Η επικοινωνία είναι ο θεμέλιος λίθος κάθε σχέσης. Σε όποιο επίπεδο και αν σε ενδιαφέρει να επικοινωνήσεις. Οι άνθρωποι που σε ακούνε και δεν βιάζονται να απαντήσουν ή να πουν την γνώμη τους, είναι εκείνοι που συνήθως είναι και οι πιο πολύτιμοι στις σχέσεις. Εμένα για παράδειγμα με εκνευρίζει να έχω απέναντί μου έναν άνθρωπο που δεν ακούει και θέλει μόνο να μιλάει εκείνος. Έχει την ψευδαίσθηση της γνώσης και ότι εκείνος και αυτά που έχει να πει είναι πιο σημαντικά από αυτά που έχουν οι άλλοι να πουν. Θα το έχεις διαπιστώσει και εσύ από τη ζωή σου ότι όταν βρίσκεσαι σε μια τέτοια συζήτηση ψάχνεις να βρεις την έξοδο άμεσα. Το πώς να γίνω καλός ακροατής είναι μια πολύ σημαντική δεξιότητα με την οποία μπορείς να εκπαιδευτείς και έτσι να δεις εγγυημένα σημαντική βελτίωση σε όλες τις σχέσεις της ζωής σου.

Πώς να γίνω καλός ακροατής;

Γιατί επικοινωνούμε; Για να πληροφορήσουμε και να πληροφορηθούμε, για να καταλάβουμε, για να περάσουμε όμορφα. Μιλώ και δίνω ένα μήνυμα στον συνομιλητή μου, με λεκτικούς αλλά και εξωλεκτικούς τρόπους, όπως τη γλώσσα του σώματος. Ο άνθρωπος που έχω απέναντί μου, θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσει και τι λέω με τα λόγια μου αλλά και τι εκφράζω με το σώμα και τις εκφράσεις μου. Έτσι καλύπτεται συνολικά το φάσμα της επικοινωνίας. Δεν επικοινωνώ μόνο για εμένα επικοινωνώ για να υπάρχει επικοινωνία και αλληλεπίδραση με άλλα άτομα.

τι συμβαίνει αν μιλάς πολύ

Γιατί έχω ένα στόμα αλλά δύο αυτιά;

Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει θυμόμαστε το 25 με 50% από αυτά που μας λένε οι άλλοι. Άρα αν συνομιλείς για μισή ώρα με κάποιον θυμάσαι μόνο ότι είπατε τα 15 λεπτά. Συχνά μπορεί να τύχει την ώρα που μιλάω με κάποιον άνθρωπο να σκέφτομαι την επόμενη ατάκα ή ερώτηση που θα πω.

Μάθημα ηγεσίας: Όταν μόνο δύο ερωτήσεις είναι αρκετές για να έχεις ξεκάθαρη γνώμη

Στην ουσία δηλαδή δεν επικοινωνώ για να μάθω τι κρύβει αυτός ο άνθρωπος μέσα του αλλά για να απαντήσω. Δεν του δείχνω δηλαδή το σεβασμό που του αρμόζει. Ο πατέρας του Νέλσον Μαντέλα ήταν αρχηγός της φυλής του στην Αφρική και εκείνος ήταν που του έδωσε το μεγαλύτερο μάθημα ηγεσίας που θα μπορούσε να λάβει ποτέ. Μιλούσε πάντα τελευταίος στον κύκλο αφού πρώτα είχε ακούσει όλες τις απόψεις τον υπόλοιπων και αφού ήξερε τι έχουν όλοι στο μυαλό τους.

Θα μπορούσε έχοντας «εξουσία» να μιλήσει πρώτος, να καθοδηγήσει τον ρου της συζήτησης, όμως δεν το έκανε. Είχε και εκείνος ένα στόμα και δύο αυτιά αλλά χρησιμοποιούσε τα αυτιά του περισσότερο.

Το κλειδί στην επικοινωνία είναι η ενεργητική ακρόαση

Μέσα από τις σπουδές μου διδάχτηκα το εξαιρετικό μάθημα της ενεργητικής ακρόασης. Από τη στιγμή που έμαθα αυτό το skill μου ήταν πολύ δύσκολο να μην το χρησιμοποιώ στην επικοινωνία μου, είτε κάνω χρησιμοποιώντας την τεχνική στη δουλειά μου, είτε στις καθημερινές μου συναναστροφές.

Η ενεργητική ακρόαση είναι ένα ανοιχτό παράθυρο στην επικοινωνία και αν εξασκηθείς σε αυτό θα βρεις πραγματική ωφέλεια στις συναναστροφές σου. Η ενεργητική ακρόαση είναι εντελώς αντίθετη από όλα όσα σου έγραψα παραπάνω. Δεν σκέφτεσαι την απάντηση που θα δώσεις μόλις σταματήσει ο συνομιλητής σου, ούτε μιλάς εσύ συνεχώς μη δίνοντας το λόγο στον άλλο.*

*(Ο άνθρωπος που μιλάει συνεχώς και δεν δίνει το λόγο, ή δεν ακούει τον άλλο, τα ξέρει όλα οπότε θέλει να μοιράσει τη «γνώση γύρω του». Ή ήταν ένας άνθρωπος που για πολλά χρόνια δεν ακούστηκε και τώρα που βρήκε ένα αυτί θα τα πει όλα).

Και πώς μοιάζουν στην πράξη οι διάλογοι με τη χρήση ενεργητικής ακρόασης; Όταν ακούς πραγματικά και κρέμεσαι από τα χείλη του άλλου ανθρώπου δεν θες να απαντήσεις, θες να μάθεις τι εννοεί ο άλλος άνθρωπος. Τι είναι αυτό που θέλει να μοιραστεί, τι θα μάθεις από εκείνον. Θυμάσαι παλιά που βλέπαμε σαπουνόπερες, και οι διάλογοι ήταν του τύπου:

-Δεν πήγα στην εταιρεία σήμερα, γιατί ένιωθα άσχημα

-Δηλαδή θες να μου περιγράψεις τι είχες λέγοντας ότι ένιωθες άσχημα;

-Ένιωθα ατονία

-Εννοείς ότι έχεις ίωση;

-Όχι, μάλλον κουράστηκα χθες στη δουλειά και μαζεύτηκε η κούραση.

Το ξέρω ότι είναι ένα αστείο παράδειγμα, αλλά είναι πολύ κατατοπιστικό για να καταλάβουμε πώς είναι μια επικοινωνία στην ενεργητική ακρόαση. Παραφράζω τις λέξεις που λέει ο συνομιλητής μου δείχνοντας του ότι πραγματικά παρακολουθώ τι εννοεί και προσπαθώ να καταλάβω όλα όσα έχει στο μυαλό του.

Στην διαδικασία της ενεργητικής ακρόασης είσαι αφιερωμένος με όλες τις αισθήσεις σου στον άνθρωπο που συζητάς. Δεν κοιτάς το κινητό, δεν κοιτάς την τηλεόραση, δεν ψάχνεις μέσα στην τσάντα σου, δεν χαζεύεις εδώ και εκεί. Η επικοινωνία σας είναι αυτό που έχει σημασία για εσένα και εκείνον εκείνη τη στιγμή. Και αυτό είναι φανερό και για τους δύο.

Μην ξεχνάτε να ενθαρρύνετε τον συνομιλητή να συνεχίσει να μιλά είτε με θετικά γνεψίματα είτε λέγοντας ένα ναι, ή κάτι τέτοιο. Να δείχνει δηλαδή η γλώσσα του σώματος ότι θέλετε να συνεχίσετε την επικοινωνία.

Να έχεις δίκιο ή να είσαι ευτυχισμένη; Εσύ τι θα διάλεγες;

Είσαι σημαντικός

Οι άνθρωποι μπορεί να μη θυμούνται τι έκανες ή τι τους είπες, αλλά πάντα θα θυμούνται πώς τους έκανες να αισθανθούν

Μάγια Αγγέλου

Αφιερώνοντας το χρόνο και την αποκλειστική προσοχή σου στην επικοινωνία με οποιονδήποτε άνθρωπο, οποιασδήποτε ηλικίας, κερδίζεις από όλες τις απόψεις. Μαθαίνεις νέα πράγματα που πιθανά δεν ήξερες. Περνάς απολαυστικά το χρόνο σου και επιπλέον δημιουργείς επαφές με τους ανθρώπους.

Από την εμπειρία μου μέχρι τώρα, μπορώ με σιγουριά να σε διαβεβαιώσω ότι οι άνθρωποι θέλουν να μοιραστούν αυτά που έχουν μέσα τους, θέλουν να ακουστούν και ένα ζευγάρι αυτιά που είναι εκεί για εκείνους είναι πάντα πολύτιμα. Και μην νιώθεις ότι μπορεί να σε ρίξουν και ότι είσαι εκεί μόνο για να ακούσεις, σχεδόν πάντα θα σε ρωτήσουν: «εσένα ποια είναι η άποψή σου για αυτό»;

Ο Matthew McConaughey μας διδάσκει την τέχνη της επικοινωνίας

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News