Ο θυμός είναι ένα από τα πιο βασικά συναισθήματα που βιώνει ένας άνθρωπος. Δεν εξαιρούνται βέβαια τα ξεσπάσματα θυμού στα παιδιά, κάθε ηλικίας, τα οποία είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε αυτά. Είναι σύνηθες για όσα δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους να χάνουν τον έλεγχο του εαυτού τους και να ξεσπούν τη δυσφορία τους στους άλλους, ουρλιάζοντας, πετώντας αντικείμενα, χτυπώντας ή δαγκώνοντας. Αφού ξεσπάσουν το θυμό τους και ηρεμήσουν, τις περισσότερες από αυτές τις φορές, τα παιδιά μετανιώνουν για αυτή τους τη συμπεριφορά. Το ερώτημα είναι όμως πώς μπορεί ένας γονιός να διαχειριστεί τέτοιου είδους συμπεριφορές και ποια είναι η σωστή αντιμετώπισή τους;

Tantrum: Πώς να αντιμετωπίσω τις εκρήξεις θυμού του παιδιού μου

Ξεσπάσματα θυμού στα παιδιά: Πώς να τα αντιμετωπίσεις με ψυχραιμία

ξεσπάσματα θυμού στα παιδιά
Unsplash

Μην φοβάσαι τις εκρήξεις

Όταν μιλάμε για παιδιά και θυμό, αυτό που μπορεί να σε βοηθήσει είναι να θυμάσαι το εξής: Πρώτον, ο θυμός είναι ένα βασικό ανθρώπινο συναίσθημα. Και δεύτερον, τα συναισθήματα υπάρχουν για να μας υπενθυμίσουν ορισμένα πράγματα για τον εαυτό μας και τις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους.

Το να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου ότι ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα μπορεί να σε βοηθήσει να ανταποκριθείς σε ένα παιδί με συμπόνια και όχι με προβληματισμό. Το να φωνάζεις σε ένα παιδί που ήδη ωρύεται είναι πιθανό να κλιμακώσει την κατάσταση. Οι γονείς θα πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά τους να επεξεργαστούν αυτά τα συναισθήματα με υγιή τρόπο.

Οι εκρήξεις αυτές άλλωστε εξυπηρετούν έναν αναπτυξιακό σκοπό, καθώς μέσα από αυτές τα παιδιά μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν τις μεταβάσεις, μαθαίνουν κοινωνικούς κανόνες και τις καταστάσεις στις οποίες απαιτείται σωστή διαχείριση.

Βοήθησε το παιδί σου να αναπτύξει ένα συναισθηματικό λεξιλόγιο

Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να επικοινωνούν τα συναισθήματά τους ώστε να μπορούν να μιλήσουν για αυτό που περνάνε.

Συνιστάται να έρχονται τα μωρά σε επαφή με απλά βιβλιαράκια με εικόνες άλλων παιδιών που χαμογελούν ή γελούν ή συνοφρυώνονται.

Ο στόχος είναι να βοηθήσεις το παιδί να αναπτύξει τη γλώσσα που χρειάζεται για να εκφράσει τα συναισθήματά του. Είναι μια δεξιότητα που αναπτύσσεται με τον χρόνο και την εξάσκηση και μπορεί να το βοηθήσει να νιώσει ότι υπάρχει κατανόηση από τους γονείς του.

Μοιράσου με το παιδί τα δικά σου συναισθήματα

Οι γονείς μερικές φορές αισθάνονται ότι πρέπει να προστατεύσουν τα παιδιά τους από τα δικά τους συναισθήματα, αλλά στην πραγματικότητα το να τα μοιράζεσαι μαζί τους μπορεί να είναι αρκετά ωφέλιμο. Ξεκίνα περιγράφοντας στο παιδί σου τι επιδράσεις έχει ο θυμός σε σωματικό επίπεδο.

Το πιο σημαντικό είναι όμως το να μοιραστείς πώς διαχειρίζεσαι τέτοιου είδους συναισθήματα. Μπορείς να πεις: «Θα πάρω μερικές βαθιές αναπνοές για να ηρεμήσω» ή «Θα πάω να καθίσω για μια στιγμή» ή «Θα πιω λίγο νερό», Ό,τι κι αν χρειάζεσαι εκείνη τη στιγμή, πες το δυνατά και βοήθησέ το να καταλάβει τι είναι αυτό που συμβαίνει.

Τα 3 βασικά είδη του θυμού-Με ποιο μπορείς να αντικαταστήσεις εκείνο με τις καταστροφικές συνέπειες;

Βοήθησε το να αναζητήσει δικούς του τρόπους αντιμετώπισης

Τα παιδιά πρέπει να βρουν τους δικούς τους τρόπους διαχείρισης, οι οποίοι μπορεί να είναι διαφορετικοί από τους δικούς σου. Το να βοηθήσετε το παιδί σου να βρει μια διέξοδο για το θυμό που νιώθει μπορεί να χρειαστεί αρκετό πειραματισμό. Πρότρεψέ το να δοκιμάσει διάφορες στρατηγικές αντιμετώπισης, ώστε να εξασκηθούν στη διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων προτού αυτά γίνουν πολύ έντονα.

Και μην ξεχνάς να του δίνεις συγχαρητήρια κάθε φορά που κάνει ένα μικρό βήμα προς τον αυτοέλεγχο και την ωριμότητα. Η διαχείριση του θυμού είναι μια μακροπρόθεσμη υπόθεση.

Θέσε ξεκάθαρα όρια γύρω από μη ασφαλείς συμπεριφορές

Τα παιδιά πρέπει να μάθουν ότι ενώ όλα τα συναισθήματα – συμπεριλαμβανομένου του θυμού – είναι εντάξει, δεν είναι όλες οι συμπεριφορές επιτρεπτές. Επομένως, τα σαφή όρια γύρω από επιθετικές ή επικίνδυνες συμπεριφορές είναι σημαντικά.

Οι γονείς των νηπίων και των παιδιών προσχολικής ηλικίας θα πρέπει να παρακολουθούν τη διάρκεια και τη συχνότητα των εκρήξεων τους, καθώς και εάν εμφανίζονται σε διαφορετικά περιβάλλοντα.

Οι γονείς των εφήβων από την άλλη, πρέπει να προσέχουν αν ο θυμός τους δείχνει να είναι σταθερός ή έντονος. Οι εναλλαγές της διάθεσης είναι χαρακτηριστικές για τους εφήβους, αλλά ο θυμός ή ο εκνευρισμός που διαρκεί για περισσότερες εβδομάδες δεν είναι.

Άκουσέ το και αποδέξου τα συναισθήματα του

Είναι σημαντικό να βεβαιωθείς ότι το παιδί σου έχει την ευκαιρία και δεν φοβάται να μιλήσει για τα συναισθήματά του με έμπιστους φίλους ή την οικογένεια του.

Η καλύτερη μορφή διαχείρισης θυμού είναι το συναίσθημα ότι γίνεσαι κατανοητός. Συχνά όταν είμαστε θυμωμένοι, κατά βάθος νιώθουμε φόβο, αισθανόμαστε παρεξηγημένοι και αποκομμένοι».

Και αν τα ξεσπάσματα θυμού στα παιδιά είναι συχνά, ή φαίνεται σαν να παλεύουν πολύ για να ρυθμίσουν τις αντιδράσεις τους, επικοινώνησε με τον παιδίατρό τους ή έναν πάροχο ψυχικής υγείας.

Ψυχικά τραύματα: «Ακούω, φροντίζω και υποστηρίζω το εσωτερικό μου παιδί»

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News