Ο θυμός χωρίζεται διαφορετικά είδη. Σήμερα θα ασχοληθώ με τα είδη του θυμού που βοηθούν στη διαμόρφωση του τρόπου με τον οποίο αντιδρούμε σε μια κατάσταση που μας θυμώνει. Ο θυμός είναι ένα έντονο συναίσθημα , προκαλούμενο συνήθως από κάποια ταραχή, προσβολή ή άρνηση. Ως αποτέλεσμα μπορεί να έχει την αντεκδίκηση (που μπορεί να καταλήξει σε κάτι μοιραίο) ή τη σιωπή. Γενικά οι συνέπειες που μπορεί να υπάρχουν είναι ψυχικές (όπως οι ενοχές) ή σωματικές (όπως ένα καρδιακό επεισόδιο).

Τα τρία είδη του θυμού:

  1. Η παθητική επιθετικότητα
  2. Η ανοιχτή επιθετικότητα
  3. Ο διεκδικητικός θυμός
διαχείριση του θυμού
Pexels

H συναισθηματική ωριμότητα είναι ένα από τα πιο ελκυστικά χαρακτηριστικά σε έναν άνθρωπο-6 σημάδια που αποδεικνύουν ότι το έχεις και εσύ!

Παθητική επιθετικότητα

Σε πολλούς δεν αρέσει να παραδέχονται ότι είναι θυμωμένοι, γιατί δεν τους αρέσουν οι αντιπαραθέσεις, αυτό ονομάζεται παθητική επιθετικότητα. Προκύπτει σε πράγματα όπως το να σιωπάς όταν είσαι θυμωμένος, να μουρμουρίζεις, να καθυστερείς (να αναβάλλεις πράγματα που πρέπει να κάνεις) και να προσποιείσαι ότι «όλα είναι καλά». Η παθητική επιθετικότητα προέρχεται από την ανάγκη να έχεις τον έλεγχο.

7 δοκιμασμένοι τρόποι για να αντέξεις τις δύσκολες συναισθηματικά μέρες

Ανοιχτή επιθετικότητα

Πολλοί άνθρωποι έχουν την τάση να κάνουν εκρήξεις θυμού και οργής, να γίνονται σωματικά ή λεκτικά επιθετικοί και πολλές φορές μπορούν να βλάψουν τον εαυτό τους ή τους άλλους. Εμφανίζεται με καυγάδες, εκφοβισμούς, εκβιασμούς, κατηγορίες, φωνές, τσακωμούς, σαρκασμό και κριτική. Η ανοιχτή επιθετικότητα και πάλι προέρχεται από την ανάγκη να έχεις τον έλεγχο. Μερικές φορές ο θυμός μπορεί να εκτονωθεί στα πράγματα που μας ανήκουν ή ακόμα και στον εαυτό μας.

Όταν έχεις δίκιο, δεν χρειάζεται να θυμώνεις. Όταν έχεις άδικο, δεν έχεις κανένα δικαίωμα να θυμώνεις.

Μαχάτμα Γκάντι

Διεκδικητικός θυμός

Ο υγιής τρόπος αντιμετώπισης του θυμού είναι να είσαι ελεγχόμενος και να έχεις αυτοπεποίθηση, να μιλάς και να ακούς και να είσαι ανοιχτός στο να βοηθήσεις στην αντιμετώπιση μιας κατάστασης. Αυτός ο διεκδικητικός θυμός μπορεί να βοηθήσει τις σχέσεις να αναπτυχθούν.

Στη πράξη γίνεται κάθε φορά που σκέφτεσαι πριν μιλήσεις και είσαι ανοιχτός και ευέλικτος προς την «άλλη πλευρά».

  • Έχεις υπομονή.
  • Δεν υψώνεις τη φωνή σου
  • Επικοινωνείς συναισθηματικά πώς αισθάνεσαι και πραγματικά να προσπαθείς να καταλάβεις τι αισθάνονται οι άλλοι.
  • Όταν αντιμετωπίζεις τον θυμό δυναμικά, δείχνεις ότι είσαι ώριμος και νοιάζεσαι για τις σχέσεις σου και τον εαυτό σου.

Η συγχώρεση είναι πάντα σημαντική. Μην κρατάς κακία, μη θυμώνεις, μην κάνεις μούτρα. Κάθε φορά που κάτι σε έχει κάνει έξω φρενών, θυμήσου ήταν αυτό που συνέβη τόσο σημαντικό που αξίζει το θυμό σου ή με κάποιον άλλον τα έχεις. Δεν είσαι πια εκείνο το πληγωμένο παιδί.

Να θυμάσαι ότι είσαι σημαντικός. Η ζωή σου μετράει και μπορείς να κάνεις τη διαφορά σε αυτόν τον κόσμο.

Άλλα είδη θυμού

Καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα συναισθήματά μας και κάθε φορά κάτι άλλο μπορεί να τα ερεθίσει.

  • Για παράδειγμα μπορεί να είσαι ένας πολύ ψύχραιμος άνθρωπος αλλά με το που πιάνεις το τιμόνι να γίνεσαι ταύρος εν υαλοπωλείο.
  • Ή στις πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων. Πόσες φορές δεν έχουμε διαβάσει κάτι που είναι εντελώς ανυπόστατο και μπορεί να μας έβγαλε από τα ρούχα μας.
  • Τα μούτρα, θυμώνω και κάνω μούτρα για να γίνει το δικό μου.
  • Ο θυμός του ενός λεπτού, ο θυμός αυτός είναι έντονος και μοιάζει με τρικυμία. Ο άνθρωπος φουντώνει και ξεσπά αμέσως και σε ένα λεπτό του έχει περάσει, αυτό όμως το ένα λεπτό για αυτόν που δέχεται το θυμό του ανθρώπου αυτού είναι δύσκολο.
  • Ο καταπιεσμένος θυμός: Oι άνθρωποι που είναι τέρατα ψυχραιμίας και υπομονής έχουν σπάνια ξεσπάσματα, όμως επειδή έχουν συσσωρεύσει για πολύ καιρό το συναίσθημά τους, κάνουν τεράστιες εκρήξεις.
  • Ο γεννημένος θυμωμένος: Είναι αυτός ο τύπος που είναι μονίμως θυμωμένος, κάποιοι λένε γι’αυτούς τους ανθρώπους: «Εσύ γεννήθηκες θυμωμένος». Αυτά είναι κάποια από τα είδη του θυμού που βιώνουμε.

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα, που όπως όλα τα συναισθήματα μας ενεργοποιείται από κάποιο ερέθισμα. Το θέμα δεν είναι να καπελώσουμε το συναίσθημα τη στιγμή που μας συμβαίνει αλλά με υπομονή και ενσυναίσθηση να μας ρωτήσουμε «Γιατί τώρα μου συμβαίνει αυτό, γιατί με ενοχλεί». Κάποια χορδή μας κάποιος γρατζούνισε και δεν φταίει καθόλου ο άλλος άνθρωπος, αλλά αυτό είναι εντελώς δικό μας θέμα.

Για πολλά χρόνια δεν επέτρεπαν στα παιδιά να εκφράσουν το θυμό τους και με αυτόν το τρόπο τουλάχιστον η δική μου γενιά αλλά και οι παλαιότερες δεν μάθαμε πώς να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας. Σήμερα η διαχείριση των συναισθημάτων είναι κάτι που προσπαθούμε πολύ να δουλέψουμε οι νέοι γονείς.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News