Ακολουθείς τους influencers στα social media; Ελέγχεις πάντα τις αναρτήσεις τους; Διαπιστώνεις ότι ξοδεύεις πολύ χρόνο ή έχεις εμμονή με τον έλεγχο των λογαριασμών των influencers; Και όταν δεν μπορείς να κάνεις check in, νιώθεις αποκομμένη ή χαμένη;

Εάν απάντησες ναι σε όλες αυτές τις ερωτήσεις, μπορεί να έχεις αυτό που είναι γνωστό ως «προβληματική δέσμευση» με τους influencers των social media.

Αλλά μην κατηγορείς τον εαυτό σου. Ανήκεις σε αυτούς που έχουν παρασυρθεί από την εκθαμβωτική επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Και αυτό μπορεί να αποδοθεί σε πολλές ενέργειες και τακτικές που χρησιμοποιούν οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες τους βοηθούν να διατηρούν την επιρροή τους.

Οι ειδικοί στα social media και στη συμπεριφορά των χρηστών, δημοσίευσαν πρόσφατα μια έρευνα που εξετάζει την προβληματική αλληλεπίδραση των ακολούθων με τους influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η συγκεκριμένη έρευνα είναι από τις πρώτες που μελετούν ποιες πτυχές της επιρροής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να οδηγήσουν σε προβληματική συμπεριφορά των χρηστών. 

Πώς το «Cancel Ιnfluencers» και τα «hate σχόλια» μας αποπροσανατολίζουν απ’ την ουσία

Οι επιπτώσεις των influencers και η προβληματική εμπλοκή

Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ή ακολουθούν κάποιους influencers. Οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι χρήστες που έχουν σημαντικό αριθμό οπαδών με εδραιωμένη αξιοπιστία.

Είτε είσαι λάτρης της μόδας, είτε θέλεις πληροφορίες για την υγεία και τη φυσική κατάσταση, υπάρχει πάντα ένας influencer που μπορείς να ακολουθήσεις. Και οι followers συχνά έλκονται προς το μέρος τους για την αυθεντικότητα και τη δημιουργία περιεχομένου.

Όμως λιγότερη προσοχή δίνεται στη σκοτεινή πλευρά των influencers, γιατί υπάρχει και αυτή όσο κι αν θέλουμε να μη την βλέπουμε.

Οι influencers παρακινούνται και συχνά δίνονται κίνητρα (μέσω της έγκρισης προϊόντος και επωνυμίας) να αυξήσουν τη δύναμή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ πολλοί γίνονται πιο ικανοί στην προσέλκυση ακολούθων.

Οι ακόλουθοι, από την άλλη πλευρά, μπορούν εύκολα να «κολλήσουν» και να αποκτήσουν εμμονή με τους influencers και η δέσμευσή τους μπορεί συχνά να γίνει υπερβολική και ανθυγιεινή. Η προβληματική ενασχόληση με άτομα που επηρεάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κοινή μεταξύ των followers, αλλά δεν έχει μελετηθεί ώστε να την κατανοήσουμε.

Νέος νόμος για το Photoshop: Πώς αντιδρούν οι influencers;

Η έρευνα και τα συμπεράσματά της

Μία νέα έρευνα εξέτασε τους παράγοντες και τους μηχανισμούς που οδηγούν σε προβληματική εμπλοκή. Εστίασε σε τρία χαρακτηριστικά επιρροής (σωματική ελκυστικότητα, κοινωνική ελκυστικότητα και αυτοπαρουσία) και δύο χαρακτηριστικά συμμετοχής των followers (περιεκτικότητα συμμετοχής και διάρκεια παρακολούθησης) προκειμένου να διερευνήσει τις επιπτώσεις τους στην ανάπτυξη προβληματικής δέσμευσης.

Με βάση τη θεωρία της προσκόλλησης, μελέτησε δύο τύπους προσκολλήσεων – την παρακοινωνική σχέση και την αίσθηση του ανήκειν που είναι και τα δύο βασικά στοιχεία για την επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η παρακοινωνική σχέση είναι η αντίληψη των followers για τη μονόπλευρη σχέση τους με έναν influencer και η αίσθηση του ανήκειν αναφέρεται στην αίσθηση ότι είναι αναπόσπαστο μέλος της κοινότητας του influencer.

Η συγκεκριμένη έρευνα εξέτασε 500 χρήστες του Instagram. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όταν οι followers αναπτύσσουν προβληματική σχέση τόσο με τους influencers (παρακοινωνική σχέση), όσο και με την κοινότητά τους (αίσθηση του ανήκειν), αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προβληματική δέσμευση, η οποία έχει επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία.

Η έρευνα διαπίστωσε, επίσης, ότι η κοινωνική ελκυστικότητα των influencers έχει ισχυρότερη επίδραση από άλλους παράγοντες στον εθισμό των οπαδών. Η παρακολούθηση περισσότερων influencer θα μπορούσε να μειώσει τον αντίκτυπο του εθισμού στην κοινότητα (αίσθηση του ανήκειν) όταν πρόκειται για προβληματική δέσμευση, αλλά όχι την επίδραση του εθισμού στον influencer (παρακοινωνική σχέση).

Συνέπειες για influencers και followers

Η μελέτη προειδοποιεί και εξηγεί την προβληματική δέσμευση στους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Συγκεκριμένα, οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που έλκονται από παράγοντες επιρροής μπορούν εύκολα να εθιστούν και να ασχοληθούν μαζί τους σε υπερβολικό βαθμό. Οι χρήστες πρέπει να γνωρίζουν, να προσέχουν και να ασκούν έλεγχο στον εαυτό τους για να διαχειρίζονται τις αλληλεπιδράσεις τους με τους influencers.

Για παράδειγμα, η πληρότητα της συμμετοχής — η οποία αναφέρεται στους λόγους παρακολούθησης και στην έκταση της συμμετοχής των followers (όπως παρακολούθηση, συμπάθεια, σχολιασμός, κοινή χρήση) — μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη του εθισμού. Αυτό, ωστόσο, μπορεί να το διαχειριστούν συνειδητά οι ίδιοι οι ακόλουθοι. Ένας τρόπος για να το κάνεις αυτό είναι χρησιμοποιώντας τις λειτουργίες και τα εργαλεία του κινητού σου, όπως ο ορισμός ημερήσιων χρονικών ορίων στο Instagram ή η απενεργοποίηση των ειδοποιήσεων για την εφαρμογή.

Οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν την προβληματική δέσμευση των ακολούθων. Αν και μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με τον στόχο τους να αυξήσουν την αφοσίωση των οπαδών τους, μπορούν να επικεντρωθούν στη δημιουργία μιας υγιούς σχέσης με αυτούς.

Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος που μας νοιάζει η κουλτούρα του Cancel Influencers

Για παράδειγμα, οι influencers μπορούν να μιλήσουν ανοιχτά για το θέμα της προβληματικής δέσμευσης και να δείξουν ενδιαφέρον για την ευημερία των followers τους. Αυτό θα βοηθήσει στη βιωσιμότητα της σχέσης επειδή μελέτες έχουν δείξει ότι οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με προβληματική συμπεριφορά είναι πιο πιθανό να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες μετά από λίγο .

Σίγουρα απαιτείται περισσότερη έρευνα σχετικά με τη σκοτεινή πλευρά των influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό να γίνεται σωστή χρήση των social media και να έχουμε όλοι με υγιή σχέση τόσο με τον εαυτό μας, όσο και με τους ανθρώπους που θαυμάζουμε ή έχουμε δίπλα μας!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News