Είναι 8 το πρωί της Δευτέρας. Ετοιμάζεσαι για δουλειά. Έχεις μια σημαντική συνάντηση, αλλά απλά δεν αισθάνεσαι καλά. Είναι το άγχος. Το ξέρεις και το μισείς. Νιώθεις άγχος εδώ και αρκετό καιρό και αυτή η εβδομάδα δεν διαφέρει. Αλλά έρχεται ακόμα πιο έντονα, ειδικά όταν η δουλειά γίνεται πιο αγχωτική. Πώς μπορείς να πάρεις πίσω τη δύναμή σου στη μάχη με το άγχος;

Ήδη, έχεις εφιαλτικά σενάρια στο κεφάλι σου. Σκέφτεσαι πως δεν θα μπορείς να εστιάσεις κατά τη διάρκεια της συνάντησης. Φοβάσαι ότι θα πάθεις κρίση πανικού στο meeting room, κάτι που έχει συμβεί στο παρελθόν. Ενώ τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει και τελικά ολοκληρώνεις τη συνάντηση, νιώθεις εξαντλημένη μετά. Προσπαθείς να καταπολεμήσεις συνεχώς το άγχος, δίνοντας ελάχιστο χρόνο στον εαυτό σου. Στο τέλος της ημέρας, νιώθει αδύναμη κι ότι το άγχος κυριαρχεί στη ζωή σου.

Οι περισσότεροι το έχουμε ζήσει, το να παλεύουμε απεγνωσμένα με το άγχος για να πάρουμε τον έλεγχο της ζωής μας. Από διαλογισμούς έως άλλες τεχνικές, χρησιμοποιούμε πολλά εργαλεία για να καταπνίξουμε την καταιγίδα άγχους μέσα μας. Οι περισσότερες από αυτές τις στρατηγικές αποτυγχάνουν, και ενώ κάποιες έχουν αποτέλεσμα, λειτουργούν μόνο προσωρινά. Τι γίνεται όμως αν υπάρχει ένας αξιόπιστος και μόνιμος τρόπος να αφαιρέσεις τη δύναμη από το άγχος;

μάχη με το άγχος
Pexels

Κερδίζοντας πίσω τη δύναμή σου στη μάχη με το άγχος

Το άγχος δεν είναι ο εχθρός

Το άγχος είναι ένας όρος-ομπρέλα για τα ανήσυχα, φρικτά συναισθήματα που βιώνουμε, κυρίως ως αντίδραση του νευρικού μας συστήματος στο στρες. Καθώς τα επίπεδα ορμονών, όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη, αυξάνονται λόγω των διαφόρων στρεσογόνων παραγόντων στη ζωή μας, ενεργοποιείται το νευρικό σύστημα, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα άγχους. Υπό αυτό το πρίσμα, το άγχος δεν είναι εχθρός μας, είναι ένα σημάδι ότι είμαστε αγχωμένοι. Όσο περισσότερο διορθώνουμε τις ανισορροπίες στη ζωή μας και μειώνουμε τους στρεσογόνους παράγοντες, τόσο λιγότερο άγχος θα βιώνουμε.

Μόλις κατανοήσουμε την παραπάνω υπόθεση, μπορούμε να προχωρήσουμε στο επόμενο σημαντικό βήμα. Είναι σημαντικό να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας ότι η καταπολέμηση του άγχους παράγει περισσότερο άγχος, το οποίο με τη σειρά του προκαλεί αύξηση των ορμονών του στρες, οι οποίες παράγουν περισσότερο άγχος. Αυτός είναι ένας φαύλος κύκλος που ενδυναμώνει το άγχος και πρέπει να σπάσει. Αλλά πώς;

Τίποτα δεν είναι πιο θαρραλέο από το να σηκώσεις τα χέρια ψηλά όταν σε κυριεύει το άγχος. Αποδεχόμενη τα αγχώδη συναισθήματα και αφήνοντάς τα να κινούνται μέσα σου, δίνεις το μήνυμα στο σώμα και το μυαλό ότι δεν υπάρχει απειλή. Έτσι σπας τον κύκλο του στρες/άγχους.

Η ευαλωτότητα είναι φίλος σου

Συχνά, οι άνθρωποι με άγχος τείνουν να πιστεύουν ότι πρέπει να κρύψουν το άγχος τους από τον υπόλοιπο κόσμο. Το να δείξεις στον κόσμο ότι πραγματικά υποφέρεις εσωτερικά, σε κάνει να νιώθεις άβολα.

Σε περιόδους υψηλού άγχους, όταν συζητάς με κάποιον, κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς για να έχεις μια ήρεμη εικόνα, ενώ, στην πραγματικότητα, θέλεις απλώς να τρέξεις και να κρυφτείς. Γιατί συμβαίνει αυτό; Είναι επειδή προσπαθείς να κρύψεις το άγχος από τον έξω κόσμο. Αλλά γιατί να το κάνεις αυτό; Αντί να προσπαθείς απεγνωσμένα να το κρύψεις, το οποίο πάντα δημιουργεί αδικαιολόγητο άγχος, γιατί να μην το αφήσεις να βγει;

Το άγχος γίνεται ισχυρό όταν είναι κρυμμένο. Χρειάζεται τόση ενέργεια για να καλύψεις το άγχος σου. Τι θα γινόταν αν, αντί αυτού, έλεγες στον συνομιλητή σου: «Αισθάνομαι άβολα και ανήσυχα αυτή τη στιγμή, μπορούμε να επανέλθουμε σε αυτό σε λίγο;».

μάχη με το άγχος
Pexels

Μπορεί να νιώθεις ότι εκθέτοντας το άγχος σου, φαίνεσαι αδύναμη, αλλά τίποτα δεν είναι καλύτερο απ’ την αλήθεια και την ειλικρίνεια. Με το να είσαι ευάλωτη και ανοιχτή στον αγώνα σου με το άγχος, γίνεσαι τελικά δυνατή. Αυτό θα σου δώσει την αληθινή δύναμη.

Θυμήσου, το άγχος είναι ένα συναίσθημα που δείχνει ότι υπάρχουν υποκείμενοι στρεσογόνοι παράγοντες και ανισορροπίες στη ζωή σου. Είναι ένα βασικό συναίσθημα που νιώθουν άνθρωποι σ’ όλο τον κόσμο. Δεν πρέπει να ντρέπεσαι γι’ αυτό.

Προσκάλεσε το άγχος να πάτε μαζί μια βόλτα

Μην δίνεις τον έλεγχο της ζωής σου στο άγχος! Μην αναβάλεις πράγματα επειδή αγχώνεσαι, γιατί τελικά του επιτρέπεις να ορίζει τη ζωή σου.

Το άγχος είναι ευπρόσδεκτο στο ταξίδι σου, αλλά δεν γίνεται να είναι οδηγός… Πάρε εσύ τον έλεγχο του τιμονιού!

Θέσε στόχους για τον εαυτό σου και προσπάθησε να τους πετύχεις. Εάν εμφανιστεί άγχος, δεν πειράζει, άστο να εμφανιστεί. Αλλά μην το αφήσεις να σε εμποδίσει να προσπαθείς. Είναι καλύτερα να έχεις προσπαθήσει και να έχεις αποτύχει, παρά να μην έχεις προσπαθήσει καθόλου. Εάν πάντα φοβάσαι τα πλήθη και αυτό εμποδίζει την πρόοδό σου στη ζωή, τότε φρόντισε να ξεκινήσεις με μικρά βήματα, ακόμα κι αν το άγχος σου είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Πότε το άγχος σταματά να είναι χρήσιμο και δημιουργεί την αίσθηση ασφυξίας;

Άσε το άγχος να καθίσει στη θέση του συνοδηγού και δες τη ζωή μέσα απ’ τα μάτια του οδηγού!

Η αλήθεια είναι ότι, παρά το άγχος, μπορείς να πετύχεις στη ζωή –αν σταματήσεις να το παλεύεις και, αντ’ αυτού, αρχίσεις να εστιάζεις στις αξίες, τους στόχους και την ευτυχία σου.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News