Οι περισσότερες γυναίκες, φαντασιώνονται την εγκυμοσύνη τους ως μία εξαιρετική περίοδο στη ζωή τους. Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους, όπως όσα ακούμε, ο τρόπος που μεγαλώνουμε κλπ. Συχνά αυτή η φαντασίωση δεν συνάδει με αυτό που αντιμετωπίζουν και έτσι νιώθουμε ντροπή και ενοχές. Γιατί δεν νιώθω χαρούμενη διαρκώς; Γιατί θυμώνω εύκολα; Γιατί συγκινούμαι; Γιατί αλλάζει η συμπεριφορά μου από τη μία στιγμή στην άλλη; Αυτές τις εναλλαγές, τις ονομάζουμε κυκλοθυμία στην εγκυμοσύνη.

Τι είναι όμως η κυκλοθυμία;

Ως κυκλοθυμία, ορίζουμε την συχνή εναλλαγή στη διάθεσή μας μεταξύ μανίας και καταθλιπτικής διάθεσης και μπορεί να αποβεί αρκετά προβληματική ως ψυχική κατάσταση. Τα πράγματα όμως είναι εντελώς διαφορετικά, όταν μιλάμε για την περίοδο της εγκυμοσύνης. Πολλά αλλάζουν μέσα μας και έξω μας και όσο και εάν επιθυμούμε ένα παιδί, όσο και εάν έχουμε προετοιμαστεί γι’ αυτό και έχουμε προσπαθήσει, οι αλλαγές αυτές δεν γίνεται να μας αφήσουν ανεπηρέαστους.

Μία γυναίκα που μένει έγκυος έχει να διαχειριστεί αρχικά πως αποκτά μία τεράστια ευθύνη, αυτό και μόνο είναι μια συνθήκη που δημιουργεί άγχος, έπειτα αρχίζει να συνειδητοποιεί πως αλλάζουν οι προτεραιότητές της. Ο ερχομός ενός παιδιού αποτελεί από μόνος του ένα ναρκισσιστικό πλήγμα, πλέον δεν είμαστε εμείς για εμάς, αλλά μπαίνει πρώτος ένας άλλος άνθρωπος. Αυτές οι ψυχικές διεργασίες που γίνονται μέσα μας σε συνδυασμό με τις ορμονικές και σωματικές αλλαγές, είναι λογικό να μας δημιουργούν αυτό που ονομάζουμε «κυκλοθυμία». Ο ενθουσιασμός, διαδέχεται το άγχος, τον φόβο, την θλίψη, ξανά την χαρά, τον θυμό, την παράδοση, την απελπισία, την αμηχανία. Όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά.

κυκλοθυμία στην εγκυμοσύνη
Pexels

Γιατί νιώθουμε ντροπή για τα αρνητικά συναισθήματα;

Ανεξάρτητα από μία εγκυμοσύνη, οι άνθρωποι μεγαλώνουμε διδασκόμενοι καλά και «κακά» συναισθήματα. Πάντα δεν λέμε «δεν ξέρεις τι γίνεται όταν κλείνει η πόρτα ενός σπιτιού»; Και άλλες αντίστοιχες φράσεις, καθώς μαθαίνουμε να εκφράζουμε διαφορετικά συναισθήματα μπροστά στους άλλους και να κρύβουμε τα αρνητικά. Το ίδιο συμβαίνει και στα social media. Βλέπουμε μόνο χαμόγελα και υπέροχες ζωές. Σε ότι αφορά τώρα την εγκυμοσύνη, οι μέλλοντες γονείς, κατακλύζονται από ιστορίες για τέλειες εγκυμοσύνες, για υπέροχα συναισθήματα. Όλοι γύρω μας έχουν προσδοκίες και περιμένουν από εμάς να συμπεριφερόμαστε με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τις αλλαγές που προείπαμε, συμβάλλουν στο άγχος της εγκυμονούσης.

Εγκυμοσύνη και αλλαγές στον εγκέφαλο που δε φαντάζεσαι!

Τι μπορούμε να κάνουμε για την κυκλοθυμία στην εγκυμοσύνη;

  1. Αρχικά, ακούστε τον εαυτό σας. Κάθε εγκυμοσύνη είναι διαφορετική. Απενοχοποιήστε όλα τα αρνητικά συναισθήματά σας, είναι φυσιολογικά.
  2. Τα συναισθήματά σου, δεν έχουν καμία σχέση με την ύστερη ικανότητά σου ως μητέρα.
  3. Μην μπαίνετε συχνά στα social media. Το μόνο που θα κερδίσετε είναι να νιώθετε ενοχές και να ματαιώνετε το δικό σας συναίσθημα.
  4. Μιλήστε με τον σύντροφό σας για αυτά τα συναισθήματα.
  5. Συζητήστε με πρόσωπα που εμπιστεύεστε, ώστε να μοιραστούν την εμπειρία τους μαζί σας, αλλά και να σας καταλάβουν
  6. Υπομονή. Η εναλλαγή αυτών των συναισθημάτων είναι συχνά κουραστική και εξαντλητική. Χρειάζεται όμως να δώσουμε χώρο και χρόνο στον εαυτό μας.
  7. Φροντίστε τον εαυτό σας, ξεκουραστείτε, ασχοληθείτε με μία δραστηριότητα που σας «γεμίζει» και σας κάνει να νιώθετε όμορφα.
  8. Θέστε όρια στους γύρω. Στην περίοδο της εγκυμοσύνης, βλέπουμε πως όλοι έχουν άποψη για όλα, ακούμε συμβουλές από παντού. Βάλτε τα όρια σας.
  9. Ρώτα τον γιατρό σου για όσα χρειάζεται να γνωρίζεις
  10. Απευθύνσου σε κάποιον ειδικό εάν νιώθεις πως μόνη δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις. Είναι σημαντικό να μπορούμε να αναγνωρίσουμε να όριά μας και να βοηθάμε τον εαυτό μας.

Η ομάδα του www.allaboutparents.gr 

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News