Πριν από σημαντικές στιγμές συχνά νιώθουμε ταχυκαρδία, φόβο, ιδρωμένες παλάμες και μια αίσθηση ανησυχίας. Αλήθεια έχεις σκεφτεί πότε είναι χρήσιμο το άγχος που μπορεί να νιώθεις και πότε μπορεί να σε παραλύσει και να μην λάβεις καμία από τις θετικές του προεκτάσεις στη ζωή σου. Το άγχος είναι ένα αδιευκρίνιστο συναίσθημα που συμβαίνει σε μεγάλη μερίδα πληθυσμού, ανεξαρτήτου ηλικίας και σε κάθε άνθρωπο πυροδοτείται για άλλο λόγο και σε διαφορετική ένταση. Αυτό που πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν είναι ότι το άγχος κάποιες φορές ένας χρήσιμος μηχανισμός που αν τον διαχειριστούμε σωστά μπορούμε να πάρουμε πολλά οφέλη και μας βοηθά να κάνουμε το level up.

Το άγχος

Είσαι στα παρασκήνια πριν από μια παράσταση, ένα θεατρικό, ένα χορευτικό, μια παρουσίαση. Η καρδιά σου πάει να σπάσει, τα πόδια σου τρέμουν, οι παλάμες σου είναι ιδρωμένες και το στόμα σου είναι πιο στεγνό από την έρημο Σαχάρα. Κοιτάς στον καρπό σου το ρολόι, οι παλμοί σου κοντεύουν τους 120 ενώ είσαι σε πλήρη ακινησία.

Το άγχος εκείνη τη στιγμή είναι ένα σύμπτωμα. Το σώμα σου αντιδρά σε αυτό που πρόκειται να συμβεί. Οι επιλογές που έχεις είναι τρεις. Η πρώτη είναι να φύγεις και να χάσεις την ευκαιρία να ζήσεις αυτό που έχεις προετοιμαστεί απλώς και μόνο επειδή δεν αντέχεις τη σκηνή. (Κάποιοι λένε μάλιστα ότι ο φόβος της σκηνής μαζί με τον φόβο της αλλαγής έχουν την πρώτη θέση στην κατάταξη των φόβων. Είναι πιο πάνω ακόμα και από τον φόβο του θανάτου!)

Η δεύτερη επιλογή που έχεις είναι να ανέβεις πάνω στη σκηνή και λουσμένη στο άγχος να μην μπορείς να βγάλεις τον καλύτερό σου εαυτό, το αντίθετό μάλιστα να κάνεις μηχανικές κινήσεις σαν ζόμπι και να μετανιώνεις την ώρα και τη στιγμή που δεν άφησες τη στιγμή να σε παρασύρει.

χωρισμό στην καραντίνα
Unsplash/ Anthony Tran

Και τέλος μπορείς να το ζήσεις με όλες τις αισθήσεις σου και με σύμμαχο το εποικοδομητικό σου άγχος να κάνεις το level up. Να το ευχαριστηθείς, να αποκτήσεις τους κατάλληλους πόντους αυτοπεποίθησης που χρειάζεσαι για να το κάνεις ξανά και ξανά.

Ακόμα και άνθρωποι που καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με αυτές τις συνθήκες υποστηρίζουν ότι κάθε μέρα έχουν άγχος πριν ανέβουν στη σκηνή. Δείχνει κατά κάποιον τρόπο και ενδιαφέρον το να νιώθεις άγχος για κάτι, γιατί θες να είσαι καλός σε αυτό που κάνεις, και ότι θες να βελτιώνεσαι γιατί σε νοιάζει πραγματικά όλο αυτό.

Πότε είναι χρήσιμο το άγχος

Το άγχος όταν δε σε παραλύει και δεν σε τρέπει σε φυγή είναι χρήσιμο. Είναι πολύ χρήσιμο στη φάση της προετοιμασίας. Είχα διαβάσει κάποτε σε ένα βιβλίο αυτοβελτίωσης την εξής θεωρία. «Όταν μου ζητούν να κάνω κάτι που είναι δύσκολο λέω πάντα ναι και στη συνέχεια ψάχνω να βρω τους τρόπους για να το κάνω όσο καλύτερα μπορώ».

Η προετοιμασία και ο χρόνος που θα διαθέσεις για να κάνεις κάτι, είτε αυτό είναι μια εξέταση για τη σχολή ή τις πανελλήνιες εξετάσεις, είτε μια παράσταση ή μια ομιλία, είναι το Α και το Ω. Χρειάζεται να έχεις χρόνο πριν δεχτείς να κάνεις κάτι, να βάλεις κάτω το σύνολο της δουλειάς που έχεις να βγάλεις, να οραματιστείς το αποτέλεσμα και να το χωρίσεις σε βήματα. Κάθε μέρα πρέπει να κάνεις κάποια βήματα που θα σε φέρουν πιο κοντά στην τελευταία μέρα.

Είναι χρήσιμο το άγχος στη φάση της προετοιμασίας για να κινητοποιηθείς, να δράσεις, να κάνεις την αυτοαξιολόγησησή σου και να δεις σε ποιο σημείο βρίσκεσαι σήμερα και τέλος να δουλέψεις.

Αν έχεις δουλέψει και έχεις προετοιμαστεί, έχεις έναν λόγο λιγότερο να νιώθεις όλα αυτά τα συμπτώματα πριν τη μεγάλη στιγμή.

Η τεχνική της ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης που θες να μάθεις και εσύ!

Ή θα το κάνεις ή θα το μετανιώνεις για πάντα

Δεν υπάρχει μέση λύση. Πρέπει να πάρεις το κουράγιο να είσαι εξωστρεφής ακόμα και αν δεν είσαι από τη φύση σου. Αν έχεις δουλέψει, αν έχεις κάτι να πεις εκεί έξω και κάποιος χρειάζεται να σε ακούσει, βγες και κάνε το χωρίς φόβο. Ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί; Να αποτύχεις, να μην τα καταφέρεις, να σε κρίνουν, να σε κοροϊδέψουν.

Ε και; Αν έχεις κάνει το καλύτερο που μπορείς, τι σε νοιάζει τι θα πει ο κόσμος; Τι σε νοιάζει η κριτική, σπανίως κάποιος που έχει κάνει περισσότερα από εμένα θα βγει να με κρίνει και να ασχοληθεί μαζί μου, εκτός αν έχει τόσο ελεύθερο χρόνο να ασχολείται με τους άλλους.

Δεν μπορώ να δεχτώ ότι δεν θα το κάνω και θα ζω με την ερώτηση του τι θα γινόταν αν θα το έκανα. Το κάνω πάντα! Και ακόμα και αν αποδειχθεί λάθος, κοιτάω πώς μπορώ να βελτιώσω τη διαδικασία.

Το άγχος μπορεί να σε καταστρέψει αν το αφήσεις, όμως μπορεί να σου δώσει και φτερά και να σε κάνει να βγεις από τη ζώνη ασφαλείας σου. Σκέφτομαι πόσα ταξίδια δεν θα είχα κάνει, σε πόσες σκηνές δεν θα είχα ανέβει, πόσες ομιλίες δεν θα είχα κάνει, πόσα άρθρα δεν θα είχα γράψει, πόσες φορές δεν θα είχα γνωρίσει νέους ανθρώπους, αν είχα ακούσει το άγχος μου να μου λέει: «ΦΥΓΕ, ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ» πόσο χαίρομαι που δεν έφυγα.

Αυτό είναι το καλύτερο που έχεις να δώσεις;

Η μοναδική ερώτηση που θα σε βοηθήσει να το διαχειριστείς

Τι χρειάζεται να κάνω, να ξέρω, να υπολογίσω, να βελτιώσω ώστε να μην έχω τόσο άγχος πριν κάνω αυτό που με αγχώνει και πόσο χρόνο έχω μπροστά μου για να προετοιμαστώ. Αν έχεις χρόνο μπορείς να δουλέψεις και να πάρεις πίσω το αποτέλεσμα της δουλειάς που έκανες! Εκείνος που είναι απροετοίμαστος έχει σίγουρα ένα λόγο παραπάνω για να έχει άγχος.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News