Πώς είναι να φτάνεις στο burnout; Δύσκολο και εύχομαι να μην το πάθεις ποτέ. Πολλές φορές έχει τύχει να νιώθουμε κούραση, εξάντληση, άγχος, πίεση, όμως το burnout είναι κάτι άλλο, για την ακρίβεια είναι ένας συνδυασμός όλων αυτών τόσο ψυχικά και ψυχολογικά όσο και σωματικά.

Φυσικά και δεν είναι εύκολο να διαχειρίζεσαι όλες τις υποχρεώσεις σου και να βρίσκεις χρόνο για όλους και για όλα. Κι όταν το κάνεις συνήθως φτάνεις στο σημείο να μην έχεις χρόνο για τον ίδιο σου τον εαυτό, για να ξεκουραστείς και να χαλαρώσεις. Αυτό, λοιπόν, έπαθα κι εγώ. Για δικούς μου λόγους, κυρίως επαγγελματικούς, έμαθα από πρώτο χέρι πώς είναι να φτάνεις στο burnout, στην απόλυτη ψυχική και σωματική εξάντληση και αυτά είναι όσα έχω να σου πω και θες να ξέρεις για να το προλάβεις κι εσύ. Τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.

Όταν φτάνεις στα πρόθυρα της εξάντλησης, πολλές φορές δεν το συνειδητοποιείς. Λες απλά ότι χρειάζεσαι λίγο ύπνο παραπάνω και θα σου περάσει, όμως καταλήγεις όσο και να κοιμάσαι να μην σου φτάνει. Κι εγώ, λοιπόν, κοιμόμουν 7 ώρες κατά μέσο όρο κάθε βράδυ και ξύπναγα κουρασμένη, εξαντλημένη, λες και δεν ξεκουράστηκα ποτέ και πράγματι δεν ξεκουραζόμουν όσο θα έπρεπε συγκριτικά με τις υποχρεώσεις που έκανα μες τη μέρα.

φτάνεις στο burnout
Pexels

Έχεις κάποιο απ’ αυτά τα συμπτώματα; Απέχεις ένα βήμα απ’ το burnout

Το burnout είναι μία δύσκολη κατάσταση και η αλήθεια είναι πως δεν το συνειδητοποιείς κατευθείαν ότι σου έχει συμβεί μέχρι που πλέον τα σημάδια είναι πολύ έντονα. Ψυχική κόπωση, αλλαγές στη διάθεση, αδυναμία συγκέντρωσης, κρίσεις άγχους και πανικού, χαμηλή αυτοεκτίμηση, αναποφασιστικότητα, αλλά και σωματική κόπωση, πονοκέφαλοι, υψηλός καρδιακός ρυθμός, δυσφορία, γρήγορη αναπνοή. Όπως καταλαβαίνεις, οι ενδείξεις είναι πολύ ξεκάθαρες και τόσο σωματικές όσο και ψυχικές και ναι, τις είχα όλες τις παραπάνω. Και ξέρεις και τι άλλο είχα; Χαμηλό ανοσοποιητικό. Ο λόγος; Δεν φρόντιζα αρκετά τον εαυτό μου σε σημείο που ξύπνησα μία μέρα άρρωστη. Κυριολεκτικά. Κρύωσα πολύ πολύ εύκολα, λόγω του καιρού, όμως αυτό ήταν απλά η αφορμή και μια δικαιολογία για τους υπόλοιπους, γιατί ήξερα πολύ καλά πως όλο αυτό συνέβη λόγω του χαμηλού ανοσοποιητικού.

Σκέψου το πολύ απλά. Όταν δεν είσαι καλά και υγιής ψυχικά και σωματικά, πώς θα ανταπεξέλθει ο οργανισμός σου ακόμα και απέναντι σε ένα απλό κρύωμα; Το τελευταίο σε συνδυασμό με τα προηγούμενα σημάδια έκαναν την κατάστασή μου πολύ πιο επίπονη. Φυσικά και το κρύωμα κάποια στιγμή έφυγε, αλλά το burnout όχι και τόσο εύκολα. Και όταν οι υποχρεώσεις δεν μειώνονται αισθητά, το burnout παραμονεύει.

φτάνεις στο burnout
Pexels

Μπορεί να σου φαίνονται απλά όλα αυτά, αλλά δεν είναι και σου τα λέω για έναν και μόνο λόγο. Για να μην φτάσεις κι εσύ σε αυτή την κατάσταση. Όταν βλέπεις ότι φορτώνεται πολύ το πρόγραμμά σου, ότι σου ζητούν έξτρα πράγματα στα οποία δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις απλά βάλε ένα STOP, πες όχι, θέσε τα όριά σου. Δεν πρέπει να φτάσεις σε αυτό το σημείο που έφτασα εγώ, γιατί πολύ απλά μετά δεν θα αγαπάς αυτό που έχεις γίνει, δε θα σου αρέσει ο εαυτός σου όπως έχει καταντήσει, μες την εξάντληση. Κι όχι απλά μια εξάντληση, εξάντληση με κάθε έννοια.

Το burnout μόνο ευχάριστο δεν είναι και η μεγαλύτερη συμβουλή που μπορώ να σου δώσω είναι να μην ξεχνάς να αγαπάς τον εαυτό σου και να τον φροντίζεις, γιατί έτσι ίσως να μην φτάσεις κι εσύ στο burnout.

3 βήματα για να χαλαρώσεις από τις υποχρεώσεις και να μην πάθεις burnout!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News