Οι παρεξηγήσεις είναι μέρος της καθημερινότητας, αλλά δυστυχώς μας χαλάνε τη ζωή. Συνήθως οδηγούν σε συγκρούσεις, είναι χάσιμο χρόνου και πάντα μα πάντα, μας χαλάνε τη διάθεση. Γιατί λοιπόν να τους επιτρέπουμε να συμβαίνουν τόσο συχνά;

Πού οφείλονται οι παρεξηγήσεις;

Παρεξήγηση ίσον παρανόηση: «Δεν κατάλαβα καλά αυτό που μου εξήγησες». Ο λόγος για τον οποίο οι παρεξηγήσεις συμβαίνουν τόσο συχνά οφείλεται στη διαφορετικότητα των ανθρώπων. Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, με διαφορετικό φίλτρο αντίληψης και γι’ αυτό ερμηνεύει διαφορετικά τα ερεθίσματα που δέχεται, σε σχέση με κάποιο άλλο. Έτσι, δεν πρέπει ποτέ να κάνουμε το μοιραίο λάθος να υποθέτουμε ότι αυτό που εμείς λέμε θα γίνει αντιληπτό και από τον άλλον με τον ίδιο τρόπο.

Χαρακτηριστική απόδειξη αυτού του γεγονότος είναι βίντεο που κυκλοφορούν στο YouTube που δείχνουν πώς αλλοιώνεται ένα μήνυμα όταν το μεταφέρει ο ένας στον άλλο, ειδικά με γλώσσα του σώματος. Είναι το γνωστό παιχνίδι «χαλασμένο τηλέφωνο» που παίζαμε μικροί. Ωστόσο, αυτό συμβαίνει καθημερινά και δεν έχει καθόλου πλάκα τελικά, γιατί οδηγεί σε δεκάδες παρεξηγήσεις. Το λάθος και η πηγή του κακού εδώ κρύβεται στο γεγονός ότι υποθέτουμε ότι ο άλλος θα συλλάβει, θα επεξεργαστεί και θα ερμηνεύσει ένα μήνυμα με τον ίδιο τρόπο που στοχεύαμε εμείς. Αν δεχθούμε ως γεγονός ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, παρά μόνο κατά τύχη, τότε θα γλιτώσουμε την πλειοψηφία των παρεξηγήσεων στη ζωή μας.

Πώς να αποφεύγουμε τις παρεξηγήσεις;

Αυτό που πρέπει να κάνουμε, αντί να υποθέτουμε, είναι να ρωτάμε τον άλλον ακριβώς τι κατάλαβε, ώστε να τσεκάρουμε αν αυτό που κατάλαβε είναι αυτό που στοχεύαμε. Αν δεν είναι, τότε μπορούμε επιτόπου να το διορθώσουμε δίνοντας καλύτερες εξηγήσεις. Αν δεν το κάνουμε, τότε όλα θα πάρουν το δρόμο τους, οδηγώντας σε παρεξηγήσεις και εμείς θα είμαστε εφησυχασμένοι -κακώς- ότι τα κάναμε όλα σωστά. Επομένως ο πρώτος τρόπος να αποφεύγουμε τις παρεξηγήσεις είναι να αναγνωρίσουμε τη διαφορετικότητα των ανθρώπων και να μάθουμε να ρωτάμε, αντί να υποθέτουμε, για να τσεκάρουμε την κατανόηση σε κάθε περίσταση.

Ο δεύτερος τρόπος έχει να κάνει με το να μάθουμε να διατηρούμε την ουδετερότητά μας συναισθηματικά, ώστε να μπορούμε να σκεφτόμαστε πιο καθαρά μια κατάσταση. Και λέω «να μάθουμε» διότι η ικανότητα που κρύβεται από πίσω είναι η συναισθηματική νοημοσύνη, που είναι κατά βάση επίκτητη ικανότητα. Αν καταφέρουμε να παραμένουμε ουδέτεροι και να μην παίρνουμε προσωπικά τόσες καταστάσεις θα μπορούμε να διατηρούμε την ψυχραιμία μας και να αποφεύγουμε τις παρεξηγήσεις.

Πώς να μην παρεξηγηθείς με κάποιον αν νομίζεις ότι σου επιτίθεται; Αν νομίζεις ότι σε προσβάλλει; Ωστόσο, μπορεί κάποιος απλώς να εκφράζει τη γνώμη του ή να σου εκφέρει αρνητική κριτική, η οποία μπορεί να μην έχει καμία πρόθεση ούτε να σε προσβάλλει, ούτε να σε πληγώσει. Αν όμως το πάρεις προσωπικά, σίγουρα θα παρεξηγηθείς.

Εδώ το λάθος είναι διπλό. Αφενός δεν πρέπει ποτέ να υποθέτουμε ότι γνωρίζουμε τις προθέσεις του άλλου. Το να σε προσβάλλει ή να σου επιτίθεται κάποιος ισοδυναμεί με το ότι γνωρίζεις τις προθέσεις του. Αυτό όμως είναι αδύνατον να το γνωρίζουμε, γιατί οι προθέσεις κρύβονται στο μυαλό κάποιου και η ικανότητα να διαβάζουμε το μυαλό του άλλου δεν έχει εφευρεθεί ακόμα (απ’ όσο ξέρω).

Αφετέρου για να νομίζουμε ότι κάποιος μας επιτίθεται, προφανώς θα φταίει ο τρόπος του. Μπορεί να υψώνει τη φωνή του, να χρησιμοποιεί σκληρές λέξεις ή απλώς να είναι απότομος. Πολύ συχνά οι άνθρωποι που εκφράζουν ωμά ή απότομα την άποψή τους παρεξηγούνται από τους άλλους και χαρακτηρίζονται ως επιθετικοί. Αυτό όμως έχει να κάνει με τον τύπο προσωπικότητάς τους (κυριαρχικός ή κόκκινος) ή με την έλλειψη διαπροσωπικών ικανοτήτων, αλλά όχι με τις προθέσεις του (επιθετικότητα). Ο τρίτος τρόπος λοιπόν να αποφεύγουμε τις παρεξηγήσεις είναι να μην ερμηνεύουμε τις προθέσεις του άλλου, γιατί δεν είμαστε σε θέση να τις γνωρίζουμε.

Τέταρτος τρόπος για αποφεύγουμε τις παρεξηγήσεις είναι να μιλάμε συγκεκριμένα και ξεκάθαρα. Επίσης να εξασφαλίζουμε ότι και οι άλλοι κάνουν το ίδιο, θέτοντάς τους τις κατάλληλες ερωτήσεις, ώστε να βοηθηθούν να εκφραστούν πιο ξεκάθαρα. Γενικά όταν τηρούνται οι 5 προϋποθέσεις ενός αποτελεσματικού μηνύματος, στον γραπτό ή προφορικό μας λόγο, θέτουμε τις βάσεις για σωστή επικοινωνία.

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι:

  • σαφήνεια
  • ακρίβεια
  • πληρότητα
  • περιεκτικότητα
  • ορθότητα

Αν μάθουμε να μιλάμε με αυτές τις προϋποθέσεις, θα αποφύγουμε τη συντριπτική πλειοψηφία παρεξηγήσεων στη ζωή μας.

Τέλος, ο καλύτερος τρόπος για να αποφεύγουμε τις παρεξηγήσεις στη ζωή μας είναι έχοντας θετική στάση απέναντι στους ανθρώπους. Αν προσεγγίζουμε κάθε άνθρωπο με καλή διάθεση, υπομονή και κατανόηση, θέτουμε τις βάσεις για συνεννόηση μαζί του και όχι παρεξήγηση.

Info!

Εύη Ξυραφά

Εύη Ξυραφά | Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης και εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας. Δημιουργός του Believe In You, που διοργανώνει σεμινάρια προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης για το ευρύ κοινό.

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2106128281, 6974781051

Website

Email: info@believeinyou.gr

Facebook

Skype: evi_xyrafa

Αν ενδιαφέρεστε για ατομικές συναντήσεις coaching από κοντά, τηλεφωνικά ή μέσω skype, επικοινωνήστε μαζί μου. Θα χαρώ να σας βοηθήσω σε κάθε βήμα!

Η Εύη Ξυραφά κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2020 από τις εκδόσεις Διόπτρα το βιβλίο της Θέλω-Πιστεύω-Μπορώ. Μπορείτε να πάρετε μια γεύση απ’ τις 30 πρώτες σελίδες εδώ!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News