Το παιδικό παραμύθι ξαναζωντανεύει, αυτή την φορά με ένα πολύ διαφορετικό και σκοτεινό τρόπο. Τίποτα από την ταινία του Guillermo del Toro, δεν θυμίζει τον Πινόκιο της κλασσικής έκδοσης της ιστορίας από την Disney. Αυτή την φορά το παραμύθι μεταφέρεται στην Ιταλία του Μουσολίνι και βρίσκει τον γιο του Τζεπέτο σκοτωμένο από βόμβα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τον ίδιο μεθυσμένο να σκαλίζει ένα ξύλινο αγοράκι, ενώ οι φασιστές κυβερνούν την χώρα.

«Ο Πινόκιο πεθαίνει στην ταινία μας τρεις ή τέσσερις φορές και κάνει διάλογο με τον Θάνατο και ο Θάνατος του διδάσκει ότι ο μόνος τρόπος για να έχεις πραγματικά ανθρώπινη ύπαρξη είναι να πεθάνει. Υπάρχουν περίπου 60 εκδοχές του Πινόκιο, και θα στοιχημάτιζα ότι αυτό δεν υπάρχει σε καμία από τις άλλες 60», είπε ο σκηνοθέτης Guillermo del Toro. Ωστόσο, το ιδιοσυγκρασιακό όραμα του del Toro δεν θα τον έκανε ποτέ να πάρει ένα γλυκό παραμύθι και το μετατρέψει σε φρικτό.

Η πραγματική ιστορία του Πινόκιο που μοιάζει να βγήκε από εφιάλτη κι όχι παιδικό παραμύθι

Netflix: Ποιες σειρές και ταινίες αναμένουμε για τον Δεκέμβριο του 2022;

Σε διεθνές επίπεδο, η πιο γνωστή αφήγηση της ιστορίας εξακολουθεί να είναι το καρτούν της Disney, αλλά ακόμα και σ’ αυτή, ο Πινόκιο μετατράπηκε σε γάιδαρο και τον κατάπιε ένα γιγάντιο θαλάσσιο τέρας. «Είδα την ταινία της Disney σε πολύ μικρή ηλικία», λέει ο del Toro, «και είναι μια από τις πιο τρομακτικές ταινίες που έχω δει ποτέ».

Το πρωτότυπο βιβλίο είναι ακόμα πιο τρομακτικό. Άλλωστε, το μυθιστόρημα έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο περίεργα και ενοχλητικά βιβλία της παιδικής λογοτεχνίας. Ο συγγραφέας του είναι ο Carlo Lorenzini, ο οποίος προσλήφθηκε από έναν εκδότη της Φλωρεντίας το 1875 για να μεταφράσει γαλλικά παραμύθια του 17ου και του 18ου αιώνα. Η δουλειά του ήταν τόσο πετυχημένη που ζητήθηκε να γράψει περισσότερες ιστορίες για παιδιά, κατά προτίμηση με ισχυρά ηθικά μηνύματα. Το 1881, το La storia di un burattino (Η ιστορία μιας μαριονέτας) δημοσιεύτηκε ως εβδομαδιαίο σίριαλ σε μια παιδική εφημερίδα.

Όποιος γνωρίζει τον Πινόκιο μόνο από τις ενσαρκώσεις του στην οθόνη, η πρωτότυπη έκδοση μάλλον θα τον τρομοκρατήσει. Ο Τζεπέτο είναι τόσο φτωχός που έχει ζωγραφισμένη μια φωτιά στον τοίχο γιατί δεν μπορεί να αντέξει τα καύσιμα για μια πραγματική. Η Μπλε Νεράιδα είναι ένα απόκοσμο Κοριτσάκι που μιλάει «χωρίς να κουνάει τα χείλη της… με μια αμυδρή φωνή που μοιάζει να προέρχεται από τον άλλο κόσμο». Και η Γάτα και η Αλεπού δένουν τον Πινόκιο από μια βελανιδιά. «Η θηλιά, που γινόταν όλο και πιο σφιχτή γύρω από το λαιμό του, τον έπνιγε», γράφει ο Collodi. «Ένιωθε τον θάνατο να πλησιάζει…»

Για να γίνουν τα πράγματα ακόμη πιο ζοφερά, αυτό θα μπορούσε να ήταν το τέλος της ιστορίας. Ο Κολόντι είχε σχεδιάσει να αφήσει τον άτυχο ήρωά του να κρέμεται από τη θηλιά, ώστε οι αναγνώστες να ζητήσουν κι άλλο. Πράγμα που έγινε! Η επόμενη ενότητα, όμως, δεν είναι τόσο μακάβρια: το νεκρό Κοριτσάκι ξαναγεννιέται σαν νεράιδα. Αλλά τα πράγματα εξακολουθούν να είναι αρκετά περίεργα.

Ο Guillermo del Toro δημιουργεί τον δικό του Πινόκιο μέσα από την νέα ταινία του Netflix

Η πιο πιστή μεταφορά του μυθιστορήματος στη μεγάλη οθόνη είναι μια μαγευτική ιταλική ταινία του 2019, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Matteo Garrone, στην οποία εμφανίζεται ο Roberto Benigni ως Geppetto. Για τον Garrone, ο Πινόκιο είναι ένας συνδυασμός της πατρικής αγάπης, της φτώχειας των αγροτών και του σκονισμένου σκηνικού της Τοσκάνης. Από την άλλη πλευρά, για τον del Toro, ο Πινόκιο είναι «μια ιστορία δημιουργίας», ένα έργο τέχνης που παίρνει τη δική του ζωή, ξεχωριστή από τον δημιουργό του.

Το κυρίαρχο θέμα για τον del Toro είναι η υποταγή που υφίστανται τα παιδιά από ενήλικες. Στο μυθιστόρημα ο Πινόκιο τιμωρείται κάθε φορά που είναι ανυπάκουος και τελικά μαθαίνει να κάνει αυτό που του λένε. «Προσπαθήσαμε να το αποφύγουμε αυτό», λέει ο del Toro. «Ήθελα πολύ να κάνω έναν ανυπάκουο Πινόκιο και να κάνω την ανυπακοή αρετή. Ήθελα να αλλάξουν όλοι εκτός από αυτόν. Καθώς η ταινία προχωρά, ο κρίκετ μαθαίνει από τον Πινόκιο και ο Πινόκιο μαθαίνει πολύ λίγα από τον κρίκετ. Είναι πιο αληθινό με αυτό που ένιωθα ως παιδί. Ένιωθα ότι όλη αυτή η εξημέρωση ήταν τρομακτική».

Όλοι γνωρίζουν ότι ο Πινόκιο θέλει να είναι αληθινό αγόρι, αλλά ένας βασικός λόγος για τον οποίο το παραμύθι λατρεύεται τόσο πολύ εδώ και σχεδόν 150 χρόνια είναι ότι ήταν πάντα τόσο αληθινός. Αντί να είναι ένας ατρόμητος, ευγενής ήρωας, ο Πινόκιο είναι αγενής, εγωιστής, αφελής, περίεργος, ξεχασιάρης, παρασύρεται εύκολα από τον πειρασμό, μαθαίνει σιγά-σιγά από τα λάθη του, αναστατώνεται όταν τα πράγματα πάνε στραβά, αλλά είναι πάντα ευγενικός, καλοπροαίρετος και ικανός για γενναιότητα. . Ξύλινος ή όχι, δεν θα μπορούσε να είναι πολύ πιο ανθρώπινος από αυτό.

Οι χαρακτήρες της Disney μπήκαν στο μικροσκόπιο. Ποια είναι αποτελέσματα της ανάλυσης και τι αντίκτυπο έχουν στη δομή της σημερινής κοινωνίας

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News