Στο τέλος της μίας χρονιά και στις αρχές της επόμενης θέτεις κάποιους στόχους που θες να πετύχεις. Πώς θα καταφέρεις να διαρκέσουν οι στόχοι σου για τη νέα χρονιά;

Η Πρωτοχρονιά σηματοδοτεί συμβολικά μια νέα αρχή και εμπεριέχει ως γιορτή την έννοια της ανασκόπησης του παρελθόντος και της υπόσχεσης του μέλλοντος. Έτσι, τέτοιες μέρες βλέπουμε στα ΜΜΕ μια τάση αναδρομής συμβάντων του χρόνου που τελειώνει και παρατηρείται διάχυτο ένα κλίμα αισιοδοξίας και ελπίδας για τον καινούριο χρόνο.

Οι αποφάσεις για το νέο έτος είναι κάτι σαν άτυπο “έθιμο”. Δίνουμε υποσχέσεις στον εαυτό μας και ελπίζουμε ότι θα κάνουμε μια νέα αρχή. Το γεγονός ότι ξεκινάει μια νέα χρονιά μας δίνει μια ψευδαίσθηση ότι τα καινούρια ξεκινήματα είναι πιο εφικτά, όπως πιο εύκολο είναι να αφήσουμε πίσω μας λάθη του παρελθόντος και καταστάσεις που δε μας άρεσαν.

Ο συμβολισμός της αλλαγής του ημερολογιακού έτους σίγουρα βοηθάει σε πολλά επίπεδα. Μήπως όμως μερικές φορές λειτουργεί κάπως σαν το “θα αρχίσω δίαιτα από Δευτέρα;” Μήπως δηλαδή μας κάνει να αναβάλουμε αλλαγές, να τις φορτώνουμε στο εγγύς μέλλον, τη στιγμή που μια αρχή μπορεί να γίνει και στο παρόν; Επίσης είναι ρεαλιστικό να παίρνουμε μεγάλες αποφάσεις;

«Πολλοί από εμάς πιστεύουμε ότι η δήλωση των στόχων σας είναι απλά ένας τρόπος για να δείξετε ότι έχετε αναλάβει την ευθύνη, όχι ένας τρόπος για να αισθανθείτε ότι τους έχετε ήδη επιτύχει». Ευτυχώς, η επιστήμη έχει κάτι να πει σχετικά με αυτό: «όλα εξαρτώνται από το πώς το αναπλαισιώνετε».

Πώς να διαρκέσουν οι στόχοι σου για τη νέα χρονιά;

διαρκέσουν οι στόχοι σου για τη νέα χρονιά
Pexels

Η προσδοκία και η αυτοπεποίθηση είναι οι δύο λέξεις κλειδιά. Όμως προσοχή να μην το παρακάνετε. Όπως κάποιος μπορεί να έχει λίγη αυτό πεποίθηση έτσι μπορεί να έχει και υπερβολική. Εμείς θα εστιάσουμε τι συμβαίνει στην τελευταία περίπτωση για να πετύχετε τους στόχους σας την νέα χρονιά. Όλα ξεκινούν με το να αποδεχθείτε τα όρια σας.

Η ΘΕΛΗΣΗ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ

Πρώτα αποδέξου ότι δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος/η σου. Το πρώτο βήμα είναι να αποδεχτούμε ότι δεν είμαστε τέλειοι. Πολλοί από εμάς προσπαθούμε να πετύχουμε τους στόχους μας βασισμένοι μόνο στην δική μας θέληση, και αυτό είναι πιθανά που μας κάνει να αποτύχουμε . Από την άλλη αν αποδεχθούμε ότι το να αποτύχουμε μπορεί να ισχύει ως πιθανότητα τότε είναι πιο πιθανό να βρούμε νέους τρόπους να πετύχουμε αυτό που θέλουμε. Κανένας μας δεν τα ξέρει όλα.

ΑΠΟΔΕΞΟΥ ΤΙΣ ΥΠΟΤΡΟΠΕΣ

Είναι σημαντικό να βρεις την χρυσή τομή ανάμεσα στην χαμηλή και την υπερβολική αυτοπεποίθηση.

Φυσικά και είναι επιθυμητό να έχεις αυτοπεποίθηση και αυτή είναι που θα σε βοηθήσει να πετύχεις τελικά τους στόχους σου, όμως το να σκέφτεσαι ότι δεν πρόκειται να ζοριστείς, ή ότι με τίποτα δεν θα αποτύχεις ή ότι δεν θα υπάρχουν μικρές αποτυχίες στην διαδικασία , σε κάνει υπερβολικά αισιόδοξο. Θα μου πεις που είναι το κακό, πουθενά, απλά με το να είσαι υπερβολικά αισιόδοξος δεν μπορείς να είσαι γειωμένος και όταν δεν είσαι γειωμένος δεν μπορείς να δεις τον άλλον πόλο, αυτό της αποτυχίας ή της διαφορετικής κατάληψης των πραγμάτων , κάτι που είναι εξίσου πιθανό.

Ευτυχώς η επιτυχία δεν μετράτε με το πόσες φορές προσπαθείς άλλα με το πόσο γρήγορα ανακάμπτεις. Οπότε ίσως χρειαστείς ένα back up plan σε περίπτωση που δεν πάνε τα πράγματα όπως ακριβώς τα σχεδιάζεις.

Εάν για παράδειγμα , αποφάσισες να κόψεις το κάπνισμα και τελικά κάπνισες , προσπάθησε να μην κατηγορήσεις τον εαυτό σου που κάπνισε, δεν πειράζει. Την επόμενη μέρα βάλε έναν μικρότερο στόχο να καπνίσεις λιγότερα από την προηγούμενη, έτσι περιορίζεις τις ατασθαλίες και δεν γίνεσαι αυστηρός με τον εαυτό σου. Αυτό ισχύει για κάθε στόχο και απόφαση που παίρνεις. Εστίασε στο να κάνεις όσο λιγότερες υποτροπές και στο πόσο γρήγορα ανακάμπτεις από αυτές, αυτό θα σε κάνει να αισθανθείς ότι κάνεις πρόοδο ως προς τους στόχους σου και όχι ότι απέτυχες.

ΣΕΒΑΣΟΥ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΣΜΩΝ

Τέλος, μην υποτιμάς την δύναμη που έχουν οι πειρασμοί. Αρχικά θα βοηθήσει να αποφύγουμε τους πειρασμούς αν αποφύγουμε το μέρος που μπορεί να βρίσκονται. Επίσης βοηθάει να ανακοινώσουμε στους γύρω μας αυτή μας την προσπάθεια ή τον στόχο έτσι ώστε να μην φέρνουν ή να μην λειτουργούν σαν πειρασμοί.

ΜΙΑ ΣΥΝΕΧΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Οι συνήθειες που προσπαθούμε να αλλάξουμε πιθανόν να χρειάστηκε χρόνια για να καθιερωθούν, πως λοιπόν είναι δυνατόν να περιμένουμε ότι θα αλλάξουν μέσα σε λίγες μέρες, εβδομάδες ή μήνες;

Μπορεί να μας πάρει περισσότερο από όσο θα θέλαμε να επιτύχουμε τους στόχους μας, είναι καλό όμως να θυμόμαστε ότι δεν κάνουμε αγώνα δρόμου. Όταν αποφασίσουμε να αλλάξουμε μια συμπεριφορά, θα το δουλεύουμε για την υπόλοιπη ζωή μας.

Μαρία Γιαννοπούλου 

Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc, Εκπαιδευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt, PgD Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου, Ιδρυτικό Μέλος www.allaboutparents.gr

Τηλ: 6942217440, Ευρυτανίας 13, Αμπελόκηποι

Email: maria.giannopulu@gmail.com

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News