Σήμερα είναι παγκόσμια μέρα ψυχικής υγείας. Για να γεννηθεί η ανάγκη κάτι να έχει παγκόσμια μέρα που «γιορτάζεται» σημαίνει ότι υπάρχει εκεί έξω και απασχολεί μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού παγκόσμια. Τι είναι η ψυχική υγεία και γιατί όλοι μιλάνε γι’αυτή. Γιατί είναι τόσο σημαντική; Πότε πρέπει να ζητήσω βοήθεια; Αυτές είναι κάποιες ερωτήσεις που μπορεί να απασχολούν πολλούς ανθρώπους εκεί έξω.

Η ζήλια επηρεάζει την ψυχική και φυσική υγεία

Facts

H ψυχική υγεία είναι όπως η σωματική υγεία, όλοι την έχουν και πρέπει να τη φροντίζουμε. Καλή ψυχική υγεία σημαίνει να είσαι γενικά σε θέση να σκέφτεσαι, να αισθάνεσαι και να αντιδράς με τους τρόπους που χρειάζεσαι και θέλεις να ζήσεις τη ζωή σου.

Αν περάσεις μια περίοδο κακής ψυχικής υγείας, μπορεί να εντοπίσεις τους τρόπους με τους οποίους συνήθως σκέφτεσαι, αισθάνεσαι ή αντιδράς να γίνονται δύσκολοι, ή ακόμα και αδύνατοι. Κάποιες φορές αυτή η αίσθηση μπορεί να μοιάζει με σωματική ασθένεια και ακόμα χειρότερο.

Τα προβλήματα ψυχικής υγείας επηρεάζουν περίπου 1 στους 4 ανθρώπους κάθε χρόνο. Κυμαίνονται από κοινά προβλήματα, όπως κατάθλιψη και άγχος, έως σπανιότερα προβλήματα όπως η σχιζοφρένεια και η διπολική διαταραχή.

Πώς είναι να έχει κάποιος προβλήματα ψυχικής υγείας

Αυτό το βίντεο μπορεί να εξηγήσει με σαφήνεια τα προβλήματα της ψυχικής υγείας και πώς είναι να βιώνεις κάτι τέτοιο.

Είμαι ο μόνος που νιώθω έτσι;

Η εμπειρία ενός προβλήματος ψυχικής υγείας μπορεί να σε αναστατώσει, να σε μπερδέψει, να νιώσεις τρόμο ειδικά στην αρχή του. Είναι πιθανό αν αισθανθείς αδιαθεσία, να το νιώσεις ως σημάδι αδυναμίας ή έχεις αυτήν την αίσθηση ότι «χάνεις το μυαλό σου».

Αυτοί οι φόβοι συχνά ενισχύονται από τον αρνητικό (και συχνά μη ρεαλιστικό) τρόπο με τον οποίο τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας προβάλλονται στην τηλεόραση, στις ταινίες και στα μέσα ενημέρωσης. Αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος που ίσως σε εμποδίσει να μιλήσεις για τα πρόβλημα σου ή να αναζητήσεις βοήθεια. Αυτό, με τη σειρά του, είναι πιθανό να αυξήσει την αγωνία και την αίσθηση της απομόνωσης. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, τα προβλήματα ψυχικής υγείας είναι μια κοινή ανθρώπινη εμπειρία.

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουμε κάποιον που έχει αντιμετωπίσει πρόβλημα ψυχικής υγείας. Μπορούν να συμβούν σε κάθε είδους ανθρώπους από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Και είναι πιθανό ότι, όταν βρει έναν συνδυασμό αυτοφροντίδας, θεραπείας και υποστήριξης που λειτουργεί, θα αισθανθούν καλύτερα.

«Τις άσχημες μέρες, υπάρχω σε έναν κόσμο που μοιάζει να στερείται οποιουδήποτε χρώματος»

Τύποι προβλημάτων ψυχικής υγείας

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά προβλήματα ψυχικής υγείας. Μερικά από αυτά έχουν παρόμοια συμπτώματα, οπότε μπορεί να εμφανιστούν τα συμπτώματα περισσότερων του ενός προβλημάτων ψυχικής υγείας ή να δοθούν πολλές διαγνώσεις ταυτόχρονα. Ή μπορεί να μην υπάρξει συγκεκριμένη διάγνωση, αλλά να συνεχίζονται τα συμπτώματα. Η εμπειρία του καθενός είναι διαφορετική και μπορεί να αλλάξει σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Εποχική κατάθλιψη: Τι είναι και πώς μπορείς να τη διαχειριστείς

  • Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη είναι ένα αίσθημα χαμηλής διάθεσης που διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και επηρεάζει την καθημερινότητα του ατόμου. Μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι απελπισμένος, ένοχος, άχρηστος, χωρίς κίνητρο και εξαντλημένος. Μπορεί να επηρεάσει την αυτοεκτίμησή, τον ύπνο, την όρεξη, τη σεξουαλική διάθεση και τη σωματική υγεία του ατόμου.

Στην πιο ήπια μορφή της, η κατάθλιψη δεν εμποδίζει το να ζήσει το άτομο μια φυσιολογική ζωή, αλλά τα κάνει όλα πιο δύσκολα και φαίνονται λιγότερο αξιόλογα. Στα πιο σοβαρά, η κατάθλιψη μπορεί να παρουσιαστούν τάσεις αυτοκτονίας και απειλή για την ίδια τη ζωή.

Ορισμένοι τύποι εμφανίζονται κατά τη διάρκεια ή μετά την εγκυμοσύνη (προγεννητική και μεταγεννητική κατάθλιψη) ή μπορεί να επανέρχονται κάθε χρόνο την ίδια ώρα (εποχιακή συναισθηματική διαταραχή).

  • Προβλήματα άγχους

Το άγχος είναι αυτό που νιώθουμε όταν ανησυχούμε, είμαστε τεταμένοι ή φοβόμαστε ( ιδιαίτερα για πράγματα που πρόκειται να συμβούν ή που πιστεύουμε ότι θα μπορούσαν να συμβούν στο μέλλον).

Το περιστασιακό άγχος είναι μια φυσιολογική ανθρώπινη εμπειρία, αλλά αν τα συναισθήματα άγχους είναι πολύ έντονα ή διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να είναι συντριπτικά. Μπορεί επίσης να εμφανιστούν σωματικά συμπτώματα όπως προβλήματα ύπνου και κρίσεις πανικού.

Μπορεί να γίνει διάγνωση με μια συγκεκριμένη διαταραχή άγχους, όπως γενικευμένη διαταραχή άγχους, κοινωνικό άγχος (κοινωνική φοβία), διαταραχή πανικού ή διαταραχή μετατραυματικού στρες. Είναι όμως δυνατό να εμφανιστούν προβλήματα με το άγχος χωρίς να έχετε συγκεκριμένη διάγνωση.

  • Φοβίες

Η φοβία είναι μια ακραία μορφή φόβου ή άγχους που προκαλείται από μια συγκεκριμένη κατάσταση (όπως η έξοδος) ή αντικείμενο ή ζώο (όπως αράχνες), ακόμη και όταν είναι πολύ απίθανο να είναι επικίνδυνο.

Ένας φόβος γίνεται φοβία αν ο φόβος είναι δυσανάλογος με τον κίνδυνο, διαρκεί περισσότερο από 6 μήνες και έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο που ζείτε την καθημερινή σας ζωή.

  • Προβλήματα διατροφής

Τα προβλήματα διατροφής δεν αφορούν μόνο το φαγητό. Μπορεί να αφορούν δύσκολα πράγματα και οδυνηρά συναισθήματα τα οποία μπορεί υπάρχει δυσκολία στην αντιμετώπιση και την επίλυσή τους. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι τα πρόβλημα διατροφής είναι το να είναι κάποιος υπέρβαρος ή λιποβαρής, και ότι το να έχεις ένα συγκεκριμένο βάρος συνδέεται πάντα με ένα συγκεκριμένο πρόβλημα διατροφής, αλλά αυτό είναι ένας μύθος. Οποιοσδήποτε, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου ή βάρους, μπορεί να επηρεαστεί από προβλήματα διατροφής.

Οι πιο συνηθισμένες διαγνώσεις διατροφικών διαταραχών είναι η ανορεξία, η βουλιμία, η διαταραχή υπερφαγίας και άλλες συγκεκριμένες διαταραχές διατροφής. Αλλά είναι επίσης πιθανό να υπάρχει μια πολύ δύσκολη σχέση με το φαγητό και να μην ταιριάζει στα παραπάνω κριτήρια για να γίνει η διάγνωση.

100 γονίδια οδηγούν στη σχιζοφρένεια

  • Σχιζοφρένεια

Οι απόψεις για τη σχιζοφρένεια έχουν αλλάξει με τα χρόνια. Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται αν είναι πραγματικά μια ξεχωριστή κατάσταση ή στην πραγματικότητα μερικές διαφορετικές συνθήκες που επικαλύπτονται.

  • Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD)

Η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή είναι ένας τύπος αγχώδους διαταραχής. Ο όρος χρησιμοποιείται συχνά κατά λάθος στην καθημερινή συνομιλία (για παράδειγμα, μπορεί να ακούσεις ανθρώπους να μιλούν για το ότι έχουν λίγο OCD, αν τους αρέσει να είναι τακτοποιημένα και τακτοποιημένα. Αλλά η πραγματικότητα αυτής της διαταραχής είναι πολύ πιο περίπλοκη και σοβαρή).

Το OCD έχει δύο κύρια μέρη: εμμονές (ανεπιθύμητες σκέψεις, εικόνες, παρορμήσεις, ανησυχίες ή αμφιβολίες που εμφανίζονται επανειλημμένα στο μυαλό· και καταναγκασμοί (επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες που πιστεύουν ότι πρέπει να κάνουν για να μειωθεί το άγχος που προκαλείται από την εμμονή).

  • Διαταραχές προσωπικότητας

Η διαταραχή προσωπικότητας είναι ένας τύπος προβλήματος ψυχικής υγείας όπου οι στάσεις, οι πεποιθήσεις και οι συμπεριφορές προκαλούν μακροχρόνια προβλήματα στη ζωή. Σε όποιον γίνει αυτή τη διάγνωση δεν σημαίνει ότι είναι θεμελιωδώς διαφορετικός από τους άλλους ανθρώπους (αλλά μπορεί να αντιμετωπίζει τακτικά δυσκολίες στο πώς σκέφτεστε τον εαυτό του και τους άλλους, και δυσκολεύετε πολύ να αλλάξετε αυτά τα ανεπιθύμητα πρότυπα.

Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές κατηγορίες και τύποι διαταραχής προσωπικότητας, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν διαγνωστεί με μια συγκεκριμένη διαταραχή προσωπικότητας δεν ταιριάζουν σε καμία κατηγορία πολύ καθαρά ή με συνέπεια.

Εξαιτίας αυτού είναι μια ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη διάγνωση. Ορισμένοι ψυχίατροι διαφωνούν με τη χρήση του. Και πολλοί άνθρωποι στους οποίους δίνεται αυτή η διάγνωση θεωρούν πιο χρήσιμο να εξηγήσουν τις εμπειρίες τους με άλλους τρόπους.

  • Διπολική διαταραχή

Η διπολική διαταραχή (μανιακή κατάθλιψη) επηρεάζει κυρίως τη διάθεσή σας. Με αυτή τη διάγνωση είναι πιθανό να έχετε στιγμές που αντιμετωπίζετε: μανιακά ή υπομανικά επεισόδια (αίσθημα υψηλού). καταθλιπτικά επεισόδια (χαμηλή αίσθηση). και δυνητικά κάποια ψυχωτικά συμπτώματα.

‘Εχουν παραλλαγές στη διάθεσή τους, αλλά στη διπολική διαταραχή αυτές οι μεταβολές μπορεί να είναι πολύ ακραίες και να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στη ζωή τους. Ενδιάμεσα, μπορεί να έχετε σταθερούς χρόνους όπου αντιμετωπίζετε λιγότερα συμπτώματα.

Η πηγή έμπνευσης που θα σου προσφέρει ηρεμία και ψυχική υγεία. Ήρθε η ώρα να τη βάλεις στη ζωή σου!

Τι να κάνω αν μου συμβεί ή αν έχω στο περιβάλλον μου άτομο με προβλήματα ψυχικής υγείας

Η κλασική απάντηση που δίνουν σε αυτές τις περιπτώσεις είναι τι θα έλεγες σε κάποιον δικό σου άνθρωπο αν πόναγε κάποιο μέρος του σώματός του; Δεν θα έψαχνες να βρεις ένα γιατρό να γιατρέψει τον πόνο αυτό; Ακόμα και αν η λύση που θα έβρισκες ίσως προξενούσε προσωρινό πόνο, το μακροπρόθεσμο σχέδιο είναι ότι λογικά μετά από αυτό θα ερχόταν η ανακούφιση του πονεμένου σημείου.

Κάπως έτσι είναι και με την ψυχή και καθόλου δεν πρέπει να αναβάλλουμε την επίσκεψη στον γιατρό. Η παγκόσμια μέρα ψυχικής υγείας είναι εδώ για να μας ενημερώσει, να μας ευαισθητοποιήσει, να μας χτυπήσει τον κώδωνα, γιατί η ψυχική υγεία είναι το ίδιο σημαντική με την σωματική υγεία και καμιά φορά μπορεί να κρυφτεί πίσω από ζωγραφισμένα χαμόγελα και μάσκες όμως τα προβλήματα μπορεί να δημιουργήσουν μεγαλύτερα προβλήματα στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.

Το δύσκολο είναι στις περιπτώσεις που είναι καλυμμένα τα προβλήματα της ψυχικής υγείας. Είναι δύσκολο να καταλάβεις ή να αποδεχτείς ότι το άτομο του περιβάλλοντός σου τελικά πάσχει από κάποια ψυχική ασθένεια γιατί οπτικά φαίνεται εντελώς υγιής. Δεν είναι υγιής και πρέπει να το αποδεχτείς και να βοηθήσεις, με ενσυναίσθηση και πολλή προσοχή. Η ψυχική υγεία μας αφορά όλους μας.

Αν χρειάζεσαι βοήθεια μπορείς να απευθυνθείς στον Σύλλογο Οικογενειών για την Ψυχική Υγεία .

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News