Είναι πολλές φορές που αμφισβητούμε και αμφιβάλλουμε για τον εαυτό μας κάτω από την πίεση των απαιτήσεων της καθημερινότητας. «Δεν είμαι αρκετή», «Δεν είμαι αρκετά καλή», «Μήπως είμαι υπερβολική και όλα είναι στο μυαλό μου;» είναι κάποιες από τις σκέψεις που μας απασχολούν. Αν, όμως, είσαι συνεχώς σε αυτή την κατάσταση, τότε πιθανώς να είσαι θύμα του gaslighting. Τι είναι το gaslighting και πώς να το ξεπεράσεις; Είτε γνωρίζεις τι είναι, είτε το ακούς για πρώτη φορά, αυτό το άρθρο θα σε βοηθήσει να ανακαλύψεις αν συμβαίνει gaslighting και σε σένα αλλά και συμβουλές για να το αποβάλλεις.

Τι είναι το gaslighting;

Είναι πολύ πιθανό όλο και κάπου να έχει πάρει το αυτί σου τη λέξη, καθώς όλο και συχνότερα γίνεται λόγος τώρα τελευταία, αλλά να μην ξέρεις τι ακριβώς σημαίνει. Στην ουσία ο όρος περιγράφει ένα είδος ψυχολογικής χειραγώγησης κατά την οποία, το άτομο που τη δέχεται αμφισβητεί ή αμφιβάλλει για την πραγματικότητα, τις αναμνήσεις, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες του.

Τα σημάδια ότι είμαστε κομμάτι μίας τέτοιας κατάστασης δεν είναι πάντα εμφανή και εύκολα να τα αντιληφθούμε. Για παράδειγμα, σε μία σχέση δείγματα gaslighting μπορεί να είναι σε καθημερινές καταστάσεις, όταν γίνεται προσπάθεια οι πράξεις να φαίνονται πιο ανώδυνες από ό,τι είναι ή να υποτιμώνται τα συναισθήματά σου, εννοώντας ότι είσαι υπερβολικά ευαίσθητη. Όλα αυτά είναι ικανά να δημιουργήσουν ένα τοξικό περιβάλλον.

Τι είναι το self-gaslighting;

Επειδή το περιβάλλον μας παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και επηρεάζει το πώς νιώθουμε, τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα, είναι πολύ λογικό να εσωτερικεύουμε συμπεριφορές. Το ίδιο συμβαίνει λοιπόν και στην περίπτωση του gaslighting , καθώς όσοι ζουν σε περιβάλλον με αυτού του είδους την ψυχολογική χειραγώγηση, έχουν την τάση να την εφαρμόζουν και οι ίδιοι στον εαυτό τους. Είναι αυτό που ονομάζουμε self-gaslighting και συνεχώς υποτιμούμε τα συναισθήματά μας και αμφιβάλλουμε για την οπτική με την οποία βλέπουμε την πραγματικότητα.

Ποια είναι τα σημάδια του self-gaslighting;

Είναι μία διαδικασία στην οποία όλοι, ή έστω οι περισσότεροι, εφαρμόζουμε στον εαυτό μας. Δεν έχει να κάνει πάντα με το άμεσο περιβάλλον μας αλλά είναι η κοινωνία στην οποία ζούμε και μεγαλώνουμε, που δεν μας μαθαίνει να σεβόμαστε τις εμπειρίες των άλλων και έτσι δεν ξέρουμε πώς να το κάνουμε και για εμάς, με αποτέλεσμα να τις υποτιμούμε. Είναι πολύ πιθανό να κάνεις κι εσύ self-gaslighting και να μην το καταλαβαίνεις, για αυτό σου έχουμε τα πιο συνηθισμένα σημάδια:

  • Ακυρώνεις ή υποτιμάς τις εμπειρίες σου. Για παράδειγμα, αν κάποιος σου μιλήσει άσχημα, θα απορρίψεις αυτό που ένιωσες επειδή θα πεις ότι είχε μία δύσκολη μέρα και γίνεσαι υπερβολικά ευαίσθητη. Αυτό συμβαίνει επειδή έχεις πειστεί ότι τα συναισθήματά σου δεν είναι τόσο σημαντικά όσο οι άλλοι και τα εσωτερικεύεις.
  • Κρίνεις έντονα τον εαυτό σου. Αμφισβητείς τον εαυτό σου και τον συγκρίνεις συνεχώς, ενώ γίνεσαι πολύ αυστηρή μαζί του.
  • Προσπαθείς να πείσεις τον εαυτό σου στο να αντιδράς με συγκεκριμένο τρόπο, παρακάμπτωνατς ορισμένες φορές το τι νιώθεις.
  • Έχεις μεγάλη δυσκολία να αναγνωρίσεις την αλήθεια. Πολλές φορές όταν είσαι επηρεασμένη από το gaslighting αμφιβάλλεις για την οπτική που έχεις σε πράγματα που συνέβησαν. Η ερώτηση που το αποτυπώνει «Μήπως είναι στο κεφάλι μου;»
  • Αμφιβάλλεις για την αξία σου. Λογικό αποτέλεσμα της τοξικής πρακτικής είναι η μειωμένη αυτοεκτίμηση και η ανασφάλεια. Το να αναρωτιέσαι αν αξίζεις πράγματα ή ακόμη χειρότερα αν μειώνεις τη σημασία των επιτευγμάτων σου και διατάζεις να αναλάβεις νέες ευκαιρίες επειδή πιστεύεις ότι δεν είσαι καλή .

Πώς να το αποβάλλεις;

Τι είναι το gaslighting;
unsplash

Αν αναγνώρισες τον εαυτό σου στα παραπάνω σημάδια, λογικά θέλεις να αποβάλλεις ή έστω να περιορίσεις αυτή την πρακτική για να αισθάνεσαι καλύτερα με τον εαυτό σου. Μπορείς να δοκιμάσεις κάποιες συμβουλές για να σε βοηθήσουν στο στόχο σου. Για παράδειγμα, βοηθητικό θα ήταν να δημιουργήσεις θετικές επιβεβαιώσεις για τον εαυτό σου και να τις επαναλαμβάνεις. «Τα συναισθήματά μου είναι έγκυρα και έχω δικαίωμα να τα εκφράζω» είναι μία πολύ καλή φράση. Στην αρχή μπορεί να σου φαίνεται λίγο χαζό και όχι λειτουργικό αλλά με τον καιρό θα σε βοηθήσει.

Ένας άλλος τρόπος που μπορεί να σου φανεί λειτουργικός είναι να σημειώνεις τα συναισθήματα σου χωρίς να σε κρίνεις. Αυτό θα σε βοηθήσει να τα κατανοήσεις και να αναγνωρίσεις την αξία σου. Γενικότερα πρέπει να εστιάσεις την αυτογνωσία μέσα από διάφορες τεχνικές ώστε να καταφέρεις να επιβεβαιώνεις θετικά τον εαυτό σου και να γνωρίσεις την πραγματική αξία σου. Η διαδικασία της αυτογνωσίας σε συνδυασμό με τη γείωση σου είναι ο απόλυτος συνδυασμός. Η γείωση μπορεί να επιτευχθεί με διαλογισμό ή ακόμα και με μία απλή βόλτα στη φύση. Η ηρεμία και η χαλάρωση θα σε βοηθήσει να βγεις από τις συνεχείς αμφιβολίες του εαυτού σου.

Το gaslighting δεν είναι το πιο απλό πράγμα και έχει τις επιπτώσεις του στη ζωή και την ψυχολογία μας. Για αυτό ελπίζουμε με το άρθρο αυτό , χωρίς να αντικαθιστούμε τους ειδικούς ,να σε βοηθήσουμε έστω και λίγο!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News