Τι είναι και πώς καλλιεργείται η συναισθηματική νοημοσύνη; Συχνά ακούμε ανθρώπους να μιλάνε για τη σπουδαιότητα της συναισθηματικής νοημοσύνης ολιστικά, στο σύνολο της ζωής μας. Στις σχέσεις, στη δουλειά, στην επικοινωνία. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι το υψηλό ποσοστό EQ πια θεωρείται σημαντικότερο από τον υψηλό δείκτη IQ πχ για την επιλογή σε μια δουλειά και μάλιστα οι θέσεις των Leaders συχνά έχουν διάφορες προκλήσεις που αφορούν στην συναισθηματική νοημοσύνη. Με δύο λόγια συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα των ατόμων να αναγνωρίζουν τα δικά τους, καθώς και τα συναισθήματα των άλλων, να κάνουν διάκριση μεταξύ διαφορετικών συναισθημάτων και να τα ονομάσουν κατάλληλα, καθώς και να χρησιμοποιούν τη συναισθηματική πληροφορία ως οδηγό σκέψης και συμπεριφοράς*

Πώς να ελέγξεις τα συναισθήματα

Να έχεις δίκιο ή να είσαι ευτυχισμένη; Εσύ τι θα διάλεγες;

Πώς καλλιεργείται η συναισθηματική νοημοσύνη

Αν δεν έχεις ανεπτυγμένη αυτήν την ικανότητα, τα καλά νέα είναι ότι μοιάζει με οποιαδήποτε άλλη ικανότητα και εξασκείται εφόσον αφιερώσεις χρόνο και προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση. Βρήκα 8 από τις συνήθειες που σύμφωνα με τους ειδικούς μπορείς υιοθετήσεις και να βλέπεις σταδιακά να βελτιώνονται τα επίπεδα της συναισθηματικής σου νοημοσύνης.

  • Ρώτα το γιατί! «Γιατί» θέλω αυτό, γιατί συμπεριφέρθηκα έτσι; Προσπάθησε σε ό,τι σε απασχολεί να κάτσεις και να αναλογιστείς το γιατί και να εμβαθύνεις όσο περισσότερο μπορείς. Οι συναισθηματικά ευφυείς άνθρωποι επιλέγουν να πηγαίνουν όλο και βαθιά και να μην μένουν στην επιφάνεια. Για παράδειγμα λες: -Θέλω να κάνω σχέση με αυτόν τον άνθρωπο (γιατί; ) -Θέλω να κάνουμε οικογένεια μαζί (γιατί;) -Νομίζω ότι θα πάει καλά αν το δοκιμάσουμε (γιατί;) – Κάπου τα γιατί αυτά σταματούν να δίνουν απαντήσεις, δεν ξέρεις τι να πεις παρακάτω τότε, αν δεν μπορείς να διατυπώσεις ένα συναρπαστικό και αξιόπιστο γιατί, ίσως αυτό είναι μια κόκκινη σημαία. Είτε κάτι δεν πάει καλά με τον τελικό στόχο, είτε κάτι δεν πάει καλά με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα που κάνεις για να προσπαθήσεις να το πετύχεις. Μια καλή ιδέα είναι να ρωτήσεις τον πεντάχρονο εαυτό σου τι θα έκανε. Ρώτησε το γιατί, ξανά και ξανά μέχρι να έχεις μία απάντηση.
  • Μάθε να πατάς pause! Υπάρχει δύναμη στη σιωπή, άλλωστε θα θυμάσαι την παροιμία που λέει ότι η σιωπή είναι χρυσός και πραγματικά σε κάποιες περιπτώσεις είναι. Άσε την παρόρμηση να απαντήσεις εν θερμώ ή όταν κάτι σε έχει αδικήσει ή όταν έλαβες ένα e-mail παραπόνου ή μία άσχημη κριτική. Οι άνθρωποι που απαντούν μετά από μία ώρα ή ακόμα κάποιες φορές μία μέρα, ή όταν είναι ήρεμοι, έχουν συνήθως το πάνω χέρι.

Τι είναι η ψυχική υγεία και γιατί είναι τόσο σημαντική; Ποια καμπανάκια δηλώνουν ότι χρειάζεται να ζητήσω άμεσα βοήθεια

Οι συναισθηματικά έξυπνοι άνθρωποι μαθαίνουν να εκτιμούν ότι η πιο αργή δράση αφήνει χώρο για στρατηγική σκέψη και καθιστά τις άστοχες συναισθηματικές αντιδράσεις λιγότερο επικίνδυνες. Η υπομονή δεν είναι απλώς μια αρετή. Είναι υπερδύναμη.

  • Μάθε να τα παρατάς όταν είναι η ώρα να το κάνεις: Έχουμε μεγαλώσει με αυτή τη θεμελιώδη αρχή, του να μην τα παρατάς ποτέ. Κάποιες φορές όμως πρέπει να τα βάζεις κάτω όλα τα δεδομένα σου και να αφήσεις πίσω ότι χρειάζεται να αφήσεις πίσω. Όσο και αν αυτό κάποιες φορές είναι δύσκολο εντούτοις στο μέλλον ίσως αυτή η κίνηση αποδειχτεί ως σωτήρια επιλογή για την πορεία σου. Ζύγισε τα πράγματα σωστά και πάρε την σωστή απόφαση για εσένα.
  • Χρησιμοποίησε τις λέξεις με προσοχή όταν κάνεις διάλογο: Ειδικά όταν προσπαθείς να ακούσεις κάποιον να μιλάει. Συχνά μπορεί να πούμε σε κάποιον «καταλαβαίνω αυτό που λες» ή «το έχω περάσει και εγώ αυτό» όμως αυτά από μόνα τους δείχνουν ότι δεν έχεις πρόθεση να συνεχίσεις τη συζήτηση ή να ακούσεις τι έχει να πει ο άλλος άνθρωπος. Αντίθετα αν πεις σε κάποιον «ακούω αυτό που μου λες και θα ήθελα να μου εξηγήσεις περισσότερο τι εννοείς, πώς το βλέπεις κλπ» αμέσως δείχνει ότι σε ενδιαφέρει να μάθεις περισσότερα για εκείνον.
  • Αναζήτησε μόνο την αλήθεια: Σε όλες τις σχέσεις σου αλλά και στον εαυτό σου. Αν κάνουμε κλειστές ερωτήσεις στους άλλους ή ερωτήσεις που τους κάνουν να θέλουν να λήξουν την συζήτηση όσο γίνεται πιο γρήγορα δεν θα εξελιχθούμε ούτε θα μάθουμε την αλήθεια. Αν θες να ακούς μόνο ωραιοποιημένες αλήθειες δε θα γίνεις καλύτερος. Μια σειρά ερωτήσεων που δείχνουν ενδιαφέρον είναι : « Πώς πάνε τα πράγματα»; «Ποια είναι τα πράγματα που (με) σε εμποδίζουν»; «Εντάξει, αλλά αν υπήρχε πρόβλημα, ποιο θα ήταν»; Ξεπέρασε τα συναισθήματα, τις υποθέσεις και δώσε στους ανθρώπους σιωπηρή άδεια να μιλήσουν. Ζητήστε να βρείτε τις σκληρές αλήθειες.
  • Ανάλυσε τα κίνητρα άλλων ανθρώπων: Αποτέλεσμα της δεύτερης συνήθειας. Μην ψάχνεις μόνο το γιατί σου. Να αναρωτιέσαι τι παρακινεί τους άλλους ανθρώπους να κάνουν τα πράγματα που κάνουν. Κάνοντας περισσότερες ερωτήσεις προς διευκρίνιση. Αλλά συχνά (αυτό είναι το συναισθηματικά ευφυές κομμάτι) δεν θα μοιραστείς τα συμπεράσματά με τους άλλους. Είναι πολύ ευπρόσδεκτο να το κάνεις σε όλες τις σχέσεις, είτε φιλικές, είτε ερωτικές ή επαγγελματικές και θα σε βοηθήσει πολύ στον τρόπο που θα χειριστείς τις καταστάσεις ανάλογα με την περίσταση.
  • Φτιάξε την ατζέντα εκ των προτέρων: Δηλαδή μη πηγαίνεις σε καμία συνάντηση χωρίς να έχεις φτιάξει από πριν ένα χάρτη για το τι θα μιλήσετε. Αν είχες μόνο 5 λεπτά και μπροστά σου τον άνθρωπο που σε επηρέασε περισσότερο τι θα τον ρωτούσες; Δεν θα ροκάνιζες έτσι το χρόνο του άσκοπα. Οι πολύ πετυχημένοι άνθρωποι δεν έχουν χρόνο για χάσιμο και δεν τον αφήνουν να κυλά άσκοπα. Έχε αυτό ως αρχή σου ως σεβασμό σε εσένα και τους άλλους. Άρα με την ατζέντα μας προετοιμασμένη, έχουμε πλήρη έλεγχο του τι θέλουμε να μάθουμε, θυμόμαστε πράγματα πιο εύκολα, και αξιοποιούμε ορθά τον χρόνο όλων μας.
  • Τελείωνε με ευγνωμοσύνη: Οι συναισθηματικά έξυπνοι άνθρωποι θα κάνουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να βρουν κάτι για το οποίο μπορούν να εκφράσουν ευγνωμοσύνη, προς το τέλος κάθε συνομιλίας. Ακόμα καλύτερα, είναι ωραίο το να μάθουμε να εκφράζουμε ευχαριστίες για κάτι που γνωρίζουμε ότι θα συμφωνήσει η άλλη πλευρά, αντί για κάτι που μπορεί να προκαλέσει μια ανεπιθύμητη συναισθηματική αντίδραση.

Πρόσεχε τον κύκλο σου

Αυτές όλες οι συνήθειες συχνά τις συναντάμε σε ανθρώπους του κύκλου μας. Βοηθά πολύ η συναναστροφή με τέτοιους ανθρώπους. Σε αυτό έχουν το λόγο φυσικά οι κατοπτρικοί νευρώνες του εγκεφάλου που τείνουν να μας κάνουν ίδιους με τους 5 πιο κοντινούς ανθρώπους της ζωής μας. Αν βρεις έναν τέτοιο άνθρωπο στη ζωή σου , κράτα τον κοντά σου, το όφελος που θα έχεις είναι πραγματικά μοναδικό.

Σε ευχαριστώ που άνοιξες αυτό το άρθρο, χαίρομαι που σε ενδιαφέρει το πώς καλλιεργείται η συναισθηματική νοημοσύνη και έτσι είσαι ένα βήμα πιο κοντά σε αυτό το στόχο! Εύχομαι ό,τι ταιριάζει σε εσένα να το δοκιμάσεις και να δεις τα αποτελέσματα που λαχταράς στη ζωή σου, με βάση τις δράσεις που θα κάνεις!

Πώς να μιλάτε με ένα αμυντικό άτομο χωρίς να χάνετε την ψυχραιμία σας-Οι ειδικοί απαντούν

* Ορισμός:Wikipedia

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News