Έχεις ακούσει να μιλάνε για το overthinking; Τι είναι το overthinking λοιπόν! Είναι όταν σκέφτεσαι κάτι πολύ ή για μεγάλη διάρκεια. Αν είσαι αντιμέτωπος με μια επιλογή και πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα στο Α ή Β και χάνεις κυριολεκτικά τον ύπνο σου σκεπτόμενος τι θα γίνει αν διαλέξεις το ένα ή το άλλο. Όταν σκέφτεσαι με τις ώρες τι σου είπε κάποιος στη δουλειά ή στην οικογένειά σου, όταν βάζεις το μυαλό σου να δουλεύει υπερωρίες και να πλάθει όλα τα πιθανά σενάρια καταστροφής και η μια σκέψη φέρνει την άλλη και φτάνεις 4 το πρωί να έχεις φτιάξει μια ολόκληρη ταινία επιστημονικής φαντασίας. Οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι πάνω από τους μισούς ενήλικες, μάλιστα σε μικρότερες ηλικίες το ποσοστό αγγίζει το 70%, είναι overthinkers. Τα παρασκεφτόμαστε τα πράγματα και τα ζαλίζουμε κάποιες φορές.

Τι είναι το overthinking

Με δυο λόγια είναι όταν υπερσκέφτεσαι τα πάντα, υπεραναλύεις, φαντάζεσαι τι μπορεί να σημαίνει η σιωπή του άλλου, η πράξη του άλλου, κάνεις υποθέσεις και ολόκληρους εικονικούς διαλόγους στο μυαλό σου. Αυτό μέχρι έναν βαθμό είναι κάτι που κάνουμε οι περισσότεροι άνθρωποι. Είχα διαβάζει ότι οι άνθρωποι κάνουμε περίπου 70.000 σκέψεις μέσα στη μέρα. Το νούμερο είναι τεράστιο. Φαντάσου πόσες υπερωρίες δουλεύει το μυαλό ενός overthinker!

Οι σκέψεις έχουν δύναμη και οι σκέψεις που κάνουμε γίνονται πραγματικότητα. Σύμφωνα με τον Ναπόλεον Χιλ, «Ό,τι και να έχεις στο μυαλό σου σε σταθερή βάση είναι ακριβώς αυτό που θα ζήσεις στη ζωή σου». Οι πιο πετυχημένοι άνθρωποι του πλανήτη το έχουν καταλάβει και χρησιμοποιούν τις σκέψεις τους προς όφελός τους.

Γιατί το κάνω;

άσκηση που ηρεμεί το μυαλό

Σε όλους μπορεί να τύχει μια περίοδος που υπάρχει περισσότερο άγχος ή πίεση για συγκεκριμένο λόγο και είναι πολύ φυσικό να σκεφτόμαστε ίσως περισσότερο για να βρούμε τη λύση στο πρόβλημα μας αυτό.

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις ανθρώπων που μυρικάζουν ξανά και ξανά σκηνές του παρελθόντος ή κάνουν απίθανα σενάρια και ανησυχούν για τα πάντα και τελικά το μόνο αποτέλεσμα σε αυτήν την αντίδραση είναι να παθαίνουν ένα blackout και τελικά να μην μπορούν να κάνουν τίποτα άλλο φτάνοντας ακόμα στην «παράλυση» ή ακόμα και στην κατάθλιψη αφού όλα μοιάζουν να είναι μαύρα και δίχως νόημα.

Από τη στιγμή που θα το διαπιστώσεις ότι το κάνεις αυτό και θες να το αλλάξεις, μια ερώτηση που μπορεί να σε βοηθήσει είναι το «Γιατί το κάνω»; Τι συμβαίνει αυτήν την περίοδο με εμένα και τη ζωή μου; Μήπως είναι ένα μοτίβο που έχω δει στο περιβάλλον μου και το αναπαράγω;

Τι φοβάμαι και τι σημαίνει αυτός ο φόβος για μένα; Μήπως ο φόβος μου είναι εδώ για να μου δείξει κάτι και όχι μόνο για να με φυλακίσει; Μήπως ο μηχανισμός άμυνας αυτός που υπάρχει στη ζωή μου, μπορεί να με βοηθήσει να προχωρήσω;

Πόσο βάρος έχει μια απόφαση και γιατί κάποιες φορές μας είναι αδύνατον να επιλέξουμε

Πώς να το σταματήσω

Σε οποιοδήποτε θέμα θέλω να αλλάξω ή να βελτιώσω κάτι η βάση είναι να προσδιορίσουμε τι προκαλεί την υπερβολική σκέψη και κατόπιν να επιλέξουμε τη στρατηγική για να αλλάξει αυτή η νοοτροπία. Όπως οτιδήποτε θέλουμε να αλλάξουμε όμως είναι κάτι που εύκολα λέγεται αλλά πολύ δύσκολα γίνεται πράξη.

  1. Η ιστορία που συνεχίζω να λέω στον εαυτό μου με κάνει δυνατή ή με κρατά πίσω; Οι ιστορίες που λέμε στον εαυτούς μας για το ποιοι είμαστε μας επηρεάζουν. Μέσα σε αυτές τις ιστορίες υπάρχουν και περιοριστικές πεποιθήσεις και πράγματα που μας έχουν φορεθεί από άλλους μέσα στα χρόνια και εμείς τα πιστεύουμε ως αξιώματα. Για να ξεπεράσουμε τις περιοριστικές πεποιθήσεις, πρέπει πρώτα να τις προσδιορίσετε. Μόλις αλλάξεις την ιστορία που παίζει στο μυαλό σου, θα αλλάξεις τη ζωή σου.
  2. Ας μείνει το παρελθόν πίσω! Οι overthinkers επιστρέφουν στο παρελθόν, ξοδεύοντας ενέργεια στο «τι θα γινόταν αν». Το παρελθόν δεν μπορεί να αλλάξει. Το μόνο που μπορείς να αλλάξεις είναι το νόημα που του δίνεις.Το να εγκαταλείψεις το παρελθόν σημαίνει ότι δεν αφήνεις τα λάθη σου να ελέγχουν τις μελλοντικές σου αποφάσεις.
  3. Ζήσε το τώρα! Το να ζεις τη στιγμή είναι το κλειδί για να μάθεις πώς να σταματήσεις να σκέφτεσαι υπερβολικά. Ανάπνευσε και εστίασε στη στιγμή. Τι ακούς και τι βλέπεις; Γιατί είσαι ευγνώμων; Θα χρειαστεί εξάσκηση αλλά με τον καιρό θα λειτουργήσει πολύ.
  4. Έλεγξε τα συναισθήματά σου. Το να ζεις τη στιγμή δεν σημαίνει να θάβεις τα αρνητικά σου συναισθήματα. Για να ελέγξεις τα συναισθήματά σου, πρέπει να τα αναγνωρίσετε και να προσδιορίσετε τις βαθύτερες αιτίες τους. Όταν νιώθετε άγχος, σκάψτε πιο βαθιά. Συχνά είναι να αντιμετωπίσεις τους μεγαλύτερους φόβους σου, όπως να μην αισθάνεσαι ότι έχεις τον έλεγχο της ζωής σου ή να μην προοδεύεις με τον τρόπο που θα ήθελες να είσαι.
  5. Ο στόχος είναι οι λύσεις και όχι τα προβλήματα. Κανείς δεν ελέγχει την πραγματικότητά σου εκτός από εσένα.

Και αυτό θα περάσει

Ό,τι και αν είναι αυτό που σε απασχολεί σήμερα τόσο πολύ να ξέρεις ότι και αυτό θα περάσει! Και αν δεν μπορείς να πάψεις τις σκέψεις στο μυαλό σου, τουλάχιστον διάλεξε θετικές σκέψεις να κατακλύζουν το μυαλό σου και όχι όλα αυτά που φοβάσαι, αυτά που μπορεί να πάνε στραβά, τα σενάρια και τις ανησυχίες. Οι θετικές εικόνες του αύριο θα σου φέρουν ένα θετικό αύριο. Εκμεταλλεύσου το μυαλό σου και χρησιμοποίησε το μυαλό σου προς όφελός σου!

Πες μου τι σκέψεις κάνεις, να σου πω τι προ(σ)καλείς

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News