Η Ιστορία στο σχολείο θεωρείται από τα πιο απαιτητικά μαθήματα για τα παιδιά γιατί τα δυσκολεύει ιδιαίτερα. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι η δυσκολία δεν έγκειται στα γεγονότα, αλλά στο ότι τα παιδιά δεν κατανοούν την αξία αυτού του μαθήματος και το θεωρούν κατά βάθος άχρηστο. Ξέρεις, ωστόσο, τι να απαντήσεις στο παιδί σου όταν θα σε ρωτήσει «γιατί να μάθω Ιστορία» ή «γιατί διαβάζουμε Ιστορία»; Πώς να αγαπήσει το παιδί την Ιστορία και να μην την απαξιώνει;

Το να μάθεις Ιστορία για πολλούς δεν είναι εύκολο και το να έχεις ιστορικές γνώσεις δεν εξαρτάται μόνο από το σχολείο, αλλά και από την οικογένεια και από την επιθυμία σου να διαβάζεις και να μαθαίνεις συνεχώς. Αναμφίβολα, η Ιστορία στο σχολείο θεωρείται από τα παιδιά ως το πιο βαρετό μάθημα, ενώ δεν είναι λίγα και αυτά που το θεωρούν άχρηστο. Και η αλήθεια είναι ότι αυτό καλώς ή κακώς δεν το πιστεύουν μόνο μικρά παιδιά, αλλά και μεγαλύτερα, όπως και ενήλικες. Όλα, όμως, ξεκινούν από την μικρή ηλικία, όταν πηγαίνουν στο σχολείο και όλοι γύρω τους αντιμετωπίζουν την Ιστορία ως ένα μάθημα που τα παιδιά απλά πρέπει να το διαβάσουν χωρίς δεύτερη κουβέντα, χωρίς να τους εξηγήσουν γιατί να το μάθουν και να ασχοληθούν μαζί του.

Αυτό το λάθος συμβαίνει συχνά και από τις δύο πλευρές, και από την οικογένεια και από το σχολείο. Εμείς σου προτείνουμε να επιλέξεις μια διαφορετική μέθοδο και να εξηγήσεις πρώτα στο παιδί σου γιατί διαβάζουμε Ιστορία, ποια η αξία και η σημαντικότητά της, ώστε όχι απλά να τη μάθει για το σχολείο και να διαπρέψει στα διαγωνίσματα, αλλά και προκειμένου να αποκτήσει γενικές γνώσεις στη ζωή του, που θα του ανοίξουν τους ορίζοντες, θα τον πάνε μπροστά και θα τον κάνουν σωστό πολίτη.

«Γιατί να μάθω Αρχαία Ελληνικά, μαμά;»: Πώς να βοηθήσουμε το παιδί να τα αγαπήσει στην εποχή της τεχνολογίας;

Πώς να αγαπήσει το παιδί την Ιστορία ή έστω να αρχίσει να τη διαβάζει;

Μια κουβέντα με το παιδί σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πάντα χρήσιμη και ωφέλιμη.

  • Διαβάζοντας Ιστορία μπορούμε να κατανοήσουμε τα όσα συμβαίνουν γύρω μας στον κόσμο, αλλά και να παραδειγματιστούμε ώστε να βελτιώσουμε τη δική μας κοινωνία και τον κόσμο του σήμερα. Για παράδειγμα, γιατί το τωρινό μας πολίτευμα είναι δημοκρατία κι όχι τυραννία; Γιατί το τελευταίο είδος πολιτεύματος δεν υπάρχει πια στην Ελλάδα; Η Ιστορία έχεις όλες τις απαντήσεις στην πράξη, με ρεαλιστικά παραδείγματα.
  • Έχοντας ιστορικές γνώσεις, μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι πολίτες. Αφενός τα λάθη του παρελθόντος μπορούν να μας μάθουν πάρα πολλά για το μέλλον μας και αφετέρου οι γνώσεις μας μαθαίνουν ακόμα και να συμπεριφερόμαστε. Ένα παράδειγμα; Γιατί σήμερα προσπαθούμε να εξαλείψουμε κάθε μορφή πατριαρχικής κοινωνίας και να φερόμαστε πιο δίκαια απέναντι σε κάθε άνθρωπο;
  • Μπορούμε να αξιολογούμε και να καταλαβαίνουμε το τι διαβάζουμε και ακούμε στις ειδήσεις. Ή αλλιώς με μία μικρή φράση… κριτική σκέψη. Στην τηλεόραση σήμερα θα ακούσεις πολλά, πάρα πολλά. Πόσα από αυτά είναι αλήθεια; Όταν πας στις εκλογές να ψηφίσεις πώς ξέρεις τι να ψηφίσεις; Όλα αυτά είναι Ιστορία, που θα σε βοηθήσει στο μέγιστο να κατανοήσεις καθετί που ακούς, διαβάζεις, βλέπεις, ώστε με τον καιρό να μπορείς να διαχωρίζεις τι είναι αλήθεια και τι όχι.
  • Καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει σήμερα στον κόσμο. Γιατί υπάρχουν πόλεμοι σε κάποιες χώρες; Γιατί σε κάποια άλλα έθνη υπάρχουν διαφορετικές αντιλήψεις, ήθη, έθιμα; Γιατί σε μερικές χώρες οι γυναίκες φοράνε μπούργκα;
  • Η Ιστορία θα βοηθήσει το παιδί και σε άλλα μαθήματα, όπως τα Αρχαία Ελληνικά και την Έκθεση. Το παιδί θα μάθει να τεκμηριώνει, να αξιολογεί, να κρίνει, να θέτει παραδείγματα εύστοχα.
  • Κι όμως μπορεί να βρεθείς σε παρέες που να συζητήσουν ένα θέμα που βασίζεται σε ιστορικό γεγονός. Για παράδειγμα, η κράτηση του Κουφοντίνα έχει έρθει πολλές φορές στην επικαιρότητα και συζητήσεις έχουν υπάρξει ποικίλες. Γιατί να μην ξέρεις ότι είναι τρομοκράτης και μέλος της Ε.Ο. 17 Νοέμβρη και μερικά ακόμη πράγματα, τεκμηριώνοντας την άποψή σου;
  • Η Ιστορία βοηθά στην κατανόηση της ηθικής και τον διαχωρισμό του καλού από το κακό. Μέσα από τα γεγονότα και τις ιστορικές καταστάσεις του παρελθόντος οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν την αίσθηση της ηθικής και να κατανοήσουν τις επιπτώσεις των κακών πράξεων.
παιδί την Ιστορία
Freepik

Η άγνοιά μας για την Ιστορία μάς κάνει να μιλάμε άσχημα για τη δική μας εποχή.

Gustave Flaubert, Γάλλος συγγραφέας

Τέλος, ο αντίλογος κάποιου είτε παιδιού είτε ενήλικα για την Ιστορία πάντα θα είναι «Και τελικά πού χρησιμεύει πρακτικά στην καθημερινότητα;». Ουσιαστικά η απάντηση είναι όλα τα παραπάνω, όμως ως καθηγήτρια θα σου πω και το εξής. Όταν θα βγεις έξω με τους φίλους σου μπορεί να μην σε ρωτήσουν για το πότε έγινε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, όμως η Ιστορία δεν είναι μόνο πόλεμοι και ημερομηνίες. Είναι αντιλήψεις, ιδεολογίες, κινήματα και πράγματα που επηρεάζουν τη σημερινή ζωή και κοινωνία και μας αφορούν άμεσα.

Όταν διεκδικούμε στην κοινωνία του σήμερα την ισότητα των φύλων, καλύτερες θέσεις εργασίας και για τις γυναίκες και καλύτερους μισθούς δεν γίνεται να έχουμε την πεποίθηση ότι η επιθυμία και η προσπάθεια για ισότητα ξεκίνησε με τον Μάιο του ’68, όπως συχνά ακούω. Όταν καταδικάζουμε τις πατριαρχικές κοινωνίες και αντιλήψεις, τους Ταλιμπάν και τα ομοφοβικά στερεότυπα οφείλουμε να κατανοούμε γιατί το κάνουμε. Και όλα αυτά είναι Ιστορία. Ιστορία που δεν χρειάζεται να ανοίξεις τα βιβλία του σχολείου για να τη μάθεις και ιδανικό είναι να μην κάνεις και το παιδί σου έτσι. Η Ιστορία αυτή υπάρχει παντού, ακόμα και στο ίντερνετ μπορείς να βρεις όσες πληροφορίες θες.

Κάθε μέρα γράφεται η Ιστορία. Καθετί που ζούμε αύριο θα συζητιέται ως παρελθόν, ως Ιστορία και οφείλουμε να μάθουμε στα παιδιά μας την αξία της γνώσης, της ενημέρωσης και της ενασχόλησης τόσο με το παρόν όσο και με το παρελθόν. Η Ιστορία ποτέ δε θα μας πάει πίσω, αλλά αντιθέτως μπροστά. Και μέσα απ’ όλα όσα μαθαίνουμε γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι και πολίτες για το αύριο που έρχεται. Το παρελθόν μας είναι το μέλλον μας και γνωρίζοντάς το μπορούμε να εξελιχθούμε και να αποφύγουμε και λάθη του παρελθόντος.

Ελπίζω αυτό το άρθρο να σε βοήθησε να πείσεις το παιδί σου να διαβάσει Ιστορία και να καταλάβει την αξία της, αλλά και να σου θύμισε τη σημαντικότητά της και για εσένα. Γιατί δεν πρέπει να σταματήσουμε ποτέ να διαβάζουμε, όπως και δεν πρέπει ποτέ να σταματήσουμε να ενημερωνόμαστε και να εξελισσόμαστε, γιατί μόνο έτσι θα πάμε μπροστά!

Οι άνθρωποι όλων των εποχών μοιάζουν. Η ιστορία δεν είναι χρήσιμη επειδή διαβάζει κανείς εκεί το παρελθόν, αλλά επειδή διαβάζει το μέλλον.

Jean-Baptiste Say, Γάλλος οικονομολόγος

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News