Το φθινόπωρο είναι για πολλούς η πιο δύσκολη εποχή του χρόνου. Για τους περισσότερους ισοδυναμεί με το τέλος των διακοπών, την επιστροφή στην καθημερινότητα και τις υποχρεώσεις και με την είσοδο σε έναν πιο ψυχρό καιρό που θα μας περιορίσει στο σπίτι. Ιδιαίτερα αυτή η αλλαγή του καιρού αλλά και της ώρας που κάνουν την διάρκεια της ημέρας μικρότερη, έχει αποδειχθεί πως μπορούν να επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία μας. Γιατί, όμως, η ψυχολογία μας αλλάζει το φθινόπωρο και νιώθουμε την μελαγχολία και την συναισθηματική κόπωση να μας κυριεύει;

Γιατί αλλάζει η ψυχολογία μας το φθινόπωρο;

Ευτυχώς, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα φτάσουν στο σημείο να διαγνωστούν με Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή (SAD), μια διαταραχή της διάθεσης που σχετίζεται με την αλλαγή των εποχών, η οποία αποτελεί και την πιο βαριά μορφή της συναισθηματικής αλλαγής που βιώνουμε το φθινόπωρο. Ωστόσο, υπάρχουν σαφείς αλλαγές που συμβαίνουν αυτήν την εποχή του χρόνου και επηρεάζουν την ενέργεια, τη διάθεση, το μεταβολισμό και τον ύπνο μας συνήθειες.

Αυτό που υποφέρει είναι τα επίπεδα σεροτονίνης μας, η ορμόνη της ευτυχίας που παράγεται φυσικά περισσότερο όταν έχουμε πιο ζεστό καιρό και περισσότερη έκθεση στον ήλιο. Αυτά αρχίζουν φυσικά να μειώνονται και η μελατονίνη, η ορμόνη που ελέγχει τον ύπνο μας, αυξάνεται, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερο ύπνο και μειωμένη διάθεση, λέει ο Turner, φυσικοπαθητικός γιατρός και συγγραφέας του The Hormone Boost.

συμπεριφορά απέναντι στον σκύλο
Unsplash/ Tereza Hošková

Και παρόλο που κοιμόμαστε περισσότερο τον Οκτώβριο από άλλους μήνες, η ποιότητα και το βάθος του ύπνου υποφέρουν, επομένως μπορεί να καταλήξεις να αισθάνεσαι νωθρός κατά τη διάρκεια της ημέρας. «Αυτό συμβαίνει επειδή οι μικρότερες ημέρες ισοδυναμούν με λιγότερη έκθεση στο φως του ήλιου, επομένως μια απλή λύση είναι να χρησιμοποιήσετε το ηλιακό φως το πρωί», λέει ο Turner.

Επιπλέον είναι φυσιολογικό να πέσει και ο μεταβολισμός μας. «Δυστυχώς, ο ρυθμιστής του μεταβολισμού μας – η θυρεοειδική ορμόνη – πέφτει στις κρύες, πιο σκοτεινές μέρες του φθινοπώρου και του χειμώνα. Δεδομένου ότι η ορμόνη του θυρεοειδούς ελέγχει την ενέργεια και το μεταβολισμό κάθε κυττάρου στο σώμα σας, η ενίσχυση του θυρεοειδούς είναι απαραίτητη για να νικήσετε την φθινοπωρινή κόπωση».

Ενίσχυσε τον μεταβολισμό σου με ένα καλό πρωινό, που περιλαμβάνει 30 γραμμάρια πρωτεΐνης και παραλείποντας αμυλούχους υδατάνθρακες όπως τοστ, δημητριακά ή κουλούρια.

Πώς κάνοντας manifestation έλκουμε κοντά μας αυτό που θέλουμε περισσότερο στη ζωή μας

φθινόπωρο ομπρέλα βροχή
Unsplash/Sabina Sturzu

Πώς να απαλλαγείς από την φθινοπωρινή μελαγχολία

  • Βγες έξω. Μελέτες δείχνουν ότι λίγα μόνο λεπτά καθαρού αέρα μπορούν να ανεβάσουν τη διάθεση. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Consumer Psychology αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι ένιωθαν πιο θετικά στο εξωτερικό φως.
  • Ασκήσου. Έρευνα από το British Journal of Sports Medicine αποκαλύπτει ότι μόνο 20 λεπτά σωματικής δραστηριότητας μπορεί να επηρεάσει θετικά τη διάθεση.
  • Απαλλάξου από την ακαταστασία. Το οπτικό χάος μπορεί να φαίνεται ακίνδυνο, αλλά η αταξία και η αποδιοργάνωση προκαλούν άγχος και καταστρέφουν τους ανθρώπους. Μελέτες δείχνουν ότι όταν οι άνθρωποι βρίσκονται σε αισθητικά ευχάριστο, οργανωμένο και τακτοποιημένο περιβάλλον, αισθάνονται πιο χαλαροί και ικανοποιημένοι.
  • Εστίασε σε αυτό που πηγαίνει καλά. Είναι αδύνατο να είσαι δυστυχισμένος όταν νιώθεις ευγνωμοσύνη. Πριν πας για ύπνο κάθε βράδυ, γράψε σε ένα ημερολόγιο τρία πράγματα που εκτίμησες περισσότερο μέσα στην μέρα. Θα αποκοιμηθείς με μια θετική νότα και θα είναι πιο πιθανό να ξυπνήσεις αισιόδοξος την επόμενη μέρα.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News