Η 10η ημέρα του Σεπτεμβρίου έχει οριστεί ως Παγκόσμια Ημέρα για την πρόληψη της Αυτοκτονίας. Μια απόπειρα αυτοκτονίας είναι μια σαφής ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά στη ζωή ενός ατόμου. Η πρόληψη της αυτοκτονίας είναι πάρα πολύ σημαντική. Υπάρχουν φορείς και οργανώσεις που έχουν αφιερωθεί σε αυτό ώστε να βοηθήσουν όσο περισσότεροι άνθρωποι γίνεται.

Η αυτοκτονία δεν ξεχωρίζει φυλή ή ηλικία. Το πόσο πλούσιοι ή φτωχοί είναι, είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που πεθαίνουν από αυτοκτονία έχουν ψυχική ή συναισθηματική διαταραχή. Η πιο κοινή υποκείμενη διαταραχή είναι η κατάθλιψη, το 30% έως 70% των θυμάτων αυτοκτονίας υποφέρουν από μείζονα κατάθλιψη ή διπολική (μανιοκαταθλιπτική) διαταραχή.

Προειδοποιητικά σημάδια:

Οποιοδήποτε από αυτά τα σημάδια δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το άτομο σκέφτεται να αυτοκτονήσει, αλλά αρκετά από αυτά τα συμπτώματα μπορεί να σηματοδοτούν την ανάγκη για βοήθεια:

  • Προφορικές αυτοκτονικές απειλές: «Θα ήταν καλύτερα χωρίς εμένα»
  • Εκφράσεις απελπισίας και αδυναμίας
  • Προηγούμενες απόπειρες αυτοκτονίας
  • Τολμηρή ή ριψοκίνδυνη συμπεριφορά
  • Αλλαγές στην διάθεση
  • Κατάθλιψη
  • Το άτομο κάνει δωρεές πολύτιμα ή ακριβά αγαθά
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος για μελλοντικά σχέδια
  • Θυμηθείτε: Οκτώ στους δέκα ανθρώπους που σκέφτονται να αυτοκτονήσουν δίνουν κάποια ένδειξη των προθέσεών τους. Οι άνθρωποι που μιλούν για αυτοκτονία, απειλούν με αυτοκτονία ή καλούν σε κέντρα κρίσης αυτοκτονίας είναι 30 φορές πιο πιθανό από τον μέσο όρο να αυτοκτονήσουν.

Το μήνυμα του Κορτώ για την κατάθλιψη και η απόπειρα αυτοκτονίας | Photo

Αν νομίζετε ότι κάποιος σκέφτεται να αυτοκτονήσει

  • Εμπιστεύσου το ένστικτό σου ότι το άτομο μπορεί να έχει πρόβλημα
  • Μίλησε με το άτομο για τις ανησυχίες σου. Η επικοινωνία πρέπει να περιλαμβάνει ακρόαση (και ενεργητική ακρόαση, δηλαδή τι κρύβεται πίσω από τις λέξεις που χρησιμοποιεί το άτομο, λεκτική και εξωλεκτική επικοινωνία.
  • Κάνε απευθείας ερωτήσεις χωρίς να κρίνεις. Καθόρισε εάν το άτομο έχει συγκεκριμένο σχέδιο για να πραγματοποιήσει την αυτοκτονία. Όσο πιο λεπτομερές είναι το σχέδιο, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος
  • Ζήτα επαγγελματική βοήθεια, ακόμη και αν το άτομο αντισταθεί
  • Μην αφήσεις το άτομο μόνο του
  • Μην ορκίζεσαι στο απόρρητο (ίσως χρειαστεί να αναλάβεις ενεργή δράση)
  • Μην ενεργείς ως σοκαρισμένος και επικριτικός
  • Μην παίρνεις ως παράδειγμα τον εαυτό σου.

Από πού μπορώ να λάβω βοήθεια

Εάν έχεις σκέψεις να προκαλέσεις ”κακό” στον εαυτό σου ή σε άλλους και είσαι άνω των 18, μπορείς να πάρεις τηλέφωνο στην Γραμμή αυτοβοήθειας στο 1018 (Γραμμή παρέμβασης για την αυτοκτονία – Κλίμακα). Η Γραμμή λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, 7 ημέρες την εβδομάδα και δέχεται κλήσεις από κινητό ή σταθερό τηλέφωνο, από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, με αστική χρέωση. Οι κλήσεις είναι ανώνυμες και εμπιστευτικές. Απευθύνεται σε:

  • Ανθρώπους που σκέφτονται να αυτοκτονήσουν
  • Ανθρώπους που έχουν αποπειραθεί να αυτοκτονήσουν στο παρελθόν
  • Ανθρώπους με αυτοκαταστροφική συμπεριφορά
  • Ανθρώπους που βιώνουν την απώλεια, ή ανησυχούν για κάποιο δικό τους άνθρωπο

Εάν έχεις σκέψεις να προκαλέσεις ”κακό” στον εαυτό σου ή σε άλλους και είσαι κάτω των 18 ετών, μπορείς να πάρεις τηλέφωνο στο 1056 (Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS – Χαμόγελο του Παιδιού).

Η πρόληψη της αυτοκτονίας σώζει ζωές. Η πρόληψη γενικά σώζει και καλό είναι αν ανιχνευθούν αυτά τα προειδοποιητικά σημάδια να ζητήσεις βοήθεια.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News