Είτε το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού σας έχει βρει με συγκατοίκους, τα μέλη της οικογένειας σας, το κατοικίδιό σας, είτε μόνους, πιθανότατα έχετε βιώσει το αίσθημα της μοναξιάς κάποια στιγμή τους τελευταίους μήνες. Η αλήθεια είναι ότι η μοναξιά δεν εμφανίζεται μόνο όταν είστε μόνοι.

Πολλοί από εμάς την βιώνουμε ακόμα και όταν προγραμματίζουμε ένα εικονικό meet-up με τα αγαπημένα μας πρόσωπα ή καθώς καθόμαστε στο τραπέζι για να φάμε μαζί με την οικογένειά μας. Ακόμα και αν βρίσκεστε σε καραντίνα με αγαπημένα σας πρόσωπα, μπορεί να σας λείπουν συγκεκριμένοι τύποι αλληλεπιδράσεων ή ακόμη και σχέσεων.

Υπάρχει ένα συγκεκριμένο «είδος» μοναξιάς που προέρχεται από το γεγονός ότι δεν μπορούμε να δούμε τους φίλους μας ή επειδή δεν μπορούμε πια να κάνουμε τα πράγματα όπως παλαιότερα, μιας και η πανδημία έχει φέρει ένα νέο «φυσιολογικό», που συχνά έρχεται σε ρήξη με όλα όσα είχαμε συνηθίσει.

Η μοναξιά είναι ένα διαδεδομένο και σοβαρό ζήτημα που επηρεάζει την υγεία, την ευημερία και τη μακροζωία. Το ερώτημα που τίθεται είναι, πόσο καιρό μπορεί ο άνθρωπος να αντέξει έτσι αποκομμένος και μακριά από άλλους ανθρώπους, μακριά από την δική του κανονικότητα.

Η  αναγκαστική καραντίνα δεν σημαίνει όμως και μοναξιά

Σημαντικό είναι να αποδεχθούμε ότι ο κόσμος γυρνά με πιο αργό ρυθμό κι αντί να ζητάμε δωρεάν Netflix, να χρησιμοποιήσουμε το χρόνο για ενδοσκόπηση. Να χρησιμοποιήσουμε τον ελεύθερο χρόνο, στον οποίο αναγκαζόμαστε να ζούμε, κάνοντας ενδοσκόπηση και αναρωτώμενοι, τι θέλω και τι μπορώ.

Ίσως βέβαια να ακούγεται κάπως υπερβολικό ή ανέφικτο για ορισμένες ιδιοσυγκρασίες, ωστόσο είναι η ευκαιρία να δούμε τον χρόνο μέσα από μιαν άλλη οπτική γωνία. Όχι σαν κάτι που φεύγει και τον κυνηγάμε να τον πιάσουμε, αλλά σαν κάτι που αφήνει το περιθώριο για άλλες σκέψεις και άλλη δημιουργικότητα.

Η μοναξιά «θολώνει» την κρίση σας

Το αίσθημα της μοναξιάς αλλάζει πραγματικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να απομακρυνθείτε από την αίσθηση της μοναξιάς.

Έτσι, ενώ το αίσθημα της μοναξιάς είναι απολύτως έγκυρο είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι σκέψεις σας, τα συναισθήματά σας, η προσέγγισή σας και ο τρόπος που αντιλαμβάνεστε την καθημερινότητά σας μπορούν να επηρεαστούν σημαντικά, καθώς η μοναξιά τείνει να «σκοτεινιάζει» το τοπίο.

Πώς να διαχειριστείς ψυχολογικά το δεύτερο lockdown

μοναξιά
Pixabay

Προνοητικοί και στην μοναξιά

Εάν συνειδητοποιήσετε ότι τείνετε να είστε πιο απαισιόδοξοι ή και ευερέθιστοι από το συνηθισμένο, δίχως να γνωρίζετε γιατί, τότε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις ενδείξεις ως τα πρώτα σημάδια της μοναξιάς. Επιπλέον, μπορείτε να σκεφτείτε πώς, πότε και γιατί αισθανθήκατε λιγότερο άνετα, χρησιμοποιώντας αυτές τις εμπειρίες ως παράγοντες «πρόγνωσης».

Δημιουργείστε ένα πλάνο δράσης για το τι θα κάνετε όταν τελικά.. σας «επισκεφθεί». Έτσι μπορείτε να προγραμματίσετε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα, που ξέρετε ότι πράγματι σας ευχαριστεί, για μια πιο δύσκολη ημέρα.

Μην μένετε στον καναπέ για.. πολύ

Όλοι στρεφόμαστε στις αγαπημένες μας σειρές και ταινίες τις δύσκολες ημέρες της πανδημίας. Είναι όμως, σημαντικό να μην βασιζόμαστε μόνο στην τηλεόραση για να μας «απαλλάξει» από την μοναξιά, καθώς θα μπορούσε να μας βυθίσει σε μια εντονότερη αίσθηση απομόνωσης.

Οι ταινίες, οι σειρές ακόμα και το κινητό μας προσφέρουν ορισμένες ψευδο – αλληλεπιδράσεις, οι οποίες όμως δεν μπορούν να συγκριθούν με την γνήσια ζεστή ανθρώπινη επαφή.

Παραμένοντας δραστήριοι, βγαίνοντας από το σπίτι, έστω για έναν μικρό περίπατο, μπορεί να μας βοηθήσει να αισθανθούμε καλύτερα. Σκεφτείτε να κάνετε μια βόλτα, ακόμα κι αν είστε μόνοι.

Κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας, όπου δεν έχουμε το πρόσθετο πλεονέκτημα της καθημερινής επαφής, βλέποντας ανθρώπους σε ένα πάρκο ή ανταλλάσσοντας βλέμματα, πάνω από την μάσκα σας, μπορεί να σας βοηθήσει να αισθανθείτε λιγότερο μόνοι.

Η πανδημία έχει δημιουργήσει για πολλούς μια γυάλα αυτοαπομόνωσης μοναξιάς και απομόνωσης.

Φροντίζοντας το σώμα και του νου σας, θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε κάθε νέο σύμπτωμα.

Η αυτοφροντίδα είναι πάντα σημαντικά και θεμελιώδης στην ικανότητα διαχείρισης της κατάθλιψης· βεβαιωθείτε ότι δημιουργείτε λίγο χρόνο για τον εαυτό σας κάθε μέρα.

μοναξιά
Unsplash/ Anthony Tran

1. Ξεκουραζόμαστε

Ο ύπνος είναι η βάση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, κι όμως πολλοί άνθρωποι το αγνοούν. Για να αναπτύξετε ένα υγιές μοτίβο ύπνου, δοκιμάστε να ξαπλώνετε και να ξυπνάτε τις ίδιες ώρες κάθε μέρα για ένα μήνα.

2. Υγιεινή διατροφή

Η κατανάλωση υγιεινής τροφής θα δώσει στο νου και το σώμα την ενέργεια που χρειάζονται για να «βγάλετε» τη μέρα και θα κάνει μεγάλη διαφορά στη συνολική σας ευεξία.

3. Αποφεύγουμε ναρκωτικές ουσίες και αλκοόλ

Η αποφυγή των ναρκωτικών ουσιών, του αλκοόλ, ακόμα και του καπνού κάνει θαύματα στην ψυχική και σωματική σας υγεία. Προσπαθήστε να περιορίσετε την πρόσληψη καφεΐνης, καθώς επιδεινώνει το στρες και το άγχος. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ο ιός επιδρά στους πνεύμονες, οπότε η αποφυγή του καπνίσματος και ατμίσματος μειώνει επίσης και τον κίνδυνο.

4. Περνάμε το χρόνο μας μακριά από οθόνες

Είτε εργάζεστε είτε όχι, ο χρόνος μπροστά από την οθόνη είναι καθημερινή ασχολία για τους περισσότερους. Εντούτοις, είναι σημαντικό να χαρίσετε στον εγκέφαλό σας ένα διάλειμμα από το συνεχές scrolling στο κινητό τηλέφωνο, από το τάμπλετ, το λάπτοπ ή την τηλεόραση.

Απενεργοποιήστε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές για τουλάχιστον 30 λεπτά πριν την ώρα του ύπνου κάθε βράδυ και βεβαιωθείτε ότι περιορίζετε την έκθεση σε αυτές κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Κάντε κάτι άλλο για να μείνετε απασχολημένοι όσο βρίσκεστε μακριά από τις οθόνες κατά τη διάρκεια της μέρας. Η κηπουρική, το διάβασμα, ένα τηλεφώνημα σε φίλους, ένα γράμμα, η ζωγραφική, το πλέξιμο, ένα ζεστό μπάνιο και η μαγειρική είναι όλα υπέροχες δραστηριότητες που θα διατηρήσουν ενεργό το νου σας, ενώ παράλληλα θα παραμένετε μακριά από οθόνες.

5. Γυμναζόμαστε τακτικά

Η γυμναστική δεν είναι μόνο για να αποκτήσουμε το ιδανικό σώμα και δεν χρειάζεται να γίνει αναγκαστικά και με το ζόρι. Η συχνή σωματική άσκηση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει το άγχος και βελτιώνει τη διάθεση. Η τακτική άσκηση δεν σημαίνει έντονες προπονήσεις. Κάντε κάτι που θα απολαύσετε, ώστε να είναι πιο πιθανό να συνεχίσετε να τα κάνετε για πολύ καιρό ακόμα.

Κάθε είδος άσκησης είναι ευεργετικό και πολλές δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν με την κοινωνική απόσταση κατά νου, όπως ο χορός, η γιόγκα, το τάι τσι, το περπάτημα και το κολύμπι. Δοκιμάστε αυτό που σας τραβά περισσότερο το ενδιαφέρον.

Σημαντικό είναι να ξέρετε ότι οι αρνητικές πεποιθήσεις για τον κόσμο γύρω μας, μας περιορίζουν και ανατροφοδοτούν την μοναξιά. Μια λύση για αυτό είναι η αντικατάσταση των υπερβολικών προσδοκιών από τον εαυτό μας και τους γύρω από ενσυναίσθηση για τον διπλανό και από μια πιο θετική διάθεση για εξερεύνηση νέων καταστάσεων και ατόμων.

Η συζήτηση του αισθήματος μοναξιάς με κάποιο δικό μας πρόσωπο ή κάποιον ψυχολόγο, είναι κάτι που θα σας πρότεινα.

Μαρία Γιαννοπούλου 

Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc, Εκπαιδευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt, PgD Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου, Ιδρυτικό Μέλος www.allaboutparents.gr

Τηλ: 6942217440, Ευρυτανίας 13, Αμπελόκηποι

Email: maria.giannopulu@gmail.com

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News