Είτε την λες Black Friday είτε Μαύρη Παρασκευή σημασία έχει ότι επιλέγεις να πας να ψωνίσεις. Κάθεσαι και ψάχνεις στο ίντερνετ από ποιο μαγαζί να πρωτοψωνίσεις και καταλήγεις να τελειώσεις ό,τι χρήματα σου είχαν απομείνει στην κάρτα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Μήπως η ψυχολογία της Black Friday δεν είναι και τόσο αθώα;

Το ότι επιλέγεις τη συγκεκριμένη μέρα του χρόνου για να κάνεις πολλά ψώνια δεν είναι τυχαίο και δεν παίζουν ρόλο μόνο οι προσφορές που θα βρεις. Ο μέσος αγοραστής τείνει να ξοδεύει περισσότερα χρήματα απ’ όσα υπολόγιζε, ενώ ένα μεγάλο ποσοστών των αγορών πάει σε δώρα. Ωστόσο, δεν είναι ότι σε πιάνει ξαφνικά η μεγαλοψυχία σου και αρχίζεις και αγοράζεις, αλλά υπάρχει κάτι βαθύτερο.

Τα ψώνια σε αυτές τις περιπτώσεις μοιάζουν λίγο με τα ναρκωτικά. Αγοράζεις πράγματα τα οποία δεν χρειάζεσαι πραγματικά, αλλά εκείνη την ώρα θες πολύ να τα πάρεις. Ποια είναι, όμως, τελικά η ψυχολογία της Black Friday;

ψυχολογία της Black Friday
Freepik

Όπως εξηγούν και οι ειδικοί, όταν ψωνίζεις σε χαμηλές τιμές ενεργοποιούνται διαφορετικές ομάδες νευρώνων. Αυτό διεγείρει ένα ευχάριστο συναίσθημα και αυτό το συναίσθημα είναι τόσο δυνατό που ο εγκέφαλός σου τείνει να ξεχνά όλα τα άλλα εκείνη τη στιγμή. Η λέξη “εκπτώσεις” κάνει τον εγκέφαλό σου να μην λειτουργεί τόσο ορθολογιστικά, ώστε να καταλάβεις αν μία αγορά σου είναι απαραίτητη ή όχι.

«Οι άνθρωποι βλέπουν τις προσφορές της Black Friday ως καλύτερες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα λόγω της τακτικής μάρκετινγκ», λέει ο Scott Rick, αναπληρωτής καθηγητής στο Michigan Ross School of Business. Στην πραγματικότητα, οι πωλήσεις γίνονται όλο το χρόνο και οι τιμές κυμαίνονται με την πάροδο του χρόνου.

Επιπλέον, πολλές προσφορές Black Friday διατίθενται στην αγορά ως ”προσφορές περιορισμένου χρόνου”, γεγονός που καθιστά τις πωλήσεις ακόμη πιο συναρπαστικές. Αυτή τακτική κάνει τον καταναλωτή να φοβάται μην χάσει την προσφορά και στο τέλος να ψωνίζει.

ψυχολογία της Black Friday
Unsplash/ Artem Beliaikin

Τι αξίζει να αγοράσεις online αυτή την περίοδο- Σύντομος οδηγός αγοράς

Τι άλλο συμβαίνει με την Black Friday;

Υπάρχει ένα φαινόμενο που ονομάζεται «momentum αγορών», το οποίο συμβαίνει όταν μια αγορά παρέχει μια ψυχολογική ώθηση που σε ενθαρρύνει να αγοράσεις ένα δεύτερο, άσχετο προϊόν κι έτσι να κάνεις περισσότερα ψώνια. Αντί, λοιπόν, να αγοράσεις ένα πράγμα, αγοράζεις δυο-τρία ή και δέκα.

Ουσιαστικά, όλες αυτές οι στρατηγικές μάρκετινγκ και αγορών σε βομβαρδίζουν τις ημέρες πριν την Black Friday, ώστε να προσμένεις περισσότερο γι’ αυτή και να καταλήγεις να ξοδεύεις όλο και περισσότερα χρήματα, αγοράζοντας πράγματα που δεν σου είναι πραγματικά χρήσιμα. Η μέρα αυτή είναι για σένα κάτι σαν απόδραση και ευκαιρία μαζί, όμως όσα ψωνίζεις ίσως να μην σου είναι και τόσο χρήσιμα τελικά.

Αν θες πραγματικά να μην πέσεις στην παγίδα να ψωνίσεις αυτή τη μέρα, τότε δεν έχεις παρά να μην ψάξεις τις προσφορές στα μαγαζιά, έστω και ηλεκτρονικά. Στην τελική, ασχολήσου με κάτι άλλο που θα σε απορροφήσει και να δεις που η μέρα θα περάσει χωρίς να ‘χεις ψωνίσει κι ούτε που θα το καταλάβεις!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News