χωρίς να σημαίνει ότι αυτό θα ταίριαζε σε κάθε παιδί, θα μπορούσε από τη Μεγάλη Δευτέρα έως και τη Μεγάλη Παρασκευή να διαβάσει τα πιο απαιτητικά μαθήματα, να κάνει ένα διάλειμμα ξεκούρασης τριών ημερών, από την Τρίτη (μετά το Πάσχα) μέχρι και την Πέμπτη να διαβάσει τα υπόλοιπα μαθήματα και τις τελευταίες ημέρες να κάνει μια επανάληψη σε όσα χρειάζεται, ίσως για τα διαγωνίσματά του, με πιο ήρεμους ρυθμούς, αφού πλέον θα τα έχει διαβάσει όλα. Και φυσικά δεν χρειάζεται έτσι να διαβάζει μέχρι την Κυριακή το βράδυ πριν ανοίξουν τα σχολεία. Για την ακρίβεια, ίσως να μην χρειαστεί καν την Κυριακή να ανοίξει βιβλία, αν ο προγραμματισμός του βγει σωστά και με επιτυχία. Αυτό δεν σημαίνει ότι τις ημέρες που είπαμε ότι θα διαβάσει θα το κάνει ξυπνώντας πολύ νωρίς το πρωί και διαβάζοντας συνεχόμενα μέχρι το βράδυ. Το κάθε παιδί είναι αποδοτικό διαφορετικές ώρες μες τη μέρα, γι’ αυτό καλό θα ήταν να τα αναγκάζουμε να ξυπνάνε πολύ πρωί για να διαβάσουν οπωσδήποτε μέχρι το μεσημέρι. Μην ξεχνάς ότι πολλά παιδιά έχουν συνηθίσει να διαβάζουν τις καθημερινές το απόγευμα και να συγκεντρώνονται καλύτερα, οπότε ας μην ομαδοποιούμε όλα τα παιδιά.

διάβασμα το Πάσχα
Unsplash/Julia M Cameron

Πώς να κάνεις το διάβασμα του παιδιού πιο διασκεδαστικό στις γιορτές;

Μπορείτε να παίξετε μαζί παιχνίδια γνώσεων, επιτραπέζια, να συζητήσετε πράγματα που έχουν σχέση με τα μαθήματά του. Μάλιστα, σε μερικά μαθήματα θα μπορούσε το διάβασμα να γίνει πιο ενδιαφέρον, προσθέτοντας αντικείμενα όπως έναν χάρτη στη γεωγραφία, ψάχνοντας μαζί πού βρίσκονται όλα αυτά που αναφέρει το βιβλίο. Αν βάλεις φαντασία θα δεις ότι το παιδί σου θα πάρει με πιο θετική ματιά το διάβασμα.

Το παιδί σου δεν ανοίγει βιβλίο για το σχολείο; Εναλλακτικοί τρόποι εκμάθησης που θα του κεντρίσουν το ενδιαφέρον

Κι αν τελικά δεν διαβάσει ούτε με αυτούς τους τρόπους;

Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι όλα ξεκινούν από το κατά πόσο το παιδί έχει μάθει να ακούει τους γονείς του και να υπολογίζει τη γνώμη τους. Αν αυτό δεν συμβαίνει γενικά, τότε το διάβασμα πρέπει να είναι το λιγότερο που σε απασχολεί, αφού στο επίκεντρο πρέπει να τεθεί η συμπεριφορά του παιδιού. Δεν θα γίνεις ένας αυταρχικός γονιός, αλλά το να θέτεις όρια στα παιδιά είναι το άλφα και το ωμέγα στις μικρές ηλικίες. Αν γενικά το παιδί σου δεν σε ακούει, από το τι θα φάει μέχρι το τι ώρα θα πάει για ύπνο, τότε καταλαβαίνεις ότι υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να επιλύσεις.

Στη συνέχεια, αν για κάποιον λόγο το παιδί σου δεν στρωθεί στο διάβασμα μες το Πάσχα, τότε εννοείται πως δε θα κάτσεις εσύ να του λύσεις τις ασκήσεις και να του γράψεις τις εκθέσεις. Το παιδί πρέπει να μάθει να είναι υπεύθυνο και να έρχεται αντιμέτωπο με τις συνέπειες των πράξεών του. Οι καθηγητές και οι δάσκαλοί του ξέρουν πολύ καλά πώς να διαχειριστούν τις περιπτώσεις αυτές που το παιδί δεν διαβάζει μες τις γιορτές.

Ως καθηγήτρια έχω να σου πω πως είναι πολύ σημαντικό να επικοινωνείς με τους εκπαιδευτικούς του παιδιού σου, ώστε να ενημερώνεσαι για την πρόοδό του και να μαθαίνεις τελικά αν όντως διαβάζει ή κάνει πως διαβάζει. Επίσης, είναι αυτοί που μπορούν να κρίνουν και να σου πουν πόσο διάβασμα χρειάζεται και τι στόχους πρέπει να θέσει στο εκάστοτε μάθημα, ώστε να πετύχει. Σε κάθε περίπτωση, αν παιδί δεν ασχοληθεί με το διάβασμα το Πάσχα δεν επωμίζεσαι εσύ τις ευθύνες, αλλά το παιδί σου κι αυτό ώστε να μάθει να είναι υπεύθυνο με τις υποχρεώσεις του.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News