Άγχος, πολύ άγχος, γρήγοροι ρυθμοί ζωής, πίεση, καταστάσεις που λίγο πολύ με οδήγησαν στα ψυχοσωματικά και πιθανότατα κι εσένα για να διαβάζεις αυτό το άρθρο. Όμως, η λύση βρέθηκε και τα κατάφερα και μπορείς κι εσύ να το κάνεις. Πώς αντιμετώπισα τα ψυχοσωματικά μέσα σ’ ένα μήνα;

Η βασική αιτία εμφάνισης ενός ψυχοσωματικού συμπτώματος είναι το άγχος, το οποίο υπάρχει άφθονο στις ζωές μας πλέον και το οποίο δεν λέμε να αντιμετωπίσουμε. Κι όταν λέμε άγχος φυσικά και δεν εννοούμε το ωφέλιμο, το δημιουργικό, αλλά εκείνο που αυξάνεται συνεχώς και σου κάνει την καθημερινότητα όλο και πιο δύσκολη. Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα δεν οφείλονται σε οργανικά ή παθολογικά αίτια και αποτελούν κάτι σαν την σωματοποιημένη εξωτερίκευση των συναισθημάτων του ατόμου.

Τα πιο συνηθισμένα ψυχοσωματικά συμπτώματα είναι η εφίδρωση, η ταχυκαρδία, η δύσπνοια, η ταχύπνοια, ο στομαχόπονος, οι πονοκέφαλοι, η βουλιμία, η αδηφαγία, το σφίξιμο των δοντιών, η τριχόπτωση, η εμφάνιση εκζεμάτων στο δέρμα, αλλά και οι διαταραχές στον ύπνο και τη σεξουαλική λειτουργία. Τα συμπτώματα αυτά μπορούν να διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

Για να καταλάβουμε ότι έχουμε ψυχοσωματικά συμπτώματα είναι πολύ σημαντικό να ακούμε το σώμα μας, γιατί με τον δικό του τρόπο μας μιλά, μας στέλνει μηνύματα. Επίσης, πρέπει να παρατηρούμε το σώμα μας, να συνειδητοποιούμε αν τη στιγμή, την ημέρα που πονάμε είμαστε πιο πιεσμένοι ψυχολογικά κι έχουμε περισσότερο άγχος.

Άγχος: Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα που πρέπει να προσέξεις | Πόσο επικίνδυνα είναι;

Στη δική μου περίπτωση, τα ψυχοσωματικά άρχισαν ξαφνικά μια μέρα, ενώ είχα ήδη συσσωρευμένο άγχος. Δεν καταλάβαινα για ποιο λόγο έχω τα συμπτώματα αυτά και δεν ήμουν σίγουρη, όμως παρατηρώντας σε ποιες χρονικές περιόδους συνέβαιναν δεν μου ήταν τελικά τόσο δύσκολο να συνειδητοποιήσω ότι αφορούσαν την ψυχή και οφείλονταν τελικά στο άγχος.

Όμως, εν τέλει πώς αντιμετώπισα τα ψυχοσωματικά και μάλιστα σ’ ένα μήνα;

Πώς αντιμετώπισα τα ψυχοσωματικά συμπτώματα; Δεν ήταν εύκολο και κυρίως γιατί ήξερα πολύ καλά ότι η πηγή όλων αυτών ήταν το άγχος, το οποίο δεν φεύγει εύκολα. Ωστόσο, είναι σημαντικό να συνειδητοποιούμε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις η συμβολή του ειδικού είναι καθοριστική και απαραίτητα. Δεν χρειάζεται να μην είμαστε καλά ψυχολογικά και να έχουμε σοβαρά ζητήματα για να απευθυνθούμε σ’ έναν ψυχολόγο, ψυχοθεραπευτή. Οι άνθρωποι αυτοί μας βοηθάνε σημαντικά και συμβάλλουν στο καλύτερο εγώ μας. Έτσι λοιπόν κι εγώ έκανα αυτό το βήμα, το οποίο θεωρώ πως είναι και το πιο σημαντικό και με τη βοήθεια του ανθρώπου αυτού ξεκίνησα να αντιμετωπίζω τα ψυχοσωματικά. Φυσικά και θέλει και πολλή θέληση και το έκανα πολύ συνειδητά, καθώς το να αντιμετωπίσω τα ψυχοσωματικά μου ήταν από τους βασικούς μου στόχους.

πώς αντιμετώπισα τα ψυχοσωματικά
Unsplash/ Kelly Sikkema

Τι άλλο έκανα; Ξεκίνησα να βγαίνω έξω, να περπατάω, να περπατάω πολύ και γρήγορα. Ο λόγος; Όσο καθόμαστε η κορτιζόλη, η ορμόνη του άγχους αυξάνεται όλο και πιο πολύ στο σώμα, το οποίο χρειάζεται περισσότερες ενδορφίνες, την ορμόνη της ευτυχίας και της χαράς, ώστε να καταπολεμήσει το άγχος και να μειώσει τα επίπεδα της κορτιζόλης. Η σωματική άσκηση με βοήθησε σημαντικά κι ειδικά όταν γινόταν με παρέα καλούς φίλους ακόμα περισσότερο και τελικά είναι πολύ πιο αποτελεσματική και χρήσιμη απ’ όσο νομίζουμε.

3 τύποι άσκησης χαμηλής έντασης που θα σε γυμνάσουν, διώχνοντας το άγχος από τη ζωή σου!

Άρχισα, ακόμα, να πίνω πού και πού ένα χαλαρωτικό ρόφημα. Για παράδειγμα, το μελισσόχορτο είναι από τα πιο γνωστά βότανα κατά του άγχους. Επίσης, το χαμομήλι, που το έπινα το βράδυ πριν τον ύπνο, με βοηθούσε να κοιμάμαι πιο βαθιά και συνεχόμενα, χωρίς να έρχονται στο μυαλό μου την ώρα που κοιμάμαι όλες οι αρνητικές σκέψεις και τα άγχη. Σίγουρα θα το έχεις πάθει και είναι πολύ άσχημο ενώ κοιμάσαι να ξυπνάς από το άγχος ή ακόμα χειρότερα να βλέπεις στον ύπνο σου όνειρα με τις υποχρεώσεις σου και να αγχώνεσαι ακόμα περισσότερο. Τα βιολογικά βότανα που μπορείς να βρεις είναι πάρα πολλά και από το να καταφύγεις απευθείας σε φαρμακευτικά σκευάσματα – ειδικά χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού – είναι πολύ καλύτερο να δοκιμάσεις μερικά ροφήματα από βότανα που θα λειτουργήσουν ευεργετικά στο σώμα και την ψυχή σου.

Τέλος, άρχισα να κάνω ασκήσεις αντιμετώπισης του άγχους με τεχνικές χαλάρωσης που ήταν πραγματικά αποτελεσματικές. Ήταν είτε ασκήσεις αναπνοής και σύνδεσης με το σώμα μου είτε διαλογισμός που με βοηθούσε να ηρεμήσω το πνεύμα και το μυαλό μου. Δες εδώ μερικές τεχνικές χαλάρωσης απ’ το άγχος που πραγματικά θα σε βοηθήσουν!

Ξέρεις πώς νιώθω σήμερα; Σχεδόν ένα μήνα μετά; Ανακουφισμένη. Νιώθω ότι έχω ένα υγιές σώμα, χωρίς σημάδια από φαγούρες, πόνους στο στομάχι και λοιπά. Αισθάνομαι ότι έφυγε ένα σημαντικό βάρος από πάνω μου και μπορεί να υπάρχει ακόμα λίγο στρες στην καθημερινότητά μου, λόγω του προγράμματος, όμως το αντιμετωπίζω αποτελεσματικά και δεν το αφήνω να με κυριεύσει. Τέλος, αγάπησα περισσότερο το σώμα μου και κατάλαβα πως τίποτα δεν πρέπει να το βλάπτει, ούτε καν τα συναισθήματά μου.

Σήμερα, συνεχίζω να αντιμετωπίζω το άγχος μου, συνειδητοποιώντας τους λόγους που μου το δημιουργούν, βγάζοντας από τη ζωή μου οτιδήποτε με βλάπτει ψυχικά και σωματικά συνεπώς και συνεχίζοντας να ασκούμαι και να φροντίζω τον εαυτό μου. Και ξέρεις κάτι; Μπορείς κι εσύ να τα καταφέρεις! Ξεκίνα από σήμερα κιόλας!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News