Ο ανθρώπινος πόνος, είναι ίδιος για όλους τους ανθρώπους ακόμη και για τους θεραπευτές. Τυπικά, οι άνθρωποι που θέλουν να γίνουν θεραπευτές ενδιαφέρονται για τη σύνδεση με τους ανθρώπους. Όταν κάνουν θεραπεία, αυτή η ανάγκη πρέπει να αναπροσανατολιστεί, να εξημερωθεί, ώστε να μην παρεμποδιστεί η αντικειμενικότητα.

Το άγχος είναι κομμάτι του σύγχρονου τρόπου ζωής αλλά η διαχείρισή του εξαρτάται αποκλειστικά από εμάς.

Το στρες είναι μέρος της και η πλειοψηφία υποφέρει από την επίδρασή του στο σώμα. Άρθρα, μελέτες, έρευνες, ομιλίες, τιπς, τρικς, λόγια και συμβουλές για την διαχείριση του άγχους μας κατακλύζουν: Ποιος είναι, όμως, τελικά, ο τρόπος που μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά σε μας;

Το μυαλό είναι το μοναδικό όπλο που διαθέτουμε για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις και τις δυσκολίες της καθημερινότητας που πιέζει, απαιτεί, ζητά συνεχώς όλο και περισσότερα από εμάς. Το μυαλό είναι το μοναδικό όπλο που έχουμε για να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις και δυσκολίες της ζωής. Είναι παντοδύναμο. Αλλά και τόσο εύθραυστο.

Η «τροφή» (δηλαδή οι εικόνες, τα μηνύματα, οι πληροφορίες) που του δίνετε καθημερινά -από τα πρώτα χρόνια της ζωής σας, μέχρι την στιγμή που διαβάζετε αυτό το άρθρο- καθορίζει τις άμυνές του απέναντι στα αρνητικά ερεθίσματα της καθημερινότητας. Μιας καθημερινότητας που πιέζει, απαιτεί, τρέχει, ζητά όλο και περισσότερα από εμάς.

Μόνο με την καλή σχέση με τον εαυτό μας μπορούμε να διαχειριστούμε την αρνητική επίδραση του άγχους στο σώμα μας: αυτή είναι η κύρια θέση των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ψυχικής υγείας.

Κάθε άνθρωπος μπορεί να αισθανθεί άγχος και πίεση, ειδικά όταν η καθημερινότητα είναι γεμάτη από υποχρεώσεις και δεσμεύσεις. Ακόμα και οι ψυχολόγοι, στους οποίους συχνά στρεφόμαστε για συμβουλές και χρήσιμες στρατηγικές, προκειμένου να καταφέρουμε να μειώσουμε ή τουλάχιστον να διαχειριστούμε την ανησυχία μας.

Το άγχος του θεραπευτή

Πώς διαχειρίζονται οι ψυχολόγοι το άγχος;

Είτε όταν το άγχος είναι περιστασιακό είτε όταν αποτελεί μέρος μιας διαταραχής, οι ψυχολόγοι γνωρίζουν ότι εάν δεν είναι σε θέση να το διαχειριστούν, τότε δεν θα μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά τους θεραπευόμενους ώστε να αντιμετωπίσουν το καθημερινό στρες.

«Η ικανότητα του θεραπευτή να αποδίδει καλά και να παρέχει υπηρεσίες σε έναν θεραπευόμενο απαιτεί πραγματικά ότι το ίδιο το άτομο διαχειρίζεται τη δική του ψυχική κατάσταση».

Το άγχος του θεραπευτή: Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς καταπολεμούν το άγχος οι άνθρωποι που αφιερώνουν το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητάς τους στο να ακούν, να συμβουλεύουν, να κατευθύνουν σε ψυχολογικό επίπεδο άλλους ανθρώπους (ψυχολόγοι, σύμβουλοι ψυχικής υγείας, ψυχοθεραπευτές και ψυχαναλυτές);

Πώς οι ψυχολόγοι, σύμβουλοι ψυχικής υγείας, ψυχοθεραπευτές και ψυχαναλυτές διαχειρίζονται το άγχος (αν πιστεύετε ότι λόγω της ιδιότητάς τους έχουν λύσει όλα τα εσωτερικής φύσεως θέματά τους, απατάσθε). 

Πώς διαχειριζόμαστε το άγχος μας:

  1. «Αποδέχομαι το γεγονός ότι είμαι αγχωμένος/η»: ένας τρόπος που μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στη διαχείριση του άγχους είναι, σε πρώτο επίπεδο, η αποδοχή του. Με άλλα λόγια, μην αποφεύγεις τον εαυτό σου προσπαθώντας να τον πείσεις ότι είναι καλά, όταν στην πραγματικότητα δεν είναι. Μόνο αν αποδεχθείς το πρόβλημα θα καταφέρεις να το λύσεις.
  2. «Μιλάω στον εαυτό μου»: υπάρχουν φράσεις που λέω στον εαυτό μου και λειτουργούν θετικά στην διαχείριση του άγχους. Φράσεις που μου δίνουν δύναμη και με βοηθούν να υπερπηδώ τα εμπόδια της καθημερινότητας. 
  3. Mικρά «διαλείμματα φροντίδας» μέσα στη μέρα: Δώσε στον εαυτό σου την ευκαιρία να χαλαρώσει κατά τη διάρκεια μιας πιεστικής ημέρας: με την αγαπημένη σου μουσική, με ένα ζεστό μπάνιο με αιθέρια έλαια, έναν καφέ με ένα αγαπημένο σου πρόσωπο. Kαθένας έχει έναν δικό του τρόπο για να χαλαρώνει. Μια δραστηριότητα που σε ξεκουράζει γεννά θετικά συναισθήματα που υπερκαλύπτουν τα αρνητικά. Μπορείς να έχεις τον έλεγχο του στρες, όταν ξέρεις να φροντίζεις τον εαυτό σου.
  4. Αποτυπώνω γραπτά τα συναισθήματά μου: Οι άνθρωποι στον τομέα της ψυχικής υγείας συνηθίζουμε να καταγράφουμε τα συναισθήματά μας και αυτό αποτελεί μια καθαρτική διαδικασία για εμάς. Έτσι αποκτούμε καλύτερο έλεγχο των (αρνητικών) συναισθημάτων μας και μπορούμε να βρούμε την ισορροπία που αναζητούμε.
  5. Εστιάζουμε στην «παρούσα στιγμή»: Ξέρουμε ότι οι αρνητικές σκέψεις μπορούν να καταστρέψουν υπέροχες στιγμές. Αν διανύουμε μια πιεστική περίοδο, επιλέγουμε να προφυλαχθούμε από τις -όχι τόσο θετικές- σκέψεις τους τις ευχάριστες στιγμές που μπορεί να βιώσουμε στο παρόν. Αν για παράδειγμα απολαμβάνουμε ένα ποτό με φίλους, δεν θα σκεφτούμε την ίδια στιγμή το απαιτητικό project που τρέχει στη δουλειά ή άλλες υποχρεώσεις. Εστιάζουμε στο τώρα και το απολαμβάνουμε, προσπαθώντας να μην το διαταράξουμε.
  6. «Αποσυνδεόμαστε» πριν κοιμηθούμε: Είναι γνωστό ότι ο αδιάκοπος έλεγχος των email μας και η διαρκής κύλιση στα social media, η επαφή με ανθρώπους και ο ανθρώπινος πόνος, όχι μόνο δεν μας βοηθά να αποκοιμηθούμε αλλά στην πραγματικότητα μας αγχώνει. Η συνεχής σύνδεση είναι κάτι που μας κρατά ενημερωμένους, μερικές φορές όμως κι αγχωμένους. «Περίπου μία ώρα πριν κοιμηθώ αφήνω στην άκρη το κινητό μου και κάνω κάτι που με ηρεμεί και με χαλαρώνει».
  7. Σκεφτόμαστε πού οφείλεται: Το άγχος αποτελεί ένα προειδοποιητικό μήνυμα ότι κάτι «κρύβεται» για το οποίο φοβάστε. Σκεφτείτε πότε προκλήθηκε το άγχος και γιατί. Παρατηρήστε τις σκέψεις σας, ώστε να εστιάσετε από που προέρχεται. Παρατηρήστε κάθε λεπτομέρεια και βρείτε που οφείλεται και στην συνέχεια με γνώμονα την λογική σκεφτείτε όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά και αισιόδοξα.
  8. Διατηρούμε υγιεινές συνήθειες: Η ενσωμάτωση υγιεινών συνηθειών, όπως μια ισορροπημένη διατροφή και η γυμναστική, μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε σημαντικά τα επίπεδα άγχους.

Όταν είστε ανήσυχοι και δεν οφείλεται σε συγκεκριμένο γεγονός, αναρωτηθείτε τα εξής:

  • Έχω κοιμηθεί καλά;
  • Έχω φάει καλά;
  • Έχω μετακινηθεί αρκετά;

Μαρία Γιαννοπούλου

  • Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting
  • Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc
  • Ειδικευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt
  • PgD Παιδοψυχολογία Παιδιού & Εφήβου 
  •  Τηλ: 6942217440, Ευρυτανίας 13, Αμπελόκηποι
  •  email: maria.giannopulu@gmail.com

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News