Η αντιμετώπιση των ψυχοσωματικών είναι μια δύσκολη υπόθεση. Κάθε φορά που λες τα κατάφερα κάτι συμβαίνει και σου τα χαλάει όλα. Κι είναι ανυπόφορο και εξαντλητικό να ξεκινάς την προσπάθεια πάλι από την αρχή. Κάθε φορά τα ίδια.

Δυστυχώς είμαι από τους ανθρώπους που το στρες επηρεάζει το σώμα τους. Κάθε φορά που αγχώνομαι ή στεναχωριέμαι πολύ, βλέπω τα ψυχοσωματικά να ξεκινούν την επέλασή τους. Και κάπως έτσι η μάχη με τα ψυχοσωματικά αρχίζει. Κι εγώ δεν έχω πλέον να αντιμετωπίσω μόνο το άγχος ή την ψυχολογική μου κατάπτωση, αλλά κι έναν πιο ισχυρό εχθρό, που δεν εγκαταλείπει εύκολα τη μάχη.

Δυστυχώς, τα ψυχοσωματικά μπορούν να εμφανιστούν ξαφνικά, από το πουθενά, ακόμη και σε λίγο μεγαλύτερη ηλικία για πρώτη φορά, χωρίς να τα έχεις διακρίνει ξανά στο παρελθόν. Τα πιο συνηθισμένα ψυχοσωματικά συμπτώματα είναι η εφίδρωση, η ταχυκαρδία, η δύσπνοια, η ταχύπνοια, ο στομαχόπονος, οι πονοκέφαλοι, η βουλιμία, η αδηφαγία, το σφίξιμο των δοντιών, η τριχόπτωση, η εμφάνιση εκζεμάτων στο δέρμα, αλλά και οι διαταραχές στον ύπνο και τη σεξουαλική λειτουργία. Τα συμπτώματα αυτά μπορούν να διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

Άγχος: Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα που πρέπει να προσέξεις | Πόσο επικίνδυνα είναι;

Δεν είναι πάντα εύκολο να τα προσέξεις, γι’ αυτό και η αντιμετώπιση των ψυχοσωματικών μερικές φορές ξεκινά αργά. Το πιο σημαντικό είναι να ακούς το σώμα σου. Συνήθως όταν δεν είσαι καλά και εμφανίζεις κάποιο σύμπτωμα, το σώμα σου σού μιλάει, προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί σου και να σου πει να αλλάξεις κάτι σε αυτό που κάνεις, να συνέλθεις και να γίνεις επιτέλους καλά σωματικά και ψυχολογικά.

Η μάχη με τα ψυχοσωματικά είναι άνιση;

Μια φορά δίκαιη δεν είναι. Δεν προλαβαίνεις πάντα να αντιδράσεις και σε χτυπάει ξαφνικά, εκεί που δεν το περιμένεις. Το στρες είναι ένας επίσης ύπουλος εχθρός. Ακόμα κι αν δεν σε επηρεάσει σωματικά με έντονους και ιδιαίτερα εμφανείς τρόπους, όταν αγχώνεσαι ο εγκέφαλος επηρεάζεται και η συμπεριφορά αλλάζει. Εκκρίνονται περισσότερη κορτιζόλη και αδρεναλίνη, ενώ συγχρόνως αυξάνονται ο σφυγμός, η αναπνοή και η αρτηριακή πίεση. Όπως καταλαβαίνεις, ακόμα κι αν δεν εμφανίσεις κάποιο από τα παραπάνω ψυχοσωματικά που αναφέραμε προηγουμένως, επηρεάζεσαι αμέσως με το που αγχώνεσαι.

Η τρομακτική αλήθεια για το τι συμβαίνει στο σώμα σου όταν είσαι αγχωμένη (Και μερικές προτάσεις για να χαλαρώσεις)

Και μπορεί το περιστασιακό και στιγμιαίο στρες συχνά να είναι ωφέλιμο και δημιουργικό, όμως τι συμβαίνει με το χρόνιο;

Φυσικά και το χρόνιο άγχος είναι αυτό που κάνει όλη τη ζημιά και προκαλεί τα ψυχοσωματικά. Το να έχεις στρες που διαρκεί πολύ, για μεγάλο χρονικό διάστημα και να μην μπορείς να το ελέγξεις και να το αντιμετωπίσεις αμέσως, μπορεί να απειλήσει την υγεία σου, τόσο ψυχικά όσο και σωματικά.

Κι αν τα ψυχοσωματικά συμπτώματα εμφανίζονται στα εύκολα, στα δύσκολα τι θα κάνεις;

αντιμετώπιση των ψυχοσωματικών
Pexels

Έστω ότι αγχώνεσαι για το πρότζεκτ στη δουλειά που πρέπει να παρουσιάσεις αύριο και είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Το προετοιμάζεις μέρες, έχεις δουλέψει σκληρά γι’ αυτό, μπορεί να σου φέρει την πολυαναμενόμενη προαγωγή κι έχεις κάθε λόγο να αγχώνεσαι όλο αυτό το διάστημα που ασχολείσαι με το συγκεκριμένο θέμα. Κατανοητό και αποδεκτό. Τα ψυχοσωματικά αρχίζουν να εμφανίζονται. Πονοκέφαλοι, πόνος στο στομάχι, δεν έχεις και πολλή όρεξη να φας και σήμερα. Και ειδικά στην περίπτωση που το πρότζεκτ δεν πάει και τόσο καλά όσο περίμενες, απογοητεύεσαι, στεναχωριέσαι, το σφίξιμο στο στομάχι μεγαλώνει και μια μικρή δύσπνοια ξεκινά με το που βλέπεις ότι δεν είχες τα επιθυμητά αποτελέσματα. Όλα καλά μέχρι εδώ;

Και σε ρωτάω το εξής… Αν σου συμβαίνουν όλα αυτά για ένα πρότζεκτ στη δουλειά, στα δύσκολα τι κάνεις; Αν δηλαδή χάσεις τη δουλειά σου, χωρίσεις με τον/ την σύντροφό σου, αρρωστήσει ένα συγγενικό σου πρόσωπο, χάσεις έναν αγαπημένο σου φίλο, χτυπήσει στο σχολείο το παιδί, τότε τι κάνεις; Αν δεν μπορείς να διαχειριστείς τα εύκολα, τότε τα δύσκολα θα σου φανούν βουνό. Τα ψυχοσωματικά θα είναι ακόμη πιο έντονα κι εσύ απλά θα μετράς αδυναμίες και αποτυχίες με το άγχος να σε κυριεύει και τη μελαγχολία να αυξάνεται συνεχώς.

Δεν πειράζει αν υποφέρεις κι εσύ

Είναι κάποιοι άνθρωποι που έχουν περισσότερη ευαισθησία στο στρες. Αυτές είναι πιο συχνά οι γυναίκες, λόγω των ορμονών τους που μεταβάλλονται συχνά, αλλά και οι νέοι άνθρωποι που δεν έχουν μάθει ακόμη να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της ζωής, ενώ ας μην ξεχνάμε και τους ευαίσθητους που ό,τι κι αν τους συμβαίνει το παίρνουν κατάκαρδα.

Ωστόσο, αυτό που έχω να σου πω εγώ σαν ομοιοπαθούσα είναι ότι δεν πειράζει αν ανήκεις σε αυτούς τους ανθρώπους. Δεν πειράζει αν η μάχη με το στρες είναι και για σένα καθημερινή υπόθεση. Δεν πειράζει αν το σώμα σου εκφράζει με τον τρόπο του τα συναισθήματά σου. Δεν πειράζει αν η αντιμετώπιση των ψυχοσωματικών φαντάζει δύσκολη. Ξέρεις τι πειράζει; Το να μην προσπαθείς. Αυτό που χρειάζεται να κάνεις εσύ δεν είναι άλλο από το να συνεχίσεις να προσπαθείς για να διώξεις από τη ζωή σου μια και καλή τα ψυχοσωματικά και το άγχος, κάθε φορά που εμφανίζονται. Και η αλήθεια είναι πως θα εμφανίζονται συχνά στην αρχή, ειδικά σε κάθε δύσκολη στιγμή θα είναι εκεί να σε ταλαιπωρήσουν παραπάνω και να σου θυμίσουν πως έχεις έναν ακόμη εχθρό. Όμως μην το βάλεις ποτέ κάτω, όσο δύσκολο και επίπονο κι αν είναι αυτό.

Κάθε φορά που εμφανίζονται τα ψυχοσωματικά, σκέφτομαι “πάλι εσύ; πάλι τα ίδια;” και ξεκινάω αμέσως την προσπάθεια. Τώρα που γράφω αυτό το άρθρο είμαι σε μια περίοδο της ζωής μου που καταπολεμώ τα ψυχοσωματικά για δεύτερη φορά μέσα στον ίδιο χρόνο και το άγχος για… ας μην πούμε καλύτερα ποια φορά είναι.

Είναι οκ να πέφτεις. Είναι οκ να χρειάζεσαι βοήθεια, ακόμα και ενός ειδικού. Και είναι οκ να θες τον χρόνο σου για να προσπαθήσεις. Μην αφήσεις να βγεις νικημένος από αυτή τη μάχη. Η αντιμετώπιση των ψυχοσωματικών μπορεί να χρειαστεί μέχρι και θυσίες, αλλά το συναίσθημα που θα νιώσεις στο τέλος είναι λυτρωτικό. Η μάχη με τα ψυχοσωματικά και το άγχος είναι μία άνιση μάχη, αλλά μπορείς να τα καταφέρεις και να βγεις νικητής από αυτή.

Πώς αντιμετώπισα τα ψυχοσωματικά μέσα σ’ ένα μήνα- Ήρθε η ώρα να τα καταφέρεις κι εσύ!

ΥΓ: Μην διστάσεις ποτέ να ζητήσεις βοήθεια για να αντιμετωπίσεις τα ψυχοσωματικά, το άγχος και οποιοδήποτε άλλο θέμα περιτριγυρίζει το μυαλό σου!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News