Πώς να μάθει ιστορία το παιδί; Πώς να το βοηθήσω εγώ από το σπίτι να μάθει την ιστορία ώστε να την έχει σαν βάση στη ζωή του και όχι ως ένα παπαγαλάκι που θα την πει σήμερα στο δάσκαλο και τον Ιούνιο δε θα θυμάται τίποτα; Θα μιλήσω φυσικά ως μαμά και ως άνθρωπος που του αρέσουν οι ιστορίες γενικά αλλά δεν μου άρεσε η ιστορία ως παιδί. Μου αρέσει όμως ως μεγάλη. Εκεί κοντά στα 25 κατάλαβα πόσο χρήσιμη είναι η ιστορία στη ζωή μου και από πέρυσι που μπήκε στη ζωή της κόρης μου προσπάθησα να τη βοηθήσω να το καταλάβει και η ίδια ώστε να μπει σωστά αυτή η βάση.

Πώς να μάθει ιστορία το παιδί

Είναι βαρετή η ιστορία, οι μάχες, οι χρονολογίες, ποιος ήταν με ποιον, γιατί έγινε ο Τρωικός πόλεμος και όλα τα σχετικά. Είναι βαρετά αλλά είναι η βάση της κατανόησης του πώς έχει δομηθεί ο κόσμος μας σήμερα. Και μπορεί στην ηλικία των 8 ή 9 ετών το παιδί να μην είναι σε θέση να το καταλάβει αλλά μεγαλώνοντας θα του γεννηθεί η ανάγκη για να μάθει την ιστορία με άλλους τρόπους.

Γιατί ο Μάριος Μάζαρης είναι ο δάσκαλος που θα θέλαμε όλοι να έχουμε!

νέα σχολική χρονιά

Ας ξεχάσουμε για λίγο την εποχή που πηγαίναμε εμείς σχολείο και ο δάσκαλος ήθελε να του πούμε νεράκι (όπως έλεγαν τότε) το μάθημα. Στο σχολείο του σήμερα, δεν έχει ζητηθεί στο παιδί μου και ελπίζω όχι και στο δικό σου, να πει το μάθει απ’ έξω. Το ζητούμενο είναι να καταλάβει το παιδί το μάθημα, τι έγινε και να μπορεί να περιγράψει με δικά του λόγια την ιστορία.

  1. Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο στο παιδί ότι η μισή δουλειά γίνεται στο σχολείο. Αν είναι συγκεντρωμένο στην παράδοση του μαθήματος, θα μάθει ακόμα πιο εύκολα το μάθημά του. Πολλές φορές όταν παίρνω την κόρη μου από το σχολείο, τη ρωτάω: «για τι μιλήσατε σήμερα στην ιστορία». Το έχει φρέσκο στο μυαλουδάκι της και μπορεί να μου πει το μάθημα. Αυτό βοηθά πολύ γιατί υπενθυμίζει το μάθημα στο παιδί και βάζει μπρος τη διαδικασία της μάθησης.
  2. Συγκέντρωση: Είναι πολύ βασικό βήμα στη μελέτη. Αν το παιδί δεν είναι συγκεντρωμένο, δε μπορεί να μάθει. Εφόσον συγκεντρωθεί, κάνει δύο ή τρεις φορές μια ανάγνωση το κείμενο, ώστε να καταλάβει για τι μιλάει το μάθημα.
  3. Στο τελευταίο πέρασμα με ένα φωσφοριζέ μαρκαδοράκι υπογραμμίζει λέξεις κλειδιά, σημαντικές ημερομηνίες, ονόματα, μάχες και εν ολίγοις ό,τι είναι βασικό ώστε να πέσει εκεί το μάτι όταν ανοίξει το βιβλίο ξανά.
  4. Σε κάθε παράγραφο αν θέλει μπορεί να σημειώσει τη λέξη ή λέξεις κλειδιά ώστε να θυμάται για τι μιλάει το σημείο. Πχ: Περικλής χρυσός αιώνας, ή όποια σημείωση το βοηθά εκείνο. Οι σημειώσεις άλλωστε είναι πολύ προσωπικό θέμα και κάθε άνθρωπος σημειώνει ότι θεωρεί εκείνος χρήσιμο.
  5. Ο δάσκαλος της κόρης μου, μας δίνει συμπληρωματικά ένα σχεδιάγραμμα του μαθήματος. Με ημερομηνίες, ονόματα, μάχες και όλα όσα μαθαίνουν σε κάθε μάθημα. Εξαιρετικό εργαλείο που βοηθά να βάλει σε μια τάξη το παιδί τις πληροφορίες.
  6. Video στο Youtube, που λένε την ιστορία σύμφωνα με το βιβλίο του σχολείου. Πάρα πολύ βοηθητικά τα video για τα παιδιά που είναι οπτικοί τύποι. Γενικά είναι πολύ εύκολο να αναδιηγηθείς μια ιστορία που είδες σε μορφή εικόνας.
  7. Πες στο παιδί να γίνει ο δάσκαλός σου και να σου διηγηθεί την ιστορία της ημέρας. Συχνά η κόρη μου όταν δεν μπορώ να ακούσω το μάθημα, το λέει στα κουκλάκια της. Άλλοτε γράφει στον λευκοπίνακά της το μάθημα σε μορφή σημειώσεων καθώς λέει το μάθημα.
  8. Κάνε το να μοιάζει με παιχνίδι. Βάλε την τεχνολογία στο παιχνίδι και το παιδί θα θέλει να το κάνει. Δώσε του μια παλιά κάμερα ή ένα παλιό κινητό και άσε να τραβήξει το μάθημα της ημέρας, θα χαρεί πολύ που θα του δοθεί η ευκαιρία να γίνει για λίγο «youtuber».

«Γιατί να μάθω Ιστορία, μαμά;»: Πώς να εξηγήσεις στο παιδί σου την αξία αυτού του μαθήματος και να το πείσεις να το διαβάζει;

Η μάθηση δεν είναι τιμωρία, είναι δώρο και όσο το βιώνει έτσι το παιδί μας, δεν θα χρειαστεί ποτέ να το πείσεις ότι πρέπει να διαβάσει

Το μόνο που χρειάστηκε να πω στα παιδιά μου σχετικά με την μάθηση από όταν ήταν μικρά στην πρώτη τάξη, ήταν μόνο ότι δεν με ενδιαφέρουν καθόλου οι βαθμοί, με ενδιαφέρει μόνο η γνώση και ό,τι εμείς από την πλευρά μας θα φροντίσουμε να λάβουν όλα τα εφόδια.

Εκείνος που δεν διάβασε δεν έμαθε, μόνο αυτό. Θα μου πεις ποιο εξάχρονο το ενδιαφέρει η γνώση; Αν πας πίσω εκεί στα χρόνια του δημοτικού, ίσως θυμηθείς ότι ούτε εσένα σε πολυενοιαζε η γνώση. Η γνώση είναι ένα από τα πιο σπουδαία εφόδια που έχουμε και το μόνο που δεν μπορεί να μας πάρει κανείς όπως και τις αναμνήσεις μας. Και αυτό είναι αρκετό.

Παιδί και διάβασμα το καλοκαίρι: Μάθε όλα τα μυστικά για να γίνει πιο ευχάριστο

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News