Με την έναρξη του 2021 σίγουρα θα έχεις θέσει κάποιους στόχους που θα ήθελες να πετύχεις μέσα στο νέο έτος. Οι κακές συνήθειες που δύσκολα κόβονται ίσως αποτελούν έναν από τους στόχους που κουβαλάς και αναθέτεις από τη μία χρονιά στην επόμενη. Φέτος όμως μπορείς να σπάσεις μία κακή συνήθεια αρκεί να γνωρίζεις τον τρόπο.

Πώς θα σπάσεις μία κακή συνήθεια

Για αρχή πρέπει να εστιάσεις στη δική σου κακή συνήθεια, είναι το κάπνισμα, το ντελίβερι τρεις φορές την εβδομάδα ή και παραπάνω; Όλοι έχουμε πολλές συνήθειες οι οποίες απαρτίζουν την καθημερινή μας ρουτίνα και πολλές από αυτές τις κάνουμε χωρίς ιδιαίτερο λόγο αλλά από καθαρή συνήθεια!

Συχνά λένε ότι μία συνήθεια για να σπάσει χρειάζεσαι 21 μέρες όπως αντίστοιχα και για να διαμορφώσεις μία νέα συνήθεια! Αυτό στηρίζεται σε ένα βιβλίο που είχε γραφτεί το 1960 με τίτλο Psycho-Cybernetics του Maxwell Maltz, ενός πλαστικού χειρουργού που παρατήρησε ότι οι ασθενείς του φάνηκαν να χρειάζονται περίπου 21 ημέρες για να συνηθίσουν στα νέα τους πρόσωπα.

Μία πιο πρόσφατη μελέτη που είχε διεξαχθεί το 2009, βέβαια, δείχνει ότι ο χρόνος δεν είναι τόσο ξεκάθαρος. Ερευνητές από το University College London εξέτασαν τις νέες συνήθειες 96 ατόμων για διάστημα 12 εβδομάδων και διαπίστωσαν ότι ο μέσος χρόνος που απαιτείται για μια νέα συνήθεια είναι στην πραγματικότητα 66 ημέρες. Επιπρόσθετα, οι μεμονωμένοι χρόνοι κυμαίνονταν από 18 έως 254 ημέρες.

Σε αυτό που θα πρέπει να επικεντρωθείς είναι να έχεις ξεκάθαρο στόχο και να μην απογοητευτείς αν στις 18 μέρες ακόμα δυσκολεύεσαι με τη διακοπή της δικής σου κακής συνήθειας αλλά να πάρεις το χρόνο που εσύ χρειάζεσαι.

κάπνισμα σε γερνάει
Unsplash/Riccardo Fissore

Σύμφωνα με τον ψυχολόγο Timothy Pychyl ο σχηματισμός μίας συνήθειας όσο και η διακοπή της, είναι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος. Ο ίδιος χαρακτηριστικά τονίζει:

Το να σπάσεις μια συνήθεια σημαίνει στην πραγματικότητα να δημιουργήσεις μια νέα συνήθεια, μια νέα ισχυρή απόκριση. Η παλιά συνήθεια ή το μοτίβο της απόκρισης παραμένει εκεί (ένα μοτίβο αποκρίσεων νευρώνων στον εγκέφαλο), αλλά είναι λιγότερο κυρίαρχο (λιγότερο ισχυρό)

Αντίστοιχα ο νευροεπιστήμονας Elliot Berkman υπογραμμίζει:

Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο τα βοηθήματα διακοπής του καπνίσματος όπως οι τσίχλες νικοτίνης ή οι εισπνευστήρες τείνουν να είναι πιο αποτελεσματικά από το έμπλαστρο νικοτίνης

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι δεν υπάρχει τυπικό χρονικό πλαίσιο για τη διακοπή μιας συνήθειας, και η σωστή συνταγή θα είναι ένας συνδυασμός προσωπικότητας, κινήτρων, περιστάσεων και της εν λόγω συνήθειας. Για να σπάσεις μία συνήθεια θα πρέπει να αναλογιστείς την προσωπική της αξία για τον εαυτό σου και όχι να στηριχτείς σε κάποια εξωτερική πίεση που μπορεί να δέχεσαι από άλλους. Επιπρόσθετα θα πρέπει να σκεφτείς το δικό σου ισχυρό κίνητρο που θα σε βοηθήσει να επιτύχεις τη διακοπή της κακής συνήθειας.

Ο Berkman χαρακτηριστικά εξηγεί:

Οι μακροχρόνιες συνήθειες είναι κυριολεκτικά παγιδευμένες στο νευρικό επίπεδο, επομένως είναι ισχυροί καθοριστικοί παράγοντες της συμπεριφοράς. Τα καλά νέα είναι ότι οι άνθρωποι είναι σχεδόν πάντα ικανοί να κάνουν κάτι άλλο όταν θέλουν να διακόψουν τη συνήθεια και έχουν επαρκή κίνητρα για αλλαγή

Τώρα γνωρίζεις πως θα σπάσεις μία κακή συνήθεια. Μείνε δυνατή και συγκεντρωμένη στο στόχο σου. Θα τα καταφέρεις!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News